یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

به یاد پرویز پورحسینی؛

«پورحسینی» استعداد درخشان و گنجینه هنر بازیگری ایران/ سینماگران از فراق این بازیگر پیشکسوت می گویند

پرویز پورحسینی-امینی-بازغی

سینماپرس: نوروز ۱۴۰۰ در حالی از راه می رسد که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ زنده یاد پرویز پورحسینی یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در آذر سال ۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به دیار باقی شتافت. در آستانه سال نو هنرمندانی همچون: احمد امینی و پژمان بازغی که سابقه همکاری با وی را داشتند از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس پرویز پورحسینی ۲۰ شهریور ۱۳۲۰ به دنیا آمد. این هنرمند پرآوازه آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ در کلاس های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد و در سال ۱۳۴۰ نمایش «مرد گل بدهی» را به به کارگرانی سمندریان در تلویزیون اجرا کرد. وی در سال ۱۳۴۸ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و سال ۱۳۵۴ در رشته بازیگری فارغ التحصیل شد.

پرویز پورحسینی علاوه بر فعالیت در عرصه تئاتر به ایفای نقش در سریال های تلویزیونی نیز پرداخت که از مهمترین آنها می توان به سریال های: «زهر کوی»، «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «دومین انفجار»، «اتومبیل»، «تصویر یک رویا»، «بافته های رنج»، «روز ایپریت»، «حضرت مریم»، «همسفر»، «شب دهم»، «ملاصدرا»، «باران عشق» و «روزهای بیاد ماندنی» نیز اشاره کرد.

این هنرمند به فعالیت هنری خود در عرصه سینما نیز ادامه داد با درخشش خود در جشنواره فیلم فجر توانست کاندیدای بهترین بازیگر نقش مرد برای فیلم های «اوینار» و «طلسم» شود. او همچنین برای بازی خوب خود در فیلم «مریم مقدس (س)» موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فوق شد.

وی سرانجام در آذرماه سال ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به کرونا بعد از دو هفته بستری شدن در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

هنرمندان مطرحی همچون: احمد امینی و پژمان بازغی در آستانه نوروز ۱۴۰۰ در فراق این بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

احمد امینی کارگردان سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: زنده یاد پورحسینی یکی از مظاهر هنر، تجربه، شرافت، پاکی و انسان بودن بود. او هرگز وارد بازی های روزمره و حواشی نمی شد و زندگی بسیار ساده و قلبی بی آلایش داشت.

وی یادآور شد: خوشبختانه من این شانس را داشتم که در ۶ پروژه با این هنرمند ارزشمند همکاری داشته باشم. کار کردن با پرویز عزیز آنچنان جذابیت داشت که من هر بار بعد از تمام شدن یک پروژه آرزو می کردم پروژه بعدی ام شروع شود و نقشی مناسب برای او داشته باشم تا لذت همکاری با وی را برای خود تکرار کنم و خوشبختانه این اشتیاق در پرویز عزیز نیز وجود داشت و ما با اشتیاق بسیار با یکدیگر کار می کردیم.

امینی خاطرنشان کرد: زنده یاد پورحسینی آنقدر به من و کارهایم اعتماد داشت که بدون آنکه درخواستی برای خواندن فیلمنامه کند بعد از اینکه من مختصری از نقش را برایش توضیح می دادم می گفت همین توضیحات کافی است و می پذیرفت که در کارم حضور داشته باشد و هیچ وقت هم صحبتی از قرارداد نمی کرد و من به زور و اصرار او را پیش مدیرتولید می فرستادم و او بدون خواندن مفاد قرارداد برگه را امضا می کرد و همیشه با لطفی سرشار می گفت وقتی با تو کار می کنم که نباید مفاد قرارداد را مطالعه کنم!

این سینماگر خاطرنشان کرد: او با کسانی که دوست شان می داشت همینطور رفتار می کرد. در تمام مدت پروژه ها با تعهد و انگیزه کار می کرد. حافظه اش خوب بود و اصلاً به سنش نمی آمد. یادم می آید همیشه بازیگران جوان تعجب می کردند و می گفتند کاش ما هم وقتی به سن و سال استاد رسیدیم این حافظه و این انرژی را داشته باشیم. به هر صورت در یک کلام باید بگویم پرویز عزیز استعداد درخشان و گنجینه هنر بازیگری ایران بود و فقدانش برای فرهنگ و هنر کشور ضایعه بسیار جبران ناپذیری است که هرگز از یاد نخواهد رفت.

پژمان بازغی بازیگر مطرح سینمای کشور نیز در گفتگو با سینماپرس گفت: کار کردن با زنده یاد پورحسینی همیشه لذت بخش بود. همراهی با ایشان برای همه هنرمندان جوان تر به مثابه یک کلاس درس بود. زنده یاد پورحسینی علاوه بر هنر والای بازیگری فردی به شدت منضبط و منظم بود. او روی همه چیز دقت زیادی داشت و همیشه به بهترین شکل ممکن با دیگران برخورد می کرد.

وی ادامه داد: من وقتی فهمیدم ایشان به کرونا مبتلا شدند بسیار متعجب شدم چون می دانستم که ایشان برای آنکه با مادرشان زندگی می کردند از منزل کمتر بیرون می آمدند اما متأسفانه به این بیماری دچار و بعد از اندکی به رحمت خدا رفتند و جامعه هنری را در بهت و شوک دردآور از دست رفتشان گذاشتند.

بازغی خاطرنشان کرد: زنده یاد پورحسینی هیچ حاشیه ای در کارشان نداشتند و حتی اهل سیگار و مصرف دخانیات هم نبودند و همین ها باعث شده بود تا فکر فقدان شان هرگز به سر ما خطور نکند. درگذشت زنده یاد پورحسینی حال مرا بسیار بد کرد و تا چند روزی در شوک بودم.

این هنرمند در خاتمه اظهاراتش گفت: امیدوارم خداوند ایشان را قرین رحمت خویش قرار دهد و روح همه هنرمندان درگذشته در سال ۹۹ و بالاخص عزیزانی که بابت بیماری منحوس کرونا از میان ما پرکشیدند شاد باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.