یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

به یاد محمدعلی کشاورز؛

«کشاورز» ستون فرهنگ و هنر کشور/ سینماگران از فراق این بازیگر پیشکسوت می گویند

کشاورز-پاک نیت-متوسلانی

سینماپرس: نوروز ۱۴۰۰ در حالی از راه می رسد که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ زنده یاد محمدعلی کشاورز یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در خرداد سال ۹۹ به دیار باقی شتافت. در آستانه سال نو هنرمندانی همچون: محمود پاک نیت و محمد متوسلانی که سابقه همکاری با وی را داشتند از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس استاد محمدعلی کشاورز متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹در شهر اصفهان بود. وی فارغ التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک بود و خاندانش  اصالتاً از ارامنۀ گرجستان بوده که در زمان شاه عباس به ایران آمده و مسلمان شدند. زنده یاد کشاورز همچنین فارغ التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او فعالیت هنری اش را از سال ۱۳۳۹ با حضور در نمایش «ویولن ساز کره مونا» آغاز کرد. وی از سال ۱۳۴۷ به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت هایی از سریال «خانه قمر خانم» را به عهده گرفت. کشاورز در سریال های تلویزیونی زیادی همچون «دایی جان ناپلئون»، «آتش بدون دود»، «هزاردستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان»، «پدرسالار» و ... ایفای نقش کرد. او برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم «شب قوزی» ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را نیز تجربه کرد.

این هنرمند ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها فیلم‌ های «خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه آکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» و... بوده است.

محمدعلی کشاورز از جمله سرمایه‌های فرهنگی این کشور است که تا جان در بدن داشت، از هنر والای نمایش سخن گفت و از آن حمایت کرد و خود را متعلق به صحنه نمایش می‌دانست. او انسانی شریف و فروتن و هنرمندی خلاق و کاربلد بود که از جنس مردم بود، در میان مردم رشد کرد و برای مردم کار کرد. او بعد از فراز و نشیب‌هایی که در زندگی پشت سر گذاشت، سرانجام در ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ بر اثر نارسایی کلیه، در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. درگذشت این هنرمند با واکنش های زیادی روبرو شد و به حق می توان گفت ملتی برای فقدانش عزادار شدند.

هنرمندان مطرحی همچون: محمود پاک نیت و محمد متوسلانی در آستانه نوروز ۱۴۰۰ در فراق این بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

محمود پاک نیت بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون درباره زنده یاد کشاورز به سینماپرس گفت: استاد کشاورز بی تردید یکی از ستون های اصلی فرهنگ و هنر کشور بودند. از دست دادن ایشان فقدان بسیار بدی بود و تأثیر زیادی روی جامعه هنری کشور گذاشت چرا که هنرمندان یکی از اساتید والا و برجسته خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: استاد کشاورز در کار و زندگی شان انسانی صادق و بی نظیر بودند و همیشه در پشت صحنه فیلم ها و سریال ها حسی پدرگونه نسبت به تمامی عوامل داشتند. بنده خوب به خاطر دارم که ایشان هرگز عیب دیگران را جلوی همه بازگو نمی کردند و اگر کسی در کارش مشکلی داشت خیلی آرام و در گوش او ایراداتش را گوشزد و او را راهنمایی می کردند.

پاک نیت با بیان اینکه زند یاد کشاورز برخلاف نقش های شان که خشن بود انسانی به شدت خوش قلب و مهربان بودند اظهار داشت: کافی بود چند بار با ایشان برخورد داشته باشید تا بفهمید با چه انسان والا و مهربان و یاری رسانی طرف هستید!

این بازیگر مطرح سپس یادآور شد: خوشبختانه من این شانس را داشتم که در چندین پروژه مختلف با ایشان همکاری داشته باشم اما یکی از بهترین و ماندگارترین همکاری های ما در سریال محبوب «پدر سالار» شکل گرفت که من مفتخرم در این سریال نقش فرزند ایشان را بازی می کردم.

وی ادامه داد: یکی از خاطرات جالبی که از ایشان در ذهنم مانده این است که سر یکی از سکانس های سریال که من رفته بودم و از ایشان شکایت کرده بودم و ایشان سکته کرده بودند و اعضای خانواده یکی یکی به ملاقات شان می آمدند وقتی جلوی دوربین رفتم واقعاً گریه ام گرفت و به شدت گریه کردم و بعد از اینکه برداشت به پایان رسید ایشان به من گفتند چرا گریه می کنی؟ من هم پاسخ دادم خوب شما پدر من هستید و حالا در بستر بیماری و ناخودآگاه گریه ام گرفت! اما ایشان با تیزهوشی مثال زدنی شان به من گفتند که نه تو برای دوری از خانواده ات گریه می کنی! چرا که می دانستند خانواده من در شیراز ساکن بودند و من ماه ها از آن ها دور بودم و در تهران مشغول بازی در «پدر سالار» بودم. به هر صورت ایشان همه تلاش شان را کردند تا غم را از من دور کنند و بخندانند و همیشه سعی داشتند ارتباط نزدیک تری بین مان برقرار شود.

پاک نیت در خاتمه اظهاراتش افزود: افرادی مانند زنده یاد کشاورز بی تردید انسان های آمرزیده ای هستند چرا که هم سال های عمرشان را برای خدمت به مردم و فرهنگ کشورشان صرف کردند و هم اینکه کسی هرگز از آن ها هیچ تلخی و گزند و بدی ندیده است.

محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: من این شانس را داشتم که با زنده یاد کشاورز در ۲ فیلم «جستجوگر» و «کفش های میرزانوروز» همکاری داشته باشم و خاطرات بسیار خوبی از ایشان در ذهنم نقش بسته است.

وی ادامه داد: زنده یاد کشاورز بازیگری به شدت منظم، مسلط، بی حاشیه و بااخلاق بودند که به جد می توانم بگویم مانند ایشان را در تاریخ سینمای ایران بسیار کم داریم. ایشان همواره سعی می کردند در کاری که می کنند بهترین عملکرد را داشته باشند و هیچ عیبی در کارشان وجود نداشته باشد.

متوسلانی ادامه داد: یکی از معدود هنرمندانی که من هیچ نکته منفی از او در ذهنم نقش نبسته زنده یاد کشاورز هستند. وجود ایشان برای فضای فرهنگی و هنری کشور ما بسیار با ارزش بود و قطعاً با رفتن شان خسران جدی به فرهنگ و هنر کشور وارد آمده است؛ مگر ما چند نفر را مانند زنده یاد کشاورز در سینمای ایران داشتیم و داریم؟ هنرمندانی که فقط و فقط به فکر رشد و اعتلای هنر بودند و از هر حاشیه ای دوری می کردند و تنها کار برایشان اهمیت داشت و ترویج انسانیت می کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.