جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

وزیر ارشاد پس از بازدید از جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

اینکه ما هنر ایرانی را به استمرار و کارآفرینی برسانیم نکته قابل توجهی است

سید عباس صالحی؛ وزارت ارشاد

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر و مشخصا بخش کارگاه‌های این رویداد را فرصتی دانست که در اتصال هنر و اقتصاد موثر خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه طوبای زرین و بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه به کار خود پایان داد و در این آخرین روز نمایشگاه آثار جشنواره، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازدید به جشنواره آمد.

صالحی پس از بازدید از تمامی بخش‌های جشنواره در مجموعه صبا فرهنگستان هنر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره این جشنواره گفت: خیلی خوشحالم که امروز توفیقی دست داد تا ساعاتی به تماشای آثار هنرهای تجسمی در رشته‌های مختلف هنری بپردازم که فرصت مغتنمی بود و فضایی پر لذت وجودی و روحی را برایم ایجاد کرد. البته نتوانستم همه آثار را ببینم اما ما می‌توانیم کارهای قابل توجهی را به عنوان نتیجه و کارنامه جشنواره هنرهای تجسمی ببینیم.

وی افزود: این جشنواره به نوعی خروجی و برون داد اتفاقاتی است که در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی رخ داده است و نشان می‌دهد که می‌توانیم این اتفاقات را در یک نما به شکل تجمیعی‌تر ببینیم و نسبت به آن داوری کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به نظر می‌آید که هر سال و هر چه جلوتر می‌رویم، این تنوع را در حوزه‌های مختلف بیشتر ملاحظه می‌کنیم؛ اول در تنوع پدیدآورندگان آثار از منظر اقلیمی است. در همین جشنواره و با همین نگاه مختصر وقتی به شناسنامه آثار نگاه می‌کردم کاملاً روشن بود که بخش قابل توجه پدیدآورندگان هنری در همه شاخه‌های هنری که من دیدم مربوط می‌شود به استان‌های غیر تهران و در استان‌ها هم گاهی اوقات به شهرستان‌های نه چندان مشهور. اینکه هر مقدار خاصیت جغرافیایی هنر ایران را وسیع‌تر داشته باشیم و پدیدآورندگان اصلی هنری‌مان محدود به تهران و شهرهای برخوردار نباشند از آنجایی که بین تولید و نتیجه یک رابطه‌ای است حتماً آثار ایرانی معنای ایرانی خودشان را بیشتر پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: الان دیگر هنری که در جشنواره‌ها می‌بینیم هنر تهران یا هنر شهرهای بزرگ نیست بلکه هنر جغرافیای ایران در وسعت وسیعی که دارد با ویژگی‌های خاص اقلیمی، بومی و اثر گذاری‌هایی که خواهد داشت و دارد.

صالحی با اشاره به اینکه این رویه، چشم‌انداز خوبی را برای آینده هنر ایران ترسیم می‌کند، اظهار کرد: این رویه مانند یک سری مویرگ‌هایی در کل اقلیم ایران جریان پیدا می‌کنند و میانسالان جوانان و جوانان نسل جوان‌تر و به حوزه نوجوانان و خردسالان اثر می‌گذارند و انشاالله می‌توانیم به این تأثیرگذاری مویرگی در آینده هنر ایران امیدوار باشیم.

وی بیان کرد: ویژگی دیگری که به تنوع پدیدآورندگان بر می‌گردد حوزه جوانان است کاملاً در سال‌های اخیر محسوس است و در جشنواره امسال به طور خاص مشهود است که نسل جوان هنرمند ایرانی رو به افزایش جهشی است یعنی این طور نیست که ما آن را به یک رشد عادی تلقی کنیم بلکه رشد جهشی را در نسل جوان می‌بینیم آن هم در همه شاخه‌های هنری. خیلی خوشحالم که جریان جهشی پدیدآورندگان هنری در نسل جوان را شاهد هستیم. کاملاً روشن است که وقتی در نسل جوانمان شاهد یک جهش در نسل جوانمان باشیم به آینده آن حوزه بیشتر می‌توانیم امیدوار باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از خطراتی که در همه حوزه‌ها از جمله هنر وجود دارد، خطر انقطاع و گسست نسلی است و اینکه پیشکسوتان برای خودشان رهروانی را پیدا نکنند اما ما در همه شاخه‌های هنر اعم از هنرهای کلاسیک و سنتی خودمان و چه هنرهای جدید شاهدیم که نسل جوان ما جریانی زنده و پویا است.

وی به تنوع مضمون در آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و گفت در آثار مضامین خیلی متکثر است و وقتی به این مضامین نگاه می‌کنیم نوعی خلاقیت در سوژه را در شکلی وسیع می‌بینیم که این هم این امیدواری را ایجاد می‌کند. مضمون‌های تکراری دیگر جذابیت خودش را نخواهد داشت و بخشی از خلاقیت در هنر، خلاقیت سوژه و مضمون است. ما در همه شاخه‌های هنری که دیدم، مضمون‌ها کمتر تکراری بودند و سراغ هر تابلویی که می‌رفتیم با یک مضمون تازه مواجه می‌شدیم. نکته قابل توجه بعدی در مبحث تنوع آثار این دوره، تنوع در قالب و فرم است. به نظر می‌آید که یکی از مخاطراتی که عرصه هنر و خلاقیت می‌تواند داشته باشد هنرها سرمشق نویسی داشته باشند یعنی استادی یا پیشکسوتی چیزی را به عنوان سرمشق عرضه کرده باشد و بقیه همان را به شکل رونویسی به لحاظ فرم ادامه دهند. اما در عرصه فرم هم آن چیزی که من در همه شاخه‌هایی که همین فرصت محدود و نیمی از آثار که من دیدم، احساس می‌کردم که اقتباس‌هایی که در قالب و تکنیک صورت گرفته‌اند مبتکرانه و خلاقانه و یا دست کم ترکیب‌های تازه و خلاقانه‌ای است.

صالحی تصریح کرد: تنوع می‌تواند یک امتیاز برای این نمایشگاه باشد اما اینکه ما آثار را نسبت به استانداردها و ویژگی‌های کیفی چگونه ارزیابی می‌کنیم هم نکته دیگری است. در این بحث هم کاملاً روشن به نظر می‌آید که آثار رو به کیفیت بیشتر حرکت می‌کند. اینکه به رغم افزایش ۲ برابری آثار رسیده به جشنواره، داوران مختلف واقعاً هم در مرحله پذیرش و بعد در مرحله داوری دوم و انتخاب نهایی برگزیده‌ها گرفتار یک پرسش و مساله اساسی در مورد اینکه کدام را انتخاب کنند شده‌اند و این موضوع، نشان دهنده این است که جریان کیفی در عرصه هنرهای تجسمی را بیشتر می‌بینیم.

وی با اشاره به بخش چاپ دستی و کارگاه‌های این هنر که در جشنواره برگزار شد، گفت: اینکه ما هنر ایرانی را به استمرار و کارآفرینی برسانیم نکته قابل توجهی است چرا که از یک منظر هنر را به عنوان یک ضرورت زندگی روحانی و معنوی انسان تلقی می‌کنیم و از یک منظر دیگر اینکه هنر می‌تواند در اقتصاد کشور جایگاه پیدا کند. امسال بخش عیدی سازی هم با برگزاری یک بخش و کارگاه‌هایی که داشتند فرصتی را ایجاد کردند در اتصال بخش هنر و اقتصاد هنر در این حوزه که یکی از کارهای خوب جشنواره بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان توضیح داد: بخش ستارگان هنر ایران هم بخش قابل توجه دیگر جشنواره بود. بخشی از افتخارات تاریخی ما حوزه فرهنگ و هنر ایران بوده و هست. در مقاطعی جشنواره و جوایز و رسانه‌ای در کار نبوده و به شکل طبیعی این دستاوردهای هنری نقل و انتقال پیدا می‌کرده است اما در حال حاضر جشنواره‌ها و جوایز منطقه‌ای و بین المللی که وجود دارند برای عرضه هنرهای ایرانی در جهان و منطقه فرصت‌هایی را ایجاد کرده‌اند. اینکه مجموعه کسانی که در یکی دو سال اخیر در این حوزه‌ها توفیقی پیدا کرده‌اند، در یک جا دیده شوند علاوه بر اینکه تقدیر و تکریم آنها است، چشم اندازی هم برای دانشجویان و جوانان رشته‌های هنری ایجاد می‌کنند که آنها را به عنوان عناصر مؤثر عرصه جهانی بشناسند و بیشتر نسبت به کارهای آنها تعمق کنند و هم با توسط یک جامعه مؤثر جهانی در عرصه کشور خودمان، احساس کنیم چنین باشگاهی داریم که بخشی از دیپلماسی فرهنگی و هنری کشور ما خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.