یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵

طی یک بیانیه مطرح شد؛

اعتراض انجمن فیلم کوتاه ایران به «فجر ۳۹»

سیدجمال ساداتیان در مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) با ارایه بیانیه‌ای اعتراضی به سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، عنوان کرد که این رویداد نگاهی حاشیه‌ای به فیلم کوتاه داشته است.

به گزارش سینماپرس، انجمن فیلم کوتاه ایران در رابطه با سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بیانیه‌ای ارایه کرده که در آن آمده است: «ضمن عرض تبریک به تمامی اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در بخش‌های مختلف خوش درخشیدند و باعث افتخار این انجمن شدند، به استحضار می‌رساند که هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا)، مطابق سال‌های گذشته از نزدیک فعالیت‌های آن جشنواره را در بخش مسابقه فیلم کوتاه دنبال کرده و تحلیل و بررسی سیاست‌های اتخاذ شده را در دستور کار خود قرار داده است. هیات مدیره ایسفا طی دو سال گذشته در رابطه با شیوه و ساختار اجرایی بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر، در فواصل مختلف با برگزاری جلسات با دبیر محترم جشنواره، و به شکل مکتوب و شفاهی به نواقص و اشکالات این شیوه برگزاری تأکید داشته و امسال هم ایسفا این اطمینان خاطر را به دبیر محترم جشنواره داده بود که می‌تواند در بخش‌های انتخاب آثار، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها و همچنین برگزاری فضای رونمایی از فیلم‌ها و حضور اهالی فیلم کوتاه آنچنان که شایسته آنهاست، با جشنواره مشارکت جدی داشته باشد. لذا انتظار می‌رفت برگزارکنندگان این دوره با در نظر گرفتن تجربه‌های پیشین و نگاه کارشناسانه انجمن فیلم کوتاه ایران، نسبت به رفع دغدغه‌های به حق جامعه فیلم کوتاه تدابیر موثرتر و کارآمدی بیندیشند و از ظرفیت‌های ایسفا در این زمینه بهره بگیرند. اما پس از انتشار فراخوان این رویداد و در طول برگزاری این جشنواره شاهد بودیم که امسال نیز ایرادات به شکل نامناسب‌تری وجود داشتند. بنابراین بر خود واجب می‌دانیم که به منظور رشد و اعتلای هر چه بیشتر فیلم کوتاه و سرمایه‌های انسانی این حوزه، این پرسش‌ها را از برگزارکنندگان جشنواره فجر مطرح کنیم.

۱. انجمن فیلم کوتاه ایران بر این باور است که فیلم کوتاه باید به عنوان یک مدیوم مستقل و خلاقانه در جشنواره ملی فجر حضوری موثر و مقتدرانه داشته باشد. به این معنی که فرآیند انتخاب، معرفی و تقدیر از این آثار به شکل کاملاً حرفه‌ای و استاندارد صورت بپذیرد. اما متاسفانه در این دوره نیز با محدود کردن شکل دریافت آثار و انحصاری کردن آن به فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران، بار دیگر بخش بزرگی از جامعه مستعد و جوان فیلم کوتاه کشور نادیده گرفته شد. چرا جشنواره فیلم فجر که دارای ردیف بودجه و امکانات است این زحمت را به خود نمی‌دهد که طبق یک شیوه استاندارد و یک آیین نامه مشخص نسبت به انتخاب فیلم‌های کوتاه اقدام کند؟ چرا در شرایط امروز که فیلم‌های کوتاه با هزینه و زحمات زیادی ساخته می‌شوند، جشنواره فیلم فجر بستر تازه ای برای معرفی و کشف استعدادهای این عرصه نمی‌شود؟

۲. چرا مسئولان برگزاری جشنواره به بخش مسابقه فیلم کوتاه به عنوان بخشی حاشیه‌ای و از سر رفع تکلیف نگاه می‌کنند و در هر دوره از اختصاص دادن سالن و سئانس مناسب برای فیلم‌های کوتاه، نشست‌های نقد و بررسی آثار و معرفی فیلمسازان جوان با حضور منتقدان و صاحب نظران عرصه فیلم کوتاه طفره می‌روند؟ و اینکه امسال طبق کدام آیین نامه با این استدلال که فیلم‌های بخش مسابقه، پیش از این در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داشته‌اند از نمایش آنها خودداری شده است؟

۳. ضمن احترام به داوران محترم امسال بخش فیلم کوتاه، از طریق مجراهای مختلف شنیده شده که دبیر محترم به دفعات اعلام کرده‌اند که در انتخاب اعضای داوری با انجمن فیلم کوتاه ایران مشورت و همکاری داشته‌اند. این در حالی است که هیات مدیره ایسفا هیچ نامه رسمی و حتی درخواست شفاهی از سوی دبیرخانه جشنواره فجر دریافت نکرده است. این صحیح نیست که از اعتبار صنف بهره برده شود و متاسفانه در عمل به هیچ درخواست مشروعی که صنف برای احقاق حقوق خانواده فیلم کوتاه داشته توجهی نشود. ما از دبیر محترم در این رابطه خواستار شفاف سازی هستیم.

۴. در میان هیات داوران امسال بخش کوتاه متاسفانه هیچ خانمی حضور ندارد. آیا این روش درستی است که در جشنواره‌ای که عنوان ملی بر خود نهاده است نگاه نیمی از جامعه حذف شود؟

تقاضا داریم پرسش‌های مطروحه، از جانب دبیر محترم و دست‌اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فجر به منظور شفافیت اذهان جامعه فیلم کوتاه ایران، پاسخ‌های درخور دریافت دارد. در پایان انجمن فیلم کوتاه ایران همچنان آمادگی هر نوع همکاری را برای سامان دهی این بخش اعلام می‌دارد. به امید رشد و بالندگی هر چه بیشتر فیلم کوتاه ایران.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.