پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

هیسپان تی‌وی؛

شبکه‌ای که صدای مخالف در آمریکای لاتین شد

شبکه هیسپان تی وی

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامه‌های هیسپان تی‌وی که برای مخاطب اسپانیایی زبان در آمریکای لاتین تولید می‌شود از ویژگی‌های این شبکه و برنامه‌ها سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ شبکه هیسپان تی وی تنها شبکه اسپانیایی زبان ایران متولد شد و حالا ۹ سال است که از فعالیت این شبکه می‌گذرد. روح الله محقق راد از تهیه‌کنندگان و مستندسازان این شبکه است که از یک دوره فعالیت در هیسپان تی وی گفته است.

محقق راد تهیه‌کننده و مستندساز شبکه‌های برون مرزی صداوسیما در سخنانی درباره اولین فعالیت خود در هیسپان تی وی به خبرنگار مهر بیان کرد: اولین برنامه این شبکه برنامه هفتگی «دیالوگو ابیرتو» (گفت و گوی آزاد) بود که با رویکرد بحث مذهبی و اسلامی تهیه کردیم که به ۱۳۰ قسمت رسید. بعد از آن «اسلام پاسخ می‌دهد» را در ۱۳۰ قسمت و بعد «اسلام دات کام» را که آیتم‌های بیشتری داشت، تهیه کردیم. همه متون برنامه‌هایی را که نام بردم، سهیل اسعد نوشته است که خود روحانی و آرژانتینی است.

وی درباره ایده تولید این برنامه‌ها آن هم برای شبکه‌ای اسپانیایی زبان بیان کرد: با توجه به اینکه رسانه بهترین و مناسب‌ترین ابزار برای تبلیغ دین است، سعی کردیم با تولید این برنامه‌ها اسلام را به مخاطبی که اطلاعی از اسلام ندارد، معرفی کنیم و جذابیت‌های این دین را بشناسانیم. چون مخاطبان ما از آمریکای لاتین هستند، تلاش داشتیم با بررسی مشترکات اسلام و مسیحیت مانند گناه، بهشت، جهنم و … شروع کنیم. همچنین نظر اسلام درباره موضوعات جامعه را بیان کنیم.

این مستندساز با اشاره به فشردگی کاری در زمان‌های مختلف بیان کرد: مقطعی که مستند «بغداد ۰۱:۲۰» را درباره شهید حاج قاسم سلیمانی ساختیم و باید برای زمان سالگرد شهادت ایشان آماده می‌شد، زمانبندی بسیار فشرده بود. یکی از شب‌ها تا صبح ضبط داشتیم و بدون فرصت استراحت، مستقیم به فرودگاه رفتیم تا به کرمان سفر کنیم. در کرمان هم دوستان کرمانی چند مصاحبه هماهنگ کرده بودند که باز هم بدون وقفه انجام دادیم بدون آنکه حتی به محل اقامت برویم.

وی اضافه کرد: آخرین گفتگو ساعت ۱۶ برای دیدار با سردار حسن سعدی تنظیم شده بود که نیم ساعت دیر رسیدیم و او قصد داشت برای مراسم شب یلدا به گلزار شهدای کرمان برود. از ما هم دعوت کرد و ما هم رفتیم در حالی که برنامه حضور در گلزار شهدا برای فردا تنظیم شده بود؛ اما همان شب با آنکه خیلی خسته بودیم، مصاحبه‌های مردمی خوب و تصاویر عالی برای ما به ارمغان داشت و این تغییر برنامه را نوعی عنایت از طرف خود حاج قاسم سلیمانی می‌دانم که مهمانش بودیم.

این مستندساز درباره همکاری با دکتر سهیل اسعد نیز یادآور شد: با استاد عزیز آقای سهیل اسعد از حدود ۱۵ سال قبل در جریان مستند «امام خمینی؛ مرشد جهانی» آشنا شدم. این روحانی آرژانتینی تمام وقت خود را صرف تبلیغ اسلام می‌کند و یک تنه به اندازه چند موسسه در حال فعالیت در زمینه تبلیغ اسلام است. او به اهمیت رسانه کاملاً آگاه است و همواره برای فعالیت رسانه‌ای آماده بوده و ما تاکنون جواب «نه» از وی نشنیده‌ایم و هر زمان به این روحانی نیاز داشتیم در اسرع وقت حاضر شدند و در سخت‌ترین شرایط هماهنگ می‌شوند.

وی درباره تولیداتش و اینکه از کدامیک بیشتر رضایت دارد، گفت: مستندهای «بغداد ۰۱:۲۰» درباره شهید حاج قاسم سلیمانی است که در ۳ قسمت برای سالگرد شهادت ایشان تولید شد و مستند «جشن هزارساله» که هر دو از شبکه هیسپان تی وی پخش شد را بیشتر می‌پسندم.

محقق راد در پایان درباره میزان موفقیت شبکه هیسپان تی وی طی این سال‌ها عنوان کرد: هیسپان تی وی رسانه موفقی در آمریکای لاتین است و با بررسی‌هایی که انجام دادم و تا جایی که با لاتینی‌ها گفتگو داشتم، به این نتیجه رسیدم که اکثر رسانه‌های آن منطقه در اختیار صهیونیست‌هاست و در چنین شرایطی هیسپان تی وی توانسته با ورود به حیاط خلوت رسانه‌های استکباری، صدای مخالفی را به مردم آن منطقه برساند و طبعاً همین کارآمدی سبب عصبانیت امریکا و صهیونیست‌ها شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.