دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴

مرتضی روحانی:

برای جذابیت همیشه دنبال سلبریتی‌ها نباشیم

برنامه چراغ مطالعه

سینماپرس: تهیه‌کننده «چراغ مطالعه» درباره رویکردهای این برنامه در ایام فجر سخن گفت و بیان کرد که باید باب تضارب آرا را در موضوعاتی نظیر انقلاب باز کرد.

به گزارش سیتماپرس، مرتضی روحانی تهیه‌کننده و سردبیر «چراغ مطالعه» درباره این برنامه شبکه چهار که همزمان با ایام فجر با رویکردی ویژه به انقلاب می‌پردازد، بیان کرد: به نظر من ما باید به بهانه همه این مناسبت‌ها سعی در فهم عمیق‌تر انقلاب اسلامی داشته باشیم. فهم عمیق‌تر از چیستی، چرایی و چگونگی انقلاب و طبعاً برای این فهم نیازمند فهم تاریخی این رخداد در کنار فهم ریشه‌های فکری آن هستیم.
وی درباره اینکه چگونه برنامه‌های گفتگومحور می‌توانند مخاطب را در فضایی خلاقانه به محتوای مورد نظر جذب کنند، گفت: برنامه‌های گفتگو محور همیشه و در همه جای دنیا جزو ارزان‌ترین برنامه‌ها به حساب می‌آیند ولی بسیاری از برنامه‌ها در عرصه سرگرمی و سبک زندگی و … در سرتاسر جهان هست که دارای مخاطب بسیار هستند.

برای جذابیت همیشه دنبال سلبریتی ها نباشیم

این تهیه کننده اضافه کرد: به نظر من یک گفتگوی جذاب بیش از هر برنامه‌ای می‌تواند جذاب باشد. این خطاست که گمان کنیم برای جذابیت باید همیشه سلبریتی ها یا دکورهای عجیب و غریب و … داشته باشیم. یک گفتگوی خوب بیش از همه اینها جذابیت دارد. گفتگوهایی صمیمی و در عین حال صریح، مبتنی بر مسائل و پرسش‌های واقعی جامعه.

وی درباره نگرانی از اینکه در چنین برنامه‌هایی گفتگوها به سمت شعار و کلیشه برود، اظهار کرد: در چنین برنامه‌هایی «کلیشه گویی» اولین چیزی است که برنامه ساز به آن فکر می‌کند و با طراحی برنامه سعی دارد تا از پس این بحران بر بیاید. چراکه کلیشه گویی نه تنها آفت رسانه است بلکه آفت اندیشه نیز هست. کار اندیشمند آن است که از مشهورات جدا شود و سعی کند در ورای این مشهورات به دقایق و ظرایفی پی ببرد و کار رسانه هم این است که بتواند آن ظرایف و دقایق را به هنرمندانه‌ترین حالت ممکن منتقل کند.

باب تضارب آرا باز شود

روحانی درباره اینکه چقدر می‌توان به ناگفته‌های انقلاب پرداخت بیان کرد: حرف ناگفته که بسیار است و جا دارد که رسانه ملی با شرح صدر به همه این حرف‌ها میدان دهد و باب تضارب آرا را باز کند. به نظر من تضارب آرا بهترین راه برای نشان دادن قوت منطق انقلاب اسلامی است. خصوصاً برای نسلی که آن دوران را تجربه نکرده و از پس اوراق کتب و مقالات با آن مواجه شده است.

وی افزود: طبعاً در این میان برنامه‌های مستند تاریخی می‌توانند نقش ویژه‌ای ایفا کنند چون هم می‌توانند با تصاویر آرشیوی حال و هوای حسی و عاطفی آن ایام را بازنمایی کنند و هم می‌توانند نتیجه چندین مطالعه و پژوهش مستند را به صورت فشرده به مخاطب منتقل کنند.

تهیه کننده «چراغ مطالعه» درباره وجه تمایز این برنامه نیز عنوان کرد: اولین فرق «چراغ مطالعه» مهمان‌های فرهیخته آن هستند بسیاری از این مهمان‌ها تا به حال تلویزیون نیامده‌اند. مثلاً آقای مهربان که محقق ارجمند و سن و سال داری است اولین بار است که به برنامه می‌آید. وجه تمایز دیگرش این است که ما سعی کردیم به مساله انقلاب از منظرهای جدیدی هم نگاه کنیم مثلاً بررسی نمادشناسانه انقلاب اسلامی از این جهت است.

روحانی در پایان بیان کرد: وجه تمایز دیگر توجه به موضوعات خاص و حساس است مثلاً ما در بحث‌های تاریخی انقلاب به دو بحث جدی انفجار ریاست جمهوری و ترورهای منافقین توجه ویژه کردیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.