یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴

انتقاد سینماگران از برگزاری فیزیکی جشنواره فجر در بحران کرونا/۵

طریقت: رعایت پروتکل های بهداشتی شوخی است!

نادر طریقت

سینماپرس: نادر طریقت کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: اکثریت بزرگان سینما با برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی و با حضور مردم و منتقدان و روزنامه نگاران مخالفند اما کسانی که می خواهند پول بیت المال را بر باد دهند از برگزاری جشنواره دفاع می کنند؛ بی شک حضور مردم در این رویداد موجبات گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را فراهم می سازد و دعوت به یک مرگ دسته جمعی است!

کارگردان فیلم های سینمایی «اینجا هم باران می بارد» و «خاطره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه ما اهالی سینما که رزق و روزی مان از سینما است دوست داریم بحران کرونا پشت سر گذاشته شود، سینماها بازگشایی شود، مردم با خیال راحت به سینما بروند، جشنواره ها برگزار شوند و... اما وقتی می بینیم مسئولان وزارت بهداشت مرتباً هشدار می دهند که موج چهارم این ویروس در راه است نباید منافع فردی مان را به منافع ملی ارجح بدانیم.

وی ادامه داد: بی شک در این بحران کنونی برگزاری هر جشنواره و تجمعی با حضور افراد به صورت فیزیکی امری ناپسند است و باید با آن برخورد جدی شود. ما باید قبول کنیم که کشورمان در حال حاضر شرایط بحرانی دارد و نباید دست به برگزاری تجمعاتی بزنیم که جان آحاد افراد جامعه را به خطر می اندازد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر باید به همان شیوه داوری آثار و بدون حضور هر گونه تماشاچی برگزار شود. مسئولان جشنواره به زعم خودشان زرنگی به خرج دادند و برای اینکه صدای منتقدان را خفه کنند در ابتدا گفتند جشنواره صرفاً داوری می شود، بعد اعلام کردند که روزنامه نگاران هم در جشنواره حضور دارند و حالا در یک حرکت عجیب می خواهند مبادرت به بلیت فروشی برای آثار بکنند.

طریقت با بیان اینکه نباید اجازه داد پول های میلیاردی بیش از این به هدر برود تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد اهالی سینما لنگ رزق روزانه شان هستند و در این شرایط برگزاری جشنواره هیچ معنا و مفهومی ندارد. من نمی دانم مدیران سینمایی ما چرا خود را همه چیز دان قلمداد می کنند و حتی به حرف های دغدغه مندان بزرگان سینما که مخالف برگزاری جشنواره هستند توجهی ندارند!

وی متذکر شد: آقایان شما اگر می خواهید کاری بکنید بهترین کار خدمت رسانی به گرسنگان سینما است. این پول ها را بر باد ندهید. بیایید برای یک بار هم که شده به اهالی سینما به صورت واقعی خدمت رسانی کنید.

این کارگردان در بخش دیگری از اظهاراتش رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن های سینما و تئاتر را یک شوخی بزرگ دانست و در این باره تأکید کرد: بنده چند روز قبل به یک سالن تئاتر دعوت شدم که تأکید شده بود در آن پروتکل های بهداشتی رعایت می شود اما وقتی به آنجا رفتم دیدم همه تماشاگران کیپ در کیپ نشسته اند و هیچ پروتکلی رعایت نمی شود! این رفتارها فاجعه است. مدیران فرهنگی باید جلوی این اقدامات را بگیرند و تا ریشه کن شدن این بیماری اجازه فعالیت سالن ها را ندهند.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده به عنوان یک هنرمند پرچم اعتراضم همیشه بالا بوده و همیشه عنوان کرده ام مدیران فرهنگی و سینمایی و تئاتری هیچ کاری به نفع هنرمند نمی کنند. این ها کاسب و به فکر پست و میزهای شان هستند. در این کشور هر وقت آمدند رئیس سازمان سینمایی را از بین هنرمندان انتخاب کردند و زیردستان ایشان از کسانی بودند که شرایط هنر و هنرمند را می فهمند می توانیم توقع داشته باشیم که بخشی از مشکلات فرهنگ و هنر کشور برطرف شود در غیر این صورت هر امیدی به بهبود شرایط امیدی واهی است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.