جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

تهیه‌کننده «ساعت سینما»:

دست ما در انتخاب فیلم‌ها تا حدی بسته است/از فیلم‌هایی که در آرشیو سازمان موجود است استفاده می‌کنیم

برنامه تلویزیونی «ساعت سینما»

سینماپرس: یوسف منصوری تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «ساعت سینما» درباره ملاحظات مرتبط با پرداختن به سینمای جهانی در قاب سیما توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، یوسف منصوری تهیه‌کننده «ساعت سینما» درباره ضرورت تولید چنین برنامه‌ای که با محوریت سینمای جهان از شبکه چهار پخش می‌شود به مهر بیان کرد: فکر می‌کنم سینما علاوه بر وجوه سرگرمی آورده‌های زیاد دیگری هم دارد، البته نمی‌گویم سینما سرگرمی نیست اما یک ابزار استراتژیک هم هست و فیلم‌های مهمی در دنیا وجود داشته که فراتر از سرگرمی، مسائل دیگری را در حوزه‌های مختلف محور قرار داده است.

وی ادامه داد: این فیلم‌ها از بعد اجتماعی، تاریخی، سیاسی، روان شناسی و… اهمیت ویژه‌ای داشته‌اند و به این ترتیب در بحث ارتباط بین رشته‌ای که بین سینما و سایر عرصه‌های علوم انسانی وجود دارد آثار شاخصی ساخته شده است.

تاثیر سینما در شناخت چهره‌ها

تهیه‌کننده «ساعت سینما» با اشاره به برخی آثار سینمایی و تاثیر آن‌ها در معرفی چهره‌ها نیز بیان کرد: ما در تاریخ درباره بسیاری از چهره‌ها کتاب‌ها و تحقیقات مختلفی داشته‌ایم اما شاید بیشترین تاثیر در شناخت از یک چهره سیاسی یا تاریخی نسبت به فردی مثل چرچیل از فیلم‌هایی بوده است که دیده‌ایم تا کتاب و مستند.

وی درباره سینمای جهان و قابلیت‌های آن عنوان کرد: قابلیت و اهمیت سینما زمانی بیشتر آشکار شده که تغییراتی در تصور و نگاه مخاطب به وجود آورده است مثلاً وقتی تاریخ جنگ می‌خوانیم نکته‌ای را درمی‌یابیم اما همان نکته را سینما می‌تواند با یک فیلم تغییر دهد و ذهنیت مردم جهان را نسبت به یک امر واقعی در تاریخ مثلاً در ورود به یک جنگ جهانی توسط یک کشور تغییر دهد.

ما لیست فیلمی داشتیم که نتوانستیم همه آن‌ها را تهیه کنیم به این دلیل که برخی از آثار این لیست یا توسط سازمان خریداری نشده بود و یا از اساس قابلیت پخش نداشت. با وجود اینکه برخی از آن‌ها خیلی مهم بودند بنابراین از فیلم‌هایی که در آرشیو سازمان موجود است استفاده می‌کنیم منصوری با اشاره به دعوت از یک روان شناس در برخی از قسمت‌های تحلیل فیلم در برنامه گفت: در بحث‌های روان شناسی از دکتر محسن فاطمی دعوت کردیم که درباره فیلم «مرد بارانی» و اوتیسم گفتگو شد و همینطور در قسمت‌هایی که گذشت بنا به موضوع از مهمانان مختلفی دعوت شد.

الگوگیری جنبش‌های اجتماعی از فیلم‌هایی مثل «جوکر»

وی همچنین به فیلم‌هایی در فضای اجتماعی اشاره و بیان کرد: برخی فیلم‌ها هم نقش مهمی در جامعه و یا حتی خیلی از جنبش‌های اجتماعی داشته‌اند مثلاً اخیراً اغتشاشاتی که در برخی از کشورها رخ داد به مدل جنبش‌هایی که در فیلم «جوکر» تصویر شده بود نزدیک بود و این فیلم به برخی از جنبش‌های اجتماعی الگو دهی داشت.

این تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی با اشاره به برخی فیلم‌ها با محور انسان ماورا گفت: شاید خیلی‌ها ندانند یک اقتصاد قوی از همایش‌های سالانه درباره علاقمندان به انسان ماورا به‌وجود آمده است همانطور که فیلم‌هایی با این مضمون نیز طرفداران بسیاری دارند.

منصوری در ادامه با اشاره به اهمیت سینمای جهان عنوان کرد: من ایده خود را نسبت به اهمیت فیلم‌های سینمای جهان در جریان سازی، اقتصاد، سیاست و… با گروه اجتماعی شبکه چهار مطرح کردم و گفتم فیلم‌های مهمی هست که از نظر سینمایی هم سرگرم‌کننده است و هم بازیگری، کارگردانی و ساختار فیلم در آن‌ها اهمیت دارد و از طرف دیگر این فیلم‌ها وجوهی فراتر از متن دارند که می‌توان در برنامه به آنها پرداخت. از این ایده در شبکه استقبال شد و تصمیم گرفتیم به سمت ساخت چنین برنامه‌ای برویم که چندین قسمت از آن تاکنون پخش شده است.

دستمان در انتخاب فیلم‌ها بسته است

وی درباره فیلم‌هایی که در برنامه پخش و مورد تحلیل قرار می‌گیرد نیز توضیح داد: دست ما در انتخاب فیلم‌ها تا حدی بسته است ما لیستی داشتیم که نتوانستیم همه آن‌ها را تهیه کنیم به این دلیل که برخی از آثار این لیست یا توسط سازمان خریداری نشده بود و یا از اساس قابلیت پخش نداشت. با وجود اینکه برخی از آن‌ها خیلی مهم بودند بنابراین از فیلم‌هایی که در آرشیو سازمان موجود است استفاده می‌کنیم.

منصوری با اشاره به پژوهش‌هایی که برای آیتم سازی برنامه صورت می‌گیرد، عنوان کرد: ما برای این برنامه بیش از یک سال پژوهش کردیم و برای هر یک از آیتم‌ها تحقیقاتی داشتیم که نکات مهمی مطرح شد و بازخوردهای خوبی هم داشت.

تهیه کننده «ساعت سینما» درباره حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان مجری برنامه نیز گفت: محمدرضا مقدسیان سال‌ها نقد کرده است و با بسیاری از اهالی سینما ارتباط و تعامل دارد که خودش در گفتگوهای برنامه یک گام رو به جلو است و انتخاب او به موفقیت برنامه کمک زیادی کرد.

منصوری درباره مهمانان برنامه نیز بیان کرد: تلاش ما این است از تنوع در مهمانان برخوردار باشیم؛ به غیر از کارشناسانی که متخصص امر سینما هستند، از مهمانانی که علاوه بر داشتن دانش سینمایی، در حوزه دیگری از علوم انسانی هم صاحب اسم و رسم هستند استفاده خواهیم کرد. طبیعتاً دانش سینمایی اولویت اول است چون نبود این دانش آسیب مهمی برای ماست اما ارزش افزوده مهمان‌های ما این است که علاوه بر سینما در حوزه دیگری هم کارشناس هستند.

وی در پایان درباره اینکه چرا به نقد سریال‌های خارجی در برنامه نمی‌پردازند، گفت: نقد سریال‌ها جذاب خواهد بود ولی فیلم این قابلیت را دارد که در یک قسمت دیده شده و تحلیل آن هم پخش شود ولی سریال‌ها چند قسمتی هستند و علاوه بر این باید سریالی باشد که در تلویزیون پخش شده باشد و مردم در جریان آن باشند.

برنامه «ساعت سینما» در ۲۶ قسمت تولید شده که تاکنون حدود ۸ قسمت از آن روی آنتن رفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.