یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

پوراندخت مهیمن:

مشکل امروز تلویزیون و سریال‌هایش، متن، کارگردانی و انتخاب بازیگران است

پوراندخت مهیمن

سینماپرس: پوراندخت مهیمن تعهد در بازیگری را به دردِ پای شکسته‌اش ترجیح داد و تا پایان نقش حمیده در سریال "بیگانه‌ای با من است" هنرنمایی کرد.

به گزارش سینماپرس، این شب‌ها شبکه دو سیما "بیگانه‌ای با من است" را روی آنتن دارد، سریالی که محور اصلی‌اش دروغ و عواقب آن در آینده است. احمد امینی آن را کارگردانی می‌کند که مخاطب از او سریال‌های "اولین شب آرامش" و "بی‌گناهان" را به خاطر می‌آورد.   سریالی که در سه فصل زمانی می‌گذرد؛ در دهه ۱۳۶۰ و بخشی هم در دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۹۰. البته مخاطبان نباید منتظر هر مقطع آن باشند بلکه دست‌اندرکاران این مجموعه سه فصل داستانی را پیوسته تهیه و تولید کرده‌اند.  فصل اول در ۳۰ قسمت و فصل دوم در دو بخش دهه ۷۰ و دهه ۹۰ در ۱۶ قسمت تهیه شده است.  

"بیگانه‌ای با من است" مخاطب را با ماجرای کارگری روبرو کرده که خود را عروسِ خانواده‌ای ثروتمند معرفی می‌کند. نساء کارگر خانواده‌ای در شیراز است که نقش کلیدی سریال به شمار می‌رود و احمد امینی مثلِ سریال "اولین شب آرامش" اینجا هم شبنم قلی‌خانی را برای این نقش انتخاب کرده است.   نساء در خانه مینو و امیرعلی کارگری می‌کند و در ادامه داستان از آنجایی که خانواده امیرعلی با ازدواج او مخالف بودند و همسرش را هم ندیده بودند، در این چند قسمت پخش شده دیدیم که نساء خودش را به جای مینو به خانواده امیرعلی معرفی کرد تا از میراث آن‌ها استفاده کند.  

شاید یکی از نقاط بارز و قابل توجه سریال همین موضوع دروغ و پنهان‌کاری است. به تعبیرِ بهروز مفید دروغ با شخصیت اصلی کاری می‌کند که دچار بحران‌های درونی می‌شود. در  این سریال در قدمِ اول مخاطبین جابه‌جایی نساء را با مینو دیده‌اند؛ کارگری که زندگی فقیرانه‌ای دارد و با این جابه‌جایی به موقعیت خوبی می‌رسد و بار دوم جا به جایی دو بچه را که رفته رفته، به رخِ مخاطب کشیده خواهد شد.  

یکی از اتفاقات قابل توجه و مورد استقبال بیننده شاید حضور پرویز پورحسینی باشد که آخرین سریال او در تلویزیون به شمار می‌رود. پیش از آن سریال‌های "بچه مهندس" و "تاریکی شب روشنایی روز" را از خودش به جا گذاشت.  همچنین پوراندخت مهیمن در نقش همسر پورحسینی، پژمان بازغی برادر امیرعلی، سامرند معروفی سعید، میلاد میرزایی امیرعلی و ... دیگر بازیگران این سریال تلویزیونی‌اند.  

در کنار مرحوم پرویز پورحسینی و مهدی فقیه، بازیگر پیشکسوت و کاربلد دیگری در سریال "بیگانه‌ای با من است" ایفای نقش می‌کند که در "ماه و پلنگ" هم با احمد امینی کار کرده است.  در این سریال نقش مادری را بازی می‌کند که ویژگی‌های متفاوتی دارد. او می‌گوید مادر قصه سریال بیگانه‌ای با من است با دیگر مادرهایی که بازی کردم متفاوت است. البته مهربانی این مادر مثل دیگر مادرهاست، اما قصه فرمی دارد که روحیات این مادر را متفاوت می‌کند. آن‌قدر به این نقش علاقه داشته که حتی با پایِ مصدوم تا آخر پایِ "بیگانه‌ای با من است" مانده است.  

بازیگری که پیش از این او را بارها در پرده سینمایی با کارهایی مثل "سام و نرگس"، "چشمان سیاه"، "آبی"، "مانی و ندا"، "خنده در باران" و در سریال‌هایی همچون "نرگس"، "آینه"، "وضعیت سفید" و "خداحافظ بچه" درخشید. به ظنّ بسیاری از کارشناسان پوراندخت مهیمن در سریال "بیگانه‌ای با من است" مثلِ بسیاری از آثار قبلی‌اش توانسته آن نقطه نظرهای کارگردان و دلچسبی اصالت بازیگری‌اش را به رخ ِ مخاطب بکشد.

به سراغِ او رفتیم و لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم و او از کاراکتر حمیده، پای شکسته و سفرِ قریب الوقوعِ پرویز پورحسینی صحبت کرد.

سریال، تلویزیون، صدا و سیما، شبکه دو،

ماجرای پای شکسته و لانگ‌شات احمد امینی

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

پوراندخت مهیمن درباره نقش حمیده و انتخاب "بیگانه‌ای با من است" به خبرنگار تسنیم گفت: ما همیشه در دوران بازیگری، به اولین ملاکِ انتخاب نقش که می‌اندیشیم، فیلمنامه و بعد کارگردانی است. البته در این سریال قدری موضوع فرق می‌کرد چون با آقای احمد امینی کار کرده بودم و ایشان و حساسیت‌هایشان را به خوبی می‌شناختم. می‌دانستم که او هر کار و اثری را نمی‌پذیرد و بر ظرافت‌ها و ابعادِ مختلف کار آشنا است؛ آن‌قدر که کمتر کسی متوجه شد که با پای شکسته و مجروح کاراکتر حمیده را جلو می‌بردم. فقط چند صحنه که لانگ‌شات (نمای دور) می‌گرفتند آن کفشِ مخصوص را درآوردم و شاید کم و بیش برخی مخاطبِ خاص متوجه شده باشد.  

وی با اشاره به ماجرای شکستن پا و بازی با این شرایط در سریال "بیگانه‌ای با من است" تأکید کرد: تنها ۳ روز پیش از فیلمبرداری سریال، پایم پیچ خورد و یک تکه از استخوان پایم کنده شد. اما به دلیل اطمینانی که به این سریال داشتم به تعهدم عمل کردم و تا پایان، کنار "بیگانه‌ای با من است" بودم. این پا باید جراحی می‌شد اما آقای امینی به من گفته بودند غیر از من به کسی برای این نقش فکر نکرده‌اند و تنها گزینه‌ام. برای بازیگرانی مثل من هیچ چیزی به اندازه تعهد ارجحیت ندارد. در حالی که دکتر به من گفته بود باید این پا عمل شود و هنوز هم خوب نشده و مشکل دارد. چون جراحی نکردم و همان موقع هم با چکمه‌ای که هر دو طرف آن از فلزی بسیار سنگین درست شده بود کار را ادامه دادم.  

دوست دارم مردم ما فقط تلویزیون ایران را ببینند!

بازیگر نقش حمیده (مادر امیرعلی) در سریال "بیگانه‌ای با من است" درباره سوژه این مجموعه تلویزیونی گفت: محور خیلی از اتفاقات هولناک خانوادگی دروغ است که خیلی احمد امینی و نویسنده سریال با جرأت و شجاعت وارد این سوژه مهم شدند. خیلی از داستان‌ها را در دل همدیگر روایت می‌کند و باید بیننده حتماً سریال را دنبال کند تا متوجه ابعاد موضوع شود. این نکته مهمی برای جذب مخاطب است که مدت‌ها در تلویزیون فراموش شده و بیشتر ترجیح برخی از سازندگان، کارهای دم‌دستی و سطحی است.  

من امیدوارم و با تمام وجود آرزو می‌کنم مردم ایران با تلویزیون خودمان آشتی کنند. از آن طرف هم تلویزیون برنامه‌ها و سریال‌هایی بسازد که مردم را با این رسانه آشتی دهد. هر یک نفر که ماهواره نبیند من را خوشحال می‌کند.  

مهیمن با اشاره به اینکه دوست دارم مخاطب ما با تلویزیون آشتی کند،   تصریح کرد: معمولاً احمد امینی پشت سر هم کار نمی‌کند و خیلی هم اصرار به تعدد اثر ندارد. خیلی با وسواس و ظرافت کار می‌کند و با حساسیت‌هایش "بیگانه‌ای با من است" را جلو برد. من و خیلی از بازیگران از آنجایی که ایشان و حساسیت‌ها و اعتبار و دقتش را می‌شناختیم از همان روز نخست قرارداد بستیم. من امیدوارم و با تمام وجود آرزو می‌کنم مردم ایران با تلویزیون خودمان آشتی کنند. از آن طرف هم تلویزیون برنامه‌ها و سریال‌هایی بسازد که مردم را با این رسانه آشتی دهد. هر یک نفر که ماهواره نبیند من را خوشحال می‌کند.  

درگذشت غافلگیرکننده پرویز پورحسینی

او درباره درگذشت غافلگیرکننده و ناباورانه پرویز پورحسینی گفت: خاطره من با پرویز پورحسینی به اداره تئاتر و فیلم رابطه پوران درخشنده برمی‌گردد که نقش مقابل ایشان را بازی می‌کردم و از آنجا با هنرمندی‌های ایشان آشنا هستم. برایم غافلگیرکننده است که کرونا این هنرمند بزرگ و ارزشمند را از ما گرفت و برای ما که آخرین کار کنار ایشان بودیم بسیار اتفاق هولناک و تلخی بود.  

 بازیگر "باغ گیلاس" و "تولدی دیگر" با اشاره به هدف "بیگانه‌ای با من است"، ‌ افزود: به جز آسیب‌شناسی‌های خانوادگی و محور اصلی‌اش دروغ، وارد موضوع فقر شد که نساء چه حال و هوایی داشت و به گونه‌ای با آن قشر فقیر و تنگدست جامعه همذات‌پنداری می‌کند.

سریال، تلویزیون، صدا و سیما، شبکه دو،

مشکلِ سریال‌های تلویزیون؛ فیلمنامه، کارگردان و انتخاب بازیگران

وی درباره قرابت نقش حمیده با شخصیت خودش، خاطرنشان کرد: من خوشحال بودم که در این کار نقش مادر را دوباره بازی می‌کردم مادری که مثل اغلب مادرها نبود و  این تفاوت همیشه برای من اهمیت دارد. از طرفی فکر می‌کنم کاراکتر حمیده به شخصیت خودم نزدیک است. چالش‌های کار را دوست دارم و از اینکه یکنواخت و یکدست نباشد همیشه استقبال می‌کنم.  

مهیمن در پاسخ به این سؤال که چرا تلویزیون سریال‌هایش همچون گذشته ماندگار نمی‌شود، گفت: این نوستالژی و ماندگاری به شرایطی برمی‌گردد که در وهله اول به فیلمنامه خوب و کارگردان و عوامل حرفه‌ای و کاربلد وابسته است. از طرفی دیگر حال مردم ایران خوب نیست و باید با لطف خداوند متعال و همت و تلاش مسئولین این حال و احوال روز به روز بهتر شود. نویسنده‌ها متن خوبی بنویسند و امکانات خوب در اختیارشان قرار بگیرد. مشکل امروز تلویزیون و سریال‌هایش، متن، کارگردانی و انتخاب بازیگران است.  

علاقه به کارهای طنز اما کمدی‌های شریف!

بازیگر سریال "بیگانه‌ای با من است" درباره پایان این مجموعه تلویزیونی، افزود: نمی‌توانید حدس بزنید و من هم چیزی را لو نمی‌دهم. فقط از شما و بینندگان می‌خواهم سریال را تا پایان دنبال کنید که به اتفاقات خوب و روایت‌های جذابی می‌رسد.

او درباره کارهای جدید و علاقه‌اش به آثار طنز سینما و تلویزیون، تأکید کرد: این روزها به دلیل کرونا، کارها را رد می‌کنم و در خانه‌ام تا ان‌شاءالله وضعیت بهتر شود.   دوست دارم نقش‌های طنز بازی کنم و خودم را در این مسیر بیشتر محک بزنم. با احترام به همه سازندگان کمدی و طنز، باید بگویم که امیدوارم کارهای کمدی و طنزِ شریف به من پیشنهاد دهند. واقعاً امیدوارم حال مردم و وضعیت معیشتی و اقتصادی‌شان خوب شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.