شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

انتقاداز برگزاری جشنواره «تهران مبارک» در شرایط کرونایی کشور؛

فریبا دلیری: این بودجه می‌توانست خرج تاسیس یک سالن برای هنرمندان عروسکی شود!

فریبا دلیری

سینماپرس: فریبا دلیری گفت: بودجه‌ای که برای نمایشگران عروسکی در جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک تخصیص یافته می‌توانست استثنائا خرج تاسیس یک سالن برای هنرمندان عروسکی شود تا مشکلاتی که سال‌هاست عروسکی‌ها درگیرش هستند رفع شود.

به گزارش سینماپرس، «فریبا دلیری» عروسک‌ساز و نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی در گفتگو با ایلنا، از دل‌مشغولی‌ها و فعالیت‌هایش در این ایام کرونایی گفت: مثل خیلی‌های دیگر از هنرمندان تئاتر، من هم مدت‌هاست که خانه‌نشین شده‌ام و کاری نمی‌کنم جز اینکه کلاس‌های دانشگاهی را به طور آنلاین برگزار کنم.

او ادامه داد: در چهار دانشگاه مشغول تدریسم و از صبح تا غروب درگیر آن هستم و این تنها دلیلی است که با همه سختی‌های فضای مجازی و برگزاری آنلاین کلاس‌ها، توانسته‌ام روحیه‌ام را حفظ کنم. همین که گاهی اوقات صدای دانشجویانم را می‌شنوم و خودم درباره مسائلی حرف می‌زنم که عاشقانه دوستش دارم و زندگی‌ام را پایش گذاشته‌ام، به من روحیه می‌دهد و امیدوارم که هرچه زودتر این بیماری خودش تمام شود و بتوانیم نجات پیدا کنیم.

دلیری درباره نمایش عروسکی و سختی‌های پیش‌روی آن گفت: مشکلات کرونایی تنها مختص بچه‌های عروسکی نیست بلکه همه اقشار هنری دچار مشکل شده‌اند و بسیار به ما دارد سخت می‌گذرد؛ اول از همه اینکه نمی‌توانیم کار کنیم. آن‌هم مایی که همه زندگی و عشق‌مان را پای اجرا و کار هنری‌مان گذاشته‌ایم و وقتی نمی‌توانیم اثری را به صحنه ببریم خیلی سخت می‌گذرد. حالا کار برای بچه‌های عروسکی سخت‌تر هم هست. اگر تئاترها سالنی برای اجرای نمایش دارند، ما حتی آن سالن را هم نداریم.

او با اشاره به اینکه «خود من همیشه سعی کرده‌ام تفکر عروسکی و نگاه فانتزی خودم را جوری در آثاری که به صحنه می‌برم ارائه کنم که سالنی برای اجرای من وجود داشته باشد.» گفت: معمولا در کشور ما به خاطر مشکلات هزینه‌ای هنرمندان سعی می‌کنند از عروسک‌های کوچک برای اجرا استفاده کنند، چون غیر از این سالن‌های به خصوصی می‌خواهند. مثلا تکنیک ماریونت، حتما سالنی نیاز دارد که قابلیت اجرای چنین اثری را داشته باشد و به غیر از تالار فردوسی سالن نمایشی دیگری با این مختصات نداریم همینطور برای سایر تکنیک‌های نمایش عروسکی سالن مناسبی در کشور نداریم. بنابراین تئاتر عروسکی، قبل از کرونا هم دچار چالش‌ها و مشکلاتی برای اجرا بود.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک هم هر دو سال یکبار برگزار می‌شود که متاسفانه این دوره‌اش به شیوع کرونا خورده و قرار است به‌طور مجازی برگزار شود. هرچند که برگزاری جشنواره حتی به شکل مجازی این حسن را دارد که جشنواره به فراموشی سپرده نمی‌شود و بچه‌هایی که تئاتر عروسکی کار می‌کنند می‌توانند امیدی داشته باشند تا با آن تئاتری را آماده کنند. اما مشکل مهم وضعیت بیماری است و برای به صحنه بردن یک کار نیاز به دور هم جمع شدن گروه و تمرین است. جمع شدن این گروه هنری کنار هم در شرایط کرونایی خطرناک است و به نظرم خوب می‌شد که جشنواره مبارک امسال مانند برخی از جشنواره‌ها کنسل می‌شد یا راهکارهای دیگری در نظر گرفته می‌شد.

دلیری با ارائه پک پیشنهاد، گفت: بودجه‌ای که برای نمایشگران عروسکی در این جشنواره تخصیص یافته می‌توانست استثنائا خرج تاسیس یک سالن برای هنرمندان عروسکی شود و این بزرگترین قدم برای فعالان تئاتر عروسکی برداشته می‌شد که سالنی مختص اجراهای عروسکی ساخته شود تا مشکلاتی که سال‌هاست عروسکی‌ها درگیرش هستند رفع می‌شد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر عروسکی تصریح کرد: یا بخشی از آن بودجه، می‌توانست صرف کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و حتی چاپ نمایشنامه‌های عروسکی شود. اینها کارهایی بود که جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک می‌توانست به آنها فکر کند و جشنواره‌اش را طور دیگری برگزار کند. اما به‌هرحال دوستان اداره‌کل هنرهای نمایشی تصمیم گرفته‌اند که جشنواره این دوره به‌طور مجازی برگزار شود و امیدوارم هیچ مشکلی برای دوستانم و فعالان تئاتر عروسکی به وجود نیاید و بتوانند آثار خوبی را آماده و به شکل مجازی ارائه کنند.

دلیری با تاکید بر اینکه بیکاری هنرمندان تئاتر عروسکی و به طور کلی هنرمندان در این دوره باعث شده فشار زیادی از نظر اقتصادی و روانی به آنها وارد شود، گفت: حدود ۹ ماه است که همه بیکاریم و خیلی‌هایمان تنها منبع ارتزاق زندگی‌مان از این طریق است و امیدوار بودیم بیشتر از اینها، دولت به هنرمندان توجه کند.

او در پایان خاطرنشان کرد: برای جامعه‌ای که در حال پیشرفت است، فرهنگ و هنر زیربناست و وقتی جامعه‌ای فاقد فرهنگ و هنر باشد، باید نگرانش بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.