دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱

حسن کلامی:

جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و باز هم می‌سازند/کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید!؟

حسن کلامی

سینماپرس: تهیه‌کننده سینمای ایران گفت: فیلمی را که با چند میلیارد بودجه ساخته می‌شود، نمی‌توان به این سادگی و راحتی وارد فضای مجازی کرد. ضمن اینکه با این فروش کنونی به سرمایه خودش هم دست پیدا نمی‌کند.

به گزارش سینماپرس، سالن‌های سینمایی به نظر در روزهای پیش رو همچنان فعالیت خود را تعلیق کنند؛ حال چه این تعلیق اجباری باشد و یا به شکل خودخواسته. در دوره کرونا و طی یک سال اخیر، سینمای ایران نیز مثل کشورهای صاحب سینما به دوران معمول خود بازنگشته و این رویه گویا قرار است ادامه پیدا کند.
بسیاری از کشورهای صاحب سبک در سینما، این روزها حضور در سرویس‌های آنلاین سینما را جدی‌تر گرفته‌اند و چه بسا بسیاری از فیلم‌های پرسروصدا و باکیفیت نیز سر از این پلتفرم‌ها درآورده و توانسته‌اند به فروش قابل توجهی هم برسند. با این حال به رغم تزریق برخی فیلم‌های جدید اما در سینمای ایران این بخش از ماجرا مورد استقبال فیلمسازان قرار نگرفته است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد در قالب یک پرونده اکران آنلاین در ایران را در بوته نقد قرار داده و آن را بررسی کند. در دومین شماره از این پرونده گفتگوی آنا با حسن کلامی را می‌خوانید.

با این همه فیلم چه می‌کنید؟

حسن کلامی از تهیه‌کنندگانی است که اخیراً «آبادان یازده ۶۰» را به سینمای آنلاین بُرد اما بنا بر گفته خود به دلیل مشکلات این پلتفرم‌ها و عدم شفافیت این ماجرا اقبال چندانی به کار خود ندید.

وی در گفتگو با آنا درباره تعدد فیلم‌های ساخته شده و تکلیف اکران آنها تصریح کرد: همین الان و در شرایطی که سینما بسته است و همه‌چیز راکد پیش می‌رود، شمار زیادی فیلم اکران‌نشده وجود دارد و همین طور بسیاری فیلم نیز درحال ساخت است که وضعیتشان برای نمایش نامشخص است.

فرض کنید حتی شرایط اکران دوباره مهیا شود؛ آیا می‌توان این همه فیلم را اکران کرد!؟ از طرفی ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که هنوز وضعیت کرونا مشخص نیست و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که بالاخره تا کی ادامه دارد.

تهیه‌کننده «زخم شانه حوا» با طرح سؤالی این‌گونه گفت: فرض کنید حتی شرایط اکران دوباره مهیا شود؛ آیا می‌توان این همه فیلم را اکران کرد!؟ از طرفی ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که هنوز وضعیت کرونا مشخص نیست و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که بالاخره تا کی ادامه دارد.

سینمای آنلاین سازوکار بهتر و کاراتر می‌خواهد

کلامی افزود: من مانده‌ام این همه فیلم موجود را در آینده چطور می‌خواهند اکران کنند. مگر اینکه به این نتیجه برسیم که سینما و اکران روی پرده جوابگوی این تعدد از فیلم نیست و مثلاً سراغ نمایش آنلاین آنها برویم که آن نیز ساز و کاری می‌خواهد ورای آنچه که وجود دارد.

این تهیه‌کننده مدعی شد: فیلمی را که با چند میلیارد بودجه ساخته می‌شود، نمی‌توان به این سادگی و راحتی وارد فضای مجازی کرد. ضمن اینکه با این فروش کنونی به سرمایه خودش هم دست پیدا نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید جریان اخیر سینمای آنلاین را تحت ارزیابی قرار داد گفت: باید هیئتی بنشینند و این دوره اخیر نمایش فیلم در پلتفرم‌ها را از اول بررسی کنند. وقتی این سالن و سینما نمی‌تواند جواب دهد خب باید با رویه‌ای خاص وارد فضای آنلاین شد.

جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و باز هم می‌سازند! کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید. نمی‌دانم شاید از داخل جوی پول پیدا می‌کنند!

درحال حاضر شرایط ایده‌آل، مهیا نیست

تهیه‌کننده «آبادان یازده ۶۰» همچنین یادآور شد: من از سر ناچاری فیلم را به اکران آنلاین بردم. به‌واقع هم‌اکنون شرایط درست و حسابی مهیا نیست. اگر چند فیلم در این فضا جواب داده‌اند و فروش کرده‌اند به جای خود باید مورد بررسی قرار داد. این همه فیلم ناموفق در گیشه را هم باید کارشناسی کرد.

کلامی اعتقاد داشت: با شرایطی که من در سینما و اکران می‌بینم، دولت بعدی هر کسی هم که می‌خواهد باشد، به مشکل برمی‌خورد چون دولت فعلی زیادی برایش دردسر به جا خواهد گذاشت.

وی در نهایت خاطرنشان ساخت: دقت کنید که این همه فیلم و سرمایه چطور در تولید فیلم‌ها متوقف شده است؛ جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و بازهم می‌سازند! کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید. نمی‌دانم شاید از توی جوی پول پیدا می‌کنند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.