دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

جواد انصافی:

برنامه‌سازی‌های مناسبتی ضعیف می‌شوند و یا سراغِ چند هنرمند و خواننده می‌رود، چون پژوهشی درباره برنامه‌سازی اتفاق نمی‌افتد

جواد انصافی بازیگر در پشت صحنه برنامه نوروز مهربانی ویژه برنامه نوروز شبکه جام جم

سینماپرس: جواد انصافی را با کاراکتر "عبدلی" و عمو نوروز می‌شناسیم؛ او با یادی از مرتضی احمدی، به گلایه‌ای از برنامه‌سازی‌های ضعیفِ تلویزیون اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، انصافی درباره اولین سریال نوروزی که با مرتضی احمدی کار کرد به تسنیم  گفت: یکی از پیشکسوتان "ضربی‌خوانی"، "کمدی‌خوانی" و "پیش‌پرده‌خوانی" ایران بود و خوشبختانه در زمان حیات‌شان از ایشان بهره بردیم و خواستیم این کارهای ارزشمندشان برای نسل بعدی ثبت شود که با چاپ چند کتاب این اتفاق افتاد. الان ما راه ایشان را ادامه می‌دهیم، هنرمندی که در هر ژانری، توانمندی بلامنازعی از خودش نشان می‌داد.  

او تأکید کرد: به همه ما درس می‌دادند که چطور می‌توان حالِ مردم را خوب کرد. زمانی با کار کودک، زمانی برای بزرگسالان و زمانی هم برای اصالت کوچه و بازار و فرهنگ ما قدم برمی‌داشتند. اطلاعات جالب توجهی داشتند و خوشبختانه تا آن‌جایی که می‌توانستند این دانستنی‌ها را انتقال می‌دادند. من افتخار این را داشتم در اولین سریال نوروزی با ایشان همکار بودم. سریال "اشتباه در اشتباه" را نویسندگی و کارگردانی کردم و استاد احمدی و مرحوم مهین شهابی و سیروس گرجستانی حضور داشتند؛ واقعا از ایشان و بسیاری دیگر آموختم.  

کارهای جدیدِ جواد انصافی

انصافی درباره کارهای جدیدش گفت: قرار بود با قصه عمو نوروز و ننه سرما و نمایش خفتگان چشم‌باز را روی صحنه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ببریم که به خاطر کرونا این اتفاق نیفتاد. امشب در شبکه شما برای ویژه برنامه شب یلدایی حضور خواهم داشت و یلداخوانی را با منوچهر آذری برای شبکه دو ضبط کردیم که فکر می‌کنم امشب حوالی ساعت ۲۰ پخش می‌شود. هرکسی یلداخوانی نمی‌داند، چون شعرها و پژوهش‌های لازم به این آیین کهن ایرانی را می‌طلبد.

پژوهش چندین ساله درباره آیین‌های کهن ایران

وی در خصوص پژوهش چند ساله درباره آیین‌های ایرانی خصوصاً یلدا، تصریح کرد: چندین سال درباره آیین‌های کهن ایرانی خصوصاً یلدا، پژوهش و تحقیق کردم که شبِ یلدا چه عقبه‌ای دارد و سنت بزرگی است. باید برای آن چه برنامه‌سازی کرد و این فرهنگ را چطور به نسل‌های آینده انتقال داد اما متأسفانه برنامه‌سازان به سراغِ بحث‌های جنبی آن یعنی دعوت از چند هنرمند و خواننده رفته‌اند و از بخش‌های علمی و اصالت‌هایش بهره نمی‌برند. پیام اصلی شبِ چله در کنار پیام‌های مهم و نهفته آن، استحکام خانواده، همبستگی و اتحاد است و اگر درست با این آیین‌ها برخورد شود می‌توان این فرهنگ غنی را به بهترین شکل ممکن انتقال داد.  

چرا تلویزیون فقط به سراغ چند هنرمند و خواننده می‌رود؟

این بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که چرا تلویزیون در برنامه‌سازی مناسبتی فقط به سراغِ دعوت از چند هنرمند و خواننده می‌رود و هیچ خلاقیتِ دیگری ندارد، خاطرنشان کرد: برنامه‌سازی‌های مناسبتی ضعیف می‌شوند و یا سراغِ چند هنرمند و خواننده می‌رود، چون پژوهشی درباره برنامه‌سازی اتفاق نمی‌افتد. البته علاوه بر یلدا، روی آیین‌های کهنِ دیگر ما مثل نوروز و چهارشنبه سوری هم هیچ پژوهشی نمی‌شود.  

برنامه‌سازی یعنی این...!؟

وی تأکید کرد: بارها پیشنهاد دادم می‌خواهید برنامه مناسبتی بسازید مثل یلدا و نوروز، چندین مورد پیدا کردم و درآوردم و گفتم واقعاً ارزش دارند که مردم درباره‌شان بدانند. وقتی مخاطب ما نمادها و اسطوره‌ها را بشناسند به سراغ قهرمانان و نمادهایی غیر از ایران نخواهد رفت. همه نمادهای ما مبانی علمی دارند و انگار خوشایندِ برخی از برنامه‌سازان نیست و به همان کارهای کلیشه‌ای و تکراری‌ همیشگی‌شان بسنده می‌کنند و بر این باورند که برنامه‌سازی یعنی این...!؟

انصافی با اشاره به اینکه آمادگی‌اش را دارم فیلمی درباره یلدا بسازم، گفت: من آمادگی‌اش را دارم درباره یلدا فیلم بسازم اما توان مالی‌اش را ندارم. من برای دانشگاه‌ها، نمادهای شبِ یلدا را توضیح داده‌ام اما وقتی می‌خواهم برای برخی از تهیه‌کنندگان توضیح دهم می‌گویند توضیح واضحات است و به جای این مفاهیم کهن و فرهنگ غنی، سراغِ اتفاقات دیگر می‌روند. اصالت و اسطوره‌شناسی در برنامه‌سازی و سریال‌های ما دور شده است و انگار با این مفاهیم بیگانه‌اند.  

هرکسی تهیه‌کننده می‌شود حتی آشپز!

او درباره مشکل برنامه‌سازی و سریال‌سازی تلویزیون خاطرنشان کرد: ناآگاهی برنامه‌سازان و نداشتن اطلاعات راجع به تمام موضوعات دیرینه ما، تاریخ و فرهنگ غنی‌مان یکی از علت‌های اساسی مشکل برنامه‌سازی و سریال‌سازی تلویزیون است. وقتی برنامه یلدایی می‌سازند اما از مفهوم و فرهنگ آن آگاهی ندارند. شاید یکی از معضلاتِ امروز این است که هرکسی تهیه‌کننده می‌شود؛ کسی را می‌شناسم که آشپز بوده و الان جزو تهیه‌کنندگان است. امثال او چه اطلاعی راجع به فرهنگ و آیین‌های کهن ما دارند، چند کتاب راجع به این موضوع خوانده‌اند. به خاطر همه این دلایل، برنامه‌سازی‌مان ضعیف شده است.  

قولِ ۱۰ ساله عَبدُلی

انصافی درباره قول ۱۰ ساله‌اش درباره بازیگری، گفت:  من الان ۱۰ سال است هیچ کار جدّی بازی نمی‌کنم. هر کاری که طنز و کمدی باشد بازی می‌کنم. در "محله گل و بلبل" عمو پورنگ، نقش عمو نوروز را داشتم، چون در آن فضای مفرح و شادی را برای مخاطب ایجاد می‌کرد. نمی‌خواستم غم و غصه مردم را زیاد کنم و هرجا شادی باشد یک قدم در جهت شادی‌های مردم بردارم. شادکردن مردم کار سختی است و این سختی را به جان می‌خرم.

آرزوی سالن اختصاصی برای سیاه‌بازی

او با اشاره به اینکه آرزو دارد روزی را ببیند که نمایش‌های سیاه‌بازی صاحب سالن اختصاصی و چند واحد دانشگاهی شده باشد، خاطرنشان کرد: مهمترین آرزوی من این است، نمایش‌های سیاه‌بازی صاحبِ سالن اختصاصی شود. بارها هم پیشنهاد داده‌ایم ساختمان قدیمی سالنی داشته باشد همیشه سیاه‌بازی پخش شود، در محرم و صفر هم تعزیه می‌گذاریم. آنقدر هنرمندانی داریم که در این عرصه برای خیمه‌شب‌بازی،  نقالی و پرده‌خوانی، کاربلد و زبده‌اند. کافه‌ای هم تعبیه شود که غذاهای سنتی درست کند و از این طریق هم اصالتِ ایرانی را به همه معرفی کنیم.   هرکسی برای دیدن از خارج از کشور می‌آید هم برای تماشای نمایش سنتی، به آنجا برود؛ متأسفانه تا الان به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. آرزوی دوم هم این است چند واحد هنر سیاه‌بازی در دانشگاه بگذارند چرا این کار را نمی‌کنند، دلیلش را نمی‌دانم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.