شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

امیرمهدی پوروزیری:

پس از ورود جدی‌تر پلتفرم‌ها به عرصه تولید، شاهد رقابت‌های ناسالمی در میان تولیدکنندگان هستیم

امیرمهدی پوروزیری

سینماپرس: متأسفانه در سال‌های اخیر و به خصوص پس از ورود جدی‌تر پلتفرم‌ها به عرصه تولید، شاهد رقابت‌های ناسالمی در میان تولیدکنندگان هستیم

به گزارش سینماپرس، بحث دستمزدهای خارج از عرف بازیگران سریال‌های تلویزیونی و مطرح شدن دستمزد میلیاردی، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است چراکه پرداخت‌های غیرمتعارف به بازیگران بر روند تولید مجموعه‌های تلویزیونی اثر منفی می‌گذارد. «جوان» در گفتگو با سه تهیه‌کننده مجموعه‌های تلویزیونی که این شب‌ها سریال‌هایشان از شبکه‌های یک، ۲ و ۳ روی آنتن است، به مسئله دستمزدهای نامتعارف پرداخته است.

نباید کیفیت را فدای دستمزد کرد

ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده سریال «خانه امن» شبکه یک سیما درباره مواجهه با مطالبه دستمزدهای خارج از عرف از سوی برخی بازیگران به «جوان» گفت: بارها با چنین موضوعی برخورد کرده و به عنوان تهیه‌کننده جلوی این درخواست‌های نامتعارف ایستاده‌ام، اکنون بخش زیادی از برآورد ساخت در تلویزیون و سینما برای بخش هزینه دستمزد بازیگران در نظر گرفته می‌شود و سایر بخش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. صفری افزود: اگر تهیه‌کننده مقابل دستمزد نامتعارف ایستادگی نکند، مجبور می‌شود برای تأمین آن دستمزد از مسائل دیگری، چون پروداکشن و کیفیت کار بزند تا دستمزد آقایان و خانم‌های بازیگر را بدهد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی تهیه‌کنندگان به درخواست‌های نامتعارف بازیگران تن می‌دهند، گفت: ما در تلویزیون نیازمند یک وحدت رویه هستیم و به مسئله دستمزدها باید به چشم یک مسئله صنفی نگاه کنیم. همانطور که در سینما و در خانه سینما چنین موضوعی مطرح است و اصلاً همکاری سینما و تلویزیون باید برای جلوگیری از رشد دستمزدهای نامتعارف شکل بگیرد.

تهیه‌کننده «خانه امن» تأکید کرد: چه در تلویزیون و چه در سینما، منابع مالی برای تولید محدود است، به خصوص در صداوسیما که به صورت مستقیم از بیت‌المال تأمین می‌شود، اگر دستمزدهای غیرمتعارف پرداخت شود، از کیفیت محصول کاسته می‌شود، در نتیجه مردم چیزی را می‌بینند که دوست ندارند. صداوسیما مجبور می‌شود آثار معمولی تولید کند و دیگر اثر مهمی ساخته نشود.

صفری ادامه داد: آیا مردم به خاطر بازیگران سریال «خانه امن» به تماشای آن می‌نشینند یا به خاطر داستان و ساخت آن!؟ یا سریال «چرنوبیل» که بسیار هم مشهور شد، هیچ کدام از بازیگرانش شناخته شده نیستند. تهیه‌کننده نباید کیفیت کار را فدای دستمزد بازیگر کند.

بازیگر زیاده‌خواه بیکار می‌شود

بهروز مفید، تهیه‌کننده سریال «بیگانه با من است» شبکه ۲ سیما، در پاسخ به سؤال «جوان» درباره تأثیر دستمزدهای نامتعارف بازیگران بر روند تولید مجموعه‌های تلویزیونی گفت: بحث دستمزدها را باید از دو دیدگاه نگاه کرد؛ دیدگاه اول از نظر بازیگر است که بنا به جایگاهی که برای خود قائل است و شرایطی که دارد، دستمزدی برای خود مطرح می‌کند که خب تابع هیچ قانون یا سقفی نیست، از طرف دوم دیدگاه تهیه‌کننده است که باید در فرآیند تولید نقش مدیریت هزینه را هم داشته باشد.

مفید ادامه داد: معمولاً تهیه‌کنندگان برای مذاکره با بازیگران اصلی مجموعه یک محدوده‌ای از دستمزد را در نظر می‌گیرند و اصولاً برخلاف نظری که گفته می‌شود تماشاگر کار خوب را صرفاً به دلیل داستان آن دنبال می‌کند، من نقش بازیگران را کم‌اهمیت نمی‌دانم. بازیگر خوب امتیازی برای فیلم است و حتی برخی نقش‌ها در سینما و تلویزیون خاص یک بازیگر نوشته می‌شود.

تهیه‌کننده «بیگانه با من است»، گفت: تهیه‌کننده تلویزیون برای تعادل مالی باید در کنار استفاده از بازیگر سرشناس از استعدادهای جوان و گمنام استفاده کند تا در کنار مدیریت مالی در کوتاه‌مدت، در بلندمدت نیز با معرفی چهره‌های جدید به تولید در تلویزیون کمک کند.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: درخواست نامتعارف دستمزد از سوی بازیگر در درازمدت به ضرر خود آن بازیگر تمام می‌شود و شاید در یک پروژه خاص و با شرایط مالی ویژه این درخواست قبول شود، اما دیگر تهیه‌کنندگان حاضر به پرداخت آن دستمزد نخواهند بود و آن بازیگر در عمل پس از یکی دو کار تلویزیونی بی‌کار می‌شود.

نقش پلتفرم‌ها در افزایش دستمزدها

امیرمهدی پوروزیری، تهیه‌کننده سریال «شرم» شبکه ۳ سیما نیز در گفتگو با «جوان» درباره دستمزدهای نجومی در سریال‌های تلویزیونی گفت: متأسفانه در میانه فیلمبرداری سریال «شرم» سیروس گرجستانی از دنیا رفت، با درگذشت این هنرمند شرایط سختی برای ما به وجود آمد، کار تا حدی جلو رفته بود که نه می‌شد پلان‌های مرحوم گرجستانی را حذف کرد و دوباره از ابتدا فیلمبرداری را با بازیگر جدید انجام داد، نه از نظر اخلاقی هم انجام این کار درست بود و می‌خواستیم آخرین حضور آن هنرمند فقید در کار باقی بماند، البته پیش از این نیز در سریال «نرگس» هم با درگذشت مرحوم پوپک گلدره، ستاره اسکندری جایگزین وی شده بود، این کار در تلویزیون مسبوق به سابقه بود. ما هم با چند بازیگر برای ادامه نقش «عزیز آقا» صحبت کردیم. آن‌ها با علم به اینکه ما شرایط خاصی داریم و به قول معروف دستمان در پوست گردو است، قیمت‌های نجومی برای حضور در سریال ارائه می‌کردند، من نخواستم تسلیم این زیاده‌خواهی شوم و در نهایت با محبتی که سیاوش طهمورث داشت و به واسطه رفاقت قدیمی که با مرحوم گرجستانی داشت، کار را قبول کرد.


پوروزیری در ادامه به رقابت‌های نادرست در سریال‌سازی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر و به خصوص پس از ورود جدی‌تر پلتفرم‌ها به عرصه تولید، شاهد رقابت‌های ناسالمی در میان تولیدکنندگان هستیم. متأسفانه برخی سازندگان برای آنکه بتوانند هنرمندان را مجاب به همکاری کنند، دستمزدهایی پیشنهاد می‌کنند که هیچ جنبه معقولی ندارد. این کار هم هرچند موجب موفقیت کوتاه‌مدت آن برنامه و آن تولیدکننده می‌شود، ولی تمام قواعد و منطقی را که برای همکاری‌ها وجود دارد تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، اگرچه یک موفقیت کوتاه‌مدت برای آن سریال یا برنامه به حساب می‌آید، اما یک تأثیر منفی و اثرگذاری مخرب میان‌مدت و بلندمدت بر کل این صنعت دارد که هم در برخی پروژه‌های تلویزیونی و هم در شبکه نمایش خانگی هم اکنون نیز شاهد آن هستیم. بازیگری که دستمزد بالا گرفته است دیگر حاضر نمی‌شود با دستمزد قبلی بازی کند و تولید مجموعه‌های بعدی را با مانع مواجه می‌کند، به خصوص این موضوع با ورود پلتفرم‌ها و خرج‌های چند برابری آن‌ها به نسبت هزینه‌های معقول چند برابر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.