جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

فرود عوض‌پور:

مستند «۲۲/۲۲» تداوم گفتمان مردمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است

مستند «۲۲/۲۲»

سینماپرس: کارگردان مستند «۲۲/۲۲» که این روزها در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمده معتقد است که این اثر، نشانگر تداوم گفتمان مردمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا زمان حاضر است.

به گزارش سینماپرس، مستند «۲۲/۲۲» به کارگردانی فرود عوض‌پور و تهیه‌کنندگی سعید الهی یکی از آثاری است که این روزها در بخش مسابقه شهید آوینی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به نمایش در می‌آید.

این مستند هفتاد دقیقه‌ای محصولی از گروه مستند روایت فتح است. «۲۲/۲۲»روایت شکل‌گیری گروه ۲۲نفره‌ای از بسیجیان سال‌های اول انقلاب در شهرستان بندر گز از شهرهای استان گلستان است که تلاش کرده تا با نگاهی جستجوگرانه، مخاطب را با وجوهی دیگر از نوجوانان پرجنب و جوش دیروز و میان‌سالان امروز در مواجهه با انقلاب اسلامی آگاه سازد.

کارگردان این مستند سینمایی در پرونده حرفه‌ای خود ساخت بیش از ۲۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند و کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های داخلی و خارجی را همراه داشته و دارای مدرک کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است.

داستان مشارکت فرهنگی نوجوانان در دفاع مقدس؛ از خرم‌آباد تا بندرگز

عوض‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره چگونگی تولید این مستند گفت: ایده اولیه کار را سال گذشته آقای الهی با من در میان گذاشتند. من چند سال پیش مستندی با عنوان «گروه کوچک ما» ساخته بودم که موضوعش درباره تعدادی از  دانش‌آموزان نوجوان مدارس خرم‌آباد بود که در دوران دفاع مقدس، حول محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تشکیل گروه سرود دور هم جمع شده بودند. این بچه ها اشتیاق زیادی برای حضور در جبهه داشتند، اما به خاطر محدودیت سنی این امکان برایشان فراهم نبود. برای همین درفعالیت‌های فرهنگی و مراسم مربوط به اعزام رزمندگان و یا تشییع شهدا فعالیت می‌کردند. تعدادی از آنها هم اکنون از چهره‌های رسانه‌ای و فرهنگی موفق و شناخته‌شده در کشور هستند.

وی اظهار کرد: باتوجه به این پیشنهاد و تجربه‌ای که از پیش داشتم، به‌اتفاق آقای الهی به زادگاهشان بندرگز رفتیم. آنجا دیدم که این سوژه قابلیت تبدیل شدن به یک مستند خوب و تأثیرگذار را دارد و کار را شروع کردیم. تصویربرداری و تدوین مستند «۲۲/۲۲» یک سال طول کشید و اولین اکران آن هم در جشنواره سینماحقیقت بود.

این کارگردان در ادامه گفت: این مستند درباره یک گروه بیست ودو نفره در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی در بندر گز است که مثل همان بچه‌های خرم‌آباد با محوریت فعالیت‌های فرهنگی و هنری شکل می‌گیرد. با وقوع انقلاب و مسائل مختلفی که در سطح شهر و منطقه به وجود می‌آمد فعالیت این گروه ۲۲نفره هم بیشتر به سمت فعالیت‌های نظامی و جهادی می‌رود و در نهایت با شروع دفاع مقدس عازم جبهه می‌شوند.

 گروهی که با شهادت اعضایش از هم نپاشید

 وی افزود: هسته اصلی این گروه ۲۲نفر بودند، اما در طول سال‌های دفاع مقدس تعدادی از این عزیزان به شهادت رسیدند و باز نفرات دیگری جایگزین آنها شدند؛ به‌نوعی این گروه مدام در حال ترمیم و بازآفرینی بود این جایگزینی نفرات و این که این گروه ۲۲ نفره هیچ وقت ماهیت خود را ازدست نداد نشان می‌دهد که با یک پدیده پویا مواجه هستیم.

عوض‌پور عنوان کرد: ما معمولاً در مستندهای مربوط به دفاع مقدس، به این واقعه تاریخ معاصر از جنبه نظامی و کلان نگاه می‌کنیم اما خوشبختانه در سال‌های اخیر دایره موضوعی مستندهای جنگی گسترده شده است. در چنین رویکردی، می‌توان نسبت لایه‌های زیرین و کمتردیده‌شده جامعه با پدیده جنگ تحمیلی را بررسی کرده و به تصویر کشید.

کارگردان مستند «۲۲/۲۲» افزود: بچه‌هایی که ۴۰ سال پیش در بندرگز برای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ترویج آن این گروه را تشکیل دادند امروز در سنین میان‌سالی هنوز هم همان روحیه را دارند؛ البته‌که تغییرات اجتماعی و فرهنگی اجتناب‌ناپذیر است اما اینها به اصول و باورهای خودشان پایبند هستند و حیف بود که دیده نشوند. من در مدت یک سالی که با این عزیزان در ارتباط بودم، دیدم که چقدر متواضع هستند و با وجود این همه تلاش هیچ ادعایی ندارند. باید این آدم‌های خالص را بشناسیم و قدرشان را بدانیم.

فیلم‌های مجری برنامه «هفت» که عصای دست یک مستندساز شد

وی افزود: شاید جالب باشد که بدانید آقای محمود گبرلو که برای اهالی رسانه و سینما چهره‌ای شناخته‌شده هستند یکی از اعضای این گروه است. ایشان در طول سال‌های دفاع مقدس بخش زیادی از فعالیت‌های این گروه ۲۲نفره را با یک دوربین سوپر۸ مستندسازی کرده و من هم در تهیه این مستند از همین راش‌ها خیلی استفاده کردم. خودشان هم در فیلم حضور دارند و به ما هم خیلی کمک کردند.

عوض‌پور گفت: موضوع مستند «۲۲/۲۲» تداوم گفتمان مردمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. از سوی دیگر به نظر من از آن دسته آثاری است که سوژه آن به‌شدت قابلیت تبدیل به یک فیلم سینمایی را دارد. ما به خاطر محدودیت زمانی به صورت اجمالی به اعضای این گروه پرداختیم، در حالی‌که سرگذشت هریک از اعضای این گروه و شهدای آن می‌تواند موضع یک فیلم سینمایی و حتی سریال قرار بگیرد.

 لازم به یادآوری است، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا  ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.