چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

شبکه رادیویی تهران؛

بازخوانی زندگی «شهید صیاد شیرازی» در «سنگلج»

شهید صیاد شیرازی

سینماپرس: شبکه رادیویی تهران به مدت یک هفته زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را که سال ۷۸ توسط منافقین به شهادت رسید، مرور می کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «سنگلج» از رادیو تهران که به بازخوانی کتاب های گویا اختصاص یافته است این روزها برای تکریم و ارج نهادن به شهدای گرانقدر ترور و خانواده بزرگوار و ارجمندشان به بازخوانی زندگی شهدای ترور می پردازد.

بر همین اساس در این برنامه به مدت یک هفته زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در روز ۲۱ فروردین سال ۷۸ توسط منافقین به شهادت رسید، مرور می شود.

در زندگی نامه شهید صیاد شیرازی آمده است: فردی به نام زیاد صیاد شیرازی که یک نظامی است به دلیل درگیری با ۲ سرباز جوان بازداشت می‌شود. او نامه‌ای به شاه می‌نویسد و ارتش شاه را به سخره می‌گیرد. با این کار او تا آخر عمر خانه‌نشین می‌شود و پسرش علی مجبور به ترک تحصیل و رفتن به کار به جای پدر می شود. بعد از مدتی علی در آزمون ورودی ارتش، با کسب نمره‌ ممتاز، پذیرفته می‌شود اما برای قبولی کامل باید در مصاحبه شرکت کند. علی در مصاحبه نیز پذیرفته می‌شود و روز به روز در کارش پیشرفت می کند، اما به خاطر متدین بودن، مدام زیر ذره بین مسئولان قرار می گیرد. در این زمان، عراق در حال دست اندازی به مرزهای ایران است و فرماندهان تصمیم می‌گیرند برای محافظت و بررسی حدود مرزی، نیروهایشان را به آنجا اعزام کنند. علی همان افسر خبره‌ای است که برای رسم نقشه‌ دقیق نظامی به این مأموریت اعزام می شود.

در سال های شکل گیری انقلاب، علی برای گذراندن دوره‌های نظامی، راهیِ آمریکا می شود و پس از بازگشت، به سنندج اعزام می‌شود. در آن سال ها ساواک به خاطر حساسیت هایی او را دستگیر می کند که با فرار شاه و پیروزی انقلاب، آزاد می شود.

علی صیاد شیرازی برای پیشرفت انقلاب با جان و دل تلاش می‌کند تا اینکه با شروع جنگ تحمیلی در گیری‌ها شدت می‌گیرد. او در یکی از مأموریت ها زخمی می‌شود و به دستور بنی صدر از فرماندهی قرارگاه برکنار می‌شود. او که از خانه نشینی خسته شده، مانند یک سرباز وظیفه، برای دفاع به جنگ می‌رود. بعد از برکناری بنی صدر، امام خمینی (ره) او را به مقام فرماندهی نیروهای زمینی منصوب می‌کند.

در این سال ها، ضد انقلاب‌ها بارها برای ترور علی صیاد شیرازی تلاش کردند، اما موفق نشدند تا این که در سال ۱۳۷۸ او را در مقابل خانه اش به شهادت رساندند.

این مجموعه در ۷ قسمت از روز چهارشنبه ۲۶ آذر ساعت ۰۱:۳۰ بامداد در برنامه «سنگلج» از شبکه رادیویی تهران با تهیه و تنظیم اسماعیل عابدیان روی آنتن می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.