چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

«ولنگاری تبلیغات تلویزیونی» صدای آقای همیشه مدیر در رسانه ملی را هم در آورد؛

پورحسین: متأسفانه تبلیغات در کشور ما در سایه اقتصاد جمع شده است در حالی که ذاتش این نیست و از این منظر دچار پارادوکسیم!

رضا پورحسین؛ علی فروغی

سینماپرس: رضا پورحسین از مدیران سابقِ معاونت سیما در کارگروه تخصصی همایش رسانه ملّی و تبلیغات بازرگانی گفت که ما اجازه نداریم بدون اجازه وارد دنیای کودکان شویم.

به گزارش سینماپرس، در آخرین کارگروه تخصصی از همایش «رسانه ملّی و تبلیغات بازرگانی» ضرورت احترام به حقوق کودکان در تبلیغات بازرگانی  بررسی شد. حانیه ذاکری‌نیا یکی از اساتید این نشست به بعضی مقررات در محتوای تبلیغات بازرگانی در صداوسیما اشاره کرد و با تأکید بر رعایت حقوق کودکان در تبلیغات‌ بازرگانی گفت: کودکان نباید هدف مستقیم تبلیغات قرار گیرند و آرامش کودک نباید برهم بریزد. این تبلیغات نباید باعث بدآموزی در کودکان شود که چنین موضوعی قطعاً تأثیر روانی منفی بر او به جای می‌گذارد.

وی افزود: از این منظر صداوسیما وظایفی اختصاصی در برابر تبلیغات‌ بازرگانی برعهده دارد؛ رسانه ملّی باید تلاش کند تا با بالا بردن سواد رسانه‌ای مخاطب، به او کمک کند تبلیغات گمراه‌کننده را تشخیص دهد. همچنین باید عقل و منطق مخاطب هدف گرفته شود و نباید از احساسات او سوء استفاده کرد.

رضا پورحسین، که همواره سمتی در صداو سیما داشته و مدتی قائم‌مقام و مشاور معاون سابق سیما بود در انتهای این کارگروه نکاتی را مطرح کرد و گفت: دقت کنید که ما اجازه نداریم بدون اجازه وارد دنیای کودکان شویم. دنیای ذهنی آنان دنیای متفاوتی با بزرگسالان است.

او خاطرنشان کرد: در یکی از اظهارنظرها درباره روانشناسی کودک گفته می‌شود: «کودک، کودک است و مینیاتور بزرگسالان نیست؛ ذهن او متفاوت است و نمی‌تواند نمونه‌ای کوچک از افراد بزرگسال باشد» متأسفانه تبلیغات در کشور ما در سایه اقتصاد جمع شده است در حالی که ذاتش این نیست و از این منظر دچار پارادوکسیم. متأسفانه در این بین دغدغه‌مند کودکان نیستیم و خیلی راحت به این موجود بی‌دفاع تحکم می‌کنیم و بدون اجازه وارد دنیای او می‌شویم.

این صحبت‌ها و اظهارنظرها زمانی به مرحله اجرا می‌رسند که بازرگانی رسانه‌ ملّی به حقیقتِ خسارت‌ها و آسیب‌های روانی تبلیغ برای کودکان پی ببرد؛ چه آن تبلیغات پرزرق و برقِ کودکانه و چه استفاده تبلیغاتی از کودکان. هر دو خطر و تهدید جدّی‌اند؛ آیا با این همایش‌ها، اظهارنظرها و واکاوی‌ها این تبلیغات بی‌رویه آگهی‌های بازرگانی خصوصاً در زمینه کودکان به پایان می‌رسد یا خیر؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.