سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶

کارگردان مستند مطرح کرد؛

«روز نو» یک اثر کارآفرینی اجتماعی است

مستند روز نو

سینماپرس: مریم خدایی کارگردان مستند که در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، بیان کرد که این مستند درباره کارخانه‌ای است که شرط استخدام در آن داشتن سو پیشینه است.

به گزارش سینماپرس، مریم خدایی کارگردان مستند «روز نو» که در بخش کارآفرینی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، به مهر درباره این اثر گفت: این مستند ۲۵ دقیقه‌ای یک اثر کارآفرینی اجتماعی است. این فیلم درباره کارخانه دار موفقی است که شرط استخدام در کارخانه او داشتن سوءپیشینه است، حدود نود درصد از کارکنان این کارخانه دارای سو پیشینه هستند، قتل‌های غیر عمد، تصادف، عدم امانتداری و… از جمله سوابق کارکنان این کارخانه است. ما حتی در بین این کارکنان، فروشندگان مواد مخدر یا بهبودیافتگان اعتیاد را هم می‌بینیم.

وی افزود: افرادی که در این کارخانه کار می‌کنند یک‌بار در زندگی خود اشتباه کرده‌اند اما نباید تاوان آن را برای تمام عمر بدهند از همین رو دکتر نبی صاحب این کارخانه همیشه در مواجه با این موضوع می‌گوید شاید برای شما هم اتفاق بیفتد. شاید جالب باشد که بگویم ما در این کارخانه فردی را دیدیم که قهرمان بوکس بود و در مسابقات شرکت کرده بود ولی در زمان تمرین، رقیب تمرینی او سهواً در رینگ توسط او دچار آسیب و در نهایت کشته می‌شود. البته «روزی نو» در ورژن کوتاه برای جشنواره آماده شده ولی یک ورژن هفتاد دقیقه‌ای هم دارد در آن نسخه درباره چند نمونه دیگر هم صحبت می‌کنیم که به این نحو دچار مشکل شده‌اند. یا مثلاً معتادان زیادی هم می‌بینیم که البته بهبود پیدا کرده‌اند اما در آن زمان مواد مخدر هم می‌فروختند.

وی با بیان اینکه این کارخانه مربوط به تولید فرآورده‌های زیتون است، درباره نحوه آشنایی با دکتر نبی توضیح داد: من با دست‌اندرکاران این کارخانه آشنا بودم اما دغدغه خودم هم کارآفرینی بود به همین ترتیب با دکتر نبی در همایشی آشنا شدم. اما وقتی در مرحله پژوهش این مستند بودیم برنامه «ماه عسل» هم از ایشان دعوت کرد وقتی بازخورد برنامه و استقبال مردم برای آشنا شدن با چنین فردی را دیدم مصرتر شدم تا این فیلم را بسازم چون احساس کردم نیاز است جلوه بصری بهتری از فعالیت‌های دکتر نبی داشته باشیم.

این کارگردان ادامه داد: سینمای مستند سینمای واقعیت است این روزها هم فضای مجازی بیشتر رواج پیدا کرده و مردم علاقه‌مند هستند تا در این فضا فیلم‌هایی را ببینند که مسایل را بهتر و تندتر روایت کند، از همین رو فکر کردم اگر موضوع این مستند در قالب تصویر بیان شود، می‌تواند زاویه دید مردم را تغییر دهد و شاخصه‌های فکری کارآفرینان روی آنها تاثیر بگذارد. کارآفرینانی مانند دکتر نبی از روی نیت خیر به چنین افرادی کمک می‌کنند. شخصاً معتقدم دکتر علیرضا نبی یک انسان وارسته است ضمن اینکه او دکترای اقتصاد دارد، پیش از اینکه کارخانه را افتتاح کند یک استاد دانشگاه بود که مشاوره خانواده می‌داد و چالش‌های پیش روی منابع انسانی را مورد بررسی قرار می‌داد. این کارآفرین یک مسئولیت اجتماعی در مقابل همه احساس می‌کند و می‌گوید باید به سمت و سویی برویم که بتوانیم انسانیت خودمان را پیدا کنیم.

خدایی در پایان توضیح داد: در بخشی از این مستند دکتر نبی می‌گوید «همیشه احساس می‌کردم فقط حرف می‌زنم، بنابراین تصمیم گرفتم پا در عرصه عمل بگذارم و به ارتقای کیفی جامعه کمک کنم» در این میان سخن امیر مومنان (ع) که فرموده‌اند «سکوت دنیا را فرا می‌گرفت، اگر هر کس اندازه عملش صحبت می‌کرد» انگیزه او شد تا برای اصلاح جامعه گام بردارد به همین دلیل این کارخانه را احداث کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.