شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

سعید خانی:

سینماها با در نظر گرفتن ساعت فعالیت نمی‌تواند به سینما کمک کند

سعید خانی

سینماپرس: سعید خانی تهیه‌کننده سینما معتقد است که بخش خصوصی مستقل در سینما تبدیل به یک کلمه شیک شده است.

به گزارش سینماپرس، سعید خانی تهیه‌کننده و مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تسویه مطالبات پخش‌کنندگان از سینماداران گفت: در حال حاضر همچنان منتظر هستیم که طلب‌های ما از سوی سینماداران پرداخت شود تا بتوانیم فعالیت‌های خود را ادامه دهیم. البته این را باید بگویم پرداخت طلب‌ها توسط سینماداران از سوی وامی که دولت در اختیار آنها قرار می‌دهد زمان بر است و امیدوارم شرایطی فراهم شود که ما بتوانیم هرچه سریع‌تر به سرمایه خود دست پیدا کنیم.

وی درباره پروژه سینمایی که در دست دارد، بیان کرد: پروژه «لیپار» را برای تولید در دست دارم که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب آن را جلوی دوربین می‌بریم، کارگردانی این پروژه را حسین ریگی برعهده دارد.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: همچنین فیلم‌هایی چون «گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی، «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و «خط استوا» را در دست پخش دارم که نمی‌دانم در شرایط فعلی امکان اکران این فیلم‌ها وجود دارد یا خیر، البته با توجه به شرایطی که ویروس کرونا در جامعه ایجاد کرده است، بعید می‌دانم سینماها بتوانند تا نوروز سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کنند.

در حال حاضر نزدیک به ۲ سال است که سرمایه‌ای که برای تولید فیلم‌های خود داشته‌ایم، خوابیده است. اما باز هم در شرایط فعلی به خاطر منافع کلی سینما حاضر هستیم فیلم‌ها اکران شود، البته این امر در شرایطی امکان‌پذیر است که شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی قدمی در حمایت از فیلمسازان بردارند وی با اشاره به اینکه اگر شرایط خوب پیش رود و وضعیت قرمز کرونا از بین برود، ستاد ملی کرونا می‌تواند اعلام کند که سینماها کلاً باز است، بیان کرد: در حال حاضر باز شدن سینماها با در نظر گرفتن ساعت فعالیت نمی‌تواند به سینما کمک کند. در شرایط فعلی سازمان سینمایی باید تعدادی از فیلم‌های آماده اکران را نیمه گارانتی کند تا صاحبان فیلم‌ها تمایلی به اکران فیلم‌های خود داشته باشند. باید شرایطی برای صاحبان فیلم‌ها فراهم شود تا راضی به اکران فیلم‌های خود شوند.

خانی توضیح داد: در حال حاضر نزدیک به ۲ سال است که سرمایه‌ای که برای تولید فیلم‌های خود داشته‌ایم، خوابیده است و در شرایط فعلی کسی به فکر خواب سرمایه فیلم‌ها نیست. اما باز هم در شرایط فعلی به خاطر منافع کلی سینما حاضر هستیم فیلم‌ها اکران شود، البته این امر در شرایطی امکان پذیر است که شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی قدمی در حمایت از فیلمسازان بردارند تا سینماگران بتوانند به اصل پول خود برسند.

مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» ادامه داد: با توجه به اینکه فیلمی در سینما اکران نمی‌شود، تولید فیلم در سینمای ایران کاهش پیدا کرده است، در حال حاضر فیلم‌های تولید سال ۹۸ و ۹۹ در نوبت اکران قرار دارند و هنوز مشخص نیست که چه زمان این آثار می‌توانند در سینماها نمایش داده شود. متأسفانه چشم‌انداز خوبی برای اکران فیلم در سینما وجود ندارد و عملاً سرمایه‌گذاران نیز تمایلی به سرمایه گذاری در سینما ندارند و ما نمی‌توانیم چشم‌اندازی برای اکران فیلم‌ها به آنها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: با تمام این شرایط تولید فیلم در سینما کاهش پیدا کرده است. سرمایه گذاران در شرایط فعلی و با توجه به اینکه دولت هم هیچ کاری برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی نمی‌کند، ترجیح می‌دهند که در این بخش ورود پیدا نکنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «دوزیست» بیان کرد: البته این را هم باید بگویم که پیش از کرونا نیز فعالیت‌های بخش خصوصی در سینما کاهش پیدا کرده بود و کمتر کسی به سینما ورود پیدا می‌کردند، در واقع بخش خصوصی مستقل در سینمای ایران تنها یک کلمه شیک بود و چندان معنی عملی نداشت. حال با توجه به کرونا، همان اندک فعالیتی بخش خصوصی در سینما نیز تعطیل شده است.

خانی در پایان گفت: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت تولید سریال در شبکه نمایش خانگی کشیده شده و از آن استقبال می‌کنند. چرا که در حال حاضر بازار نمایش خانگی بسیار گرم است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.