چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

بازگشت فوتبالیست سابق پرحاشیه به تلویزیون؛

آیا ارتقای فرهنگ مطالعه تنها با سلبریتی‌ها محقق می‌شود؟

علی انصاریان

سینماپرس: معلوم نیست با چه هدفی سازندگان مسابقه «پنج ستاره» تلویزیون را با فضای اطلاعات عمومی خصوصاً ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به علی انصاریان سپرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، وقتی در میان خبرها به تغییرات و تحولات یک برنامه تلویزیونی و انتخاب مجری‌اش برمی‌خوریم به فکر فرو می‌رویم. مروری کوتاه در سابقه این مجری انتخاب شده، مصداق‌هایی را به ذهن می‌آورد که تعجب‌مان را صدچندان می‌کند، مگر مجری در تلویزیون نایاب شده که اجرای مسابقه‌ای هرچند صمیمانه و مهیج اما با سرمنزل اصلی اطلاعات عمومی، مطالعه و کتابخوانی به علی انصاریان واگذار شود.

این فوتبالیست سابق در جایگاه خودش، فرد قابل احترامی است اما در عرصه اجرا هیچ‌وقت نتوانسته موفق باشد. حتی تهیه‌کنندگی و بازیگری هم به کار علی انصاریان نیامد. شاید سازندگان این برنامه و دست‌اندرکاران امر، رفتارهای قابل تأمل او را در آن برنامه اینترنتی که در ایام جام جهانی پخش می‌شد را فراموش کرده‌اند. یا برنامه "ورزشگاه" شبکه پنج که به خاطر دیالوگ‌ توهین‌آمیزش به افغانستانی‌ها مدت‌ها زیر تیغِ انتقاد بود. او بارها تذکر گرفته چه در آن برنامه اینترنتی و چه در این برنامه زنده؛ آیا با این شرایط، باز هم علی انصاریان گزینه خوبی است؟

گزینه‌هایی که بعضاً ساحتِ ارزشمند و مقدس رسانه ملّی را زیر سؤال برده‌اند و حتی آن مسابقه و برنامه را با حاشیه‌ها و چالش‌های متعدد روبرو کردند. اینجا جایگاه اتاق فکر و شورای اندیشه‌ورزی شبکه‌ها کجاست و چقدر در این راستا نقش دارند؟ برنامه‌هایی که بیشتر از توجه به محتوا و درون‌مایه برنامه‌شان، به مجری و دکور توجه دارند. در فصل‌های گذشته "پنج‌ستاره" هم می‌توان به این حقیقت رسید. البته که حاشیه‌های حضورِ حمید گودرزی کمتر از اشکان خطیبی و حتی مجری تازه‌واردِ برنامه، یعنی علی انصاریان است.  

انتخاب سعید شیخ‌زاده به جایِ سام درخشانی در مسابقه "ایران"، حرکت امیدوارکننده‌ای بود که تلویزیون به سراغِ مجریان و گویندگان خودش رفته اما دوباره این خبر و انتخابِ علی انصاریان به عنوان مجری مسابقه "پنج‌ستاره" ادامه همان رویکردهای غلط در برنامه‌سازی است. در تلویزیون‌های دنیا هم از بازیگران و یا چهره‌های معروف برای اجرای برنامه‌ها و مسابقات‌شان استفاده می‌کنند اما مرتبط با موضوع و سوژه و از طرفی فردی که در تجربه‌های گذشته‌اش توفیقاتی داشته و توانمندی‌اش مورد استقبال مخاطب است. نه گزینه‌ای مثلِ علی انصاریان که در دوران کوتاهِ اجرایش در چند برنامه، توفیقی نداشته و از طرفی متناسب با فضای برنامه هم حرفی برای گفتن ندارد.  

درست است که تهیه‌کننده مسابقه "پنج ستاره" در توضیح دلایل انتخاب علی انصاریان به این نکته اشاره کرده که قصد دارند برنامه را از حالت کاملاً جدی و آموزشی به سمت فضای شاد و مهیج ببرند اما باز به بستر آموزشی و تقویت و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تأکید دارد.  واقعاً چقدر در کلام، گفتار و رفتار، علی انصاریان توانسته طوری رفتار کند که بیننده، شرکت‌کننده و جامعه برای القای اهداف این برنامه باورش کند.  وقتی تهیه‌کننده، تبیین جایگاه مطالعه آزاد در زندگی روزمره، ایجاد بستر مناسب برای آنان که توان مطالعاتی بالایی در جامعه دارند و همچنین بالا بردن سطح عمومی فرهنگ مطالعه را از اهداف مهم فصل جدید "پنج ستاره" می‌داند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.