پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

حبیب اسماعیلی:

باید یک فکر جدی و اساسی برای سرمایه‌های معطل مانده در سینمای ایران کرد

حبیب اسماعیلی

سینماپرس: حبیب اسماعیلی با اشاره به ترافیک فیلم‌های اکران نشده در سال جاری ضمن ابراز امیدواری برای کنترل ویروس کرونا بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای جهت جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های سینماگران تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما) با اشاره به حجم آثار سینمایی که در نوبت اکران باقی مانده‌اند و ترافیک فیلم‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: ما همه آرزو می‌کنیم که هیچ یک از هموطنانمان سلامتی‌اش به خطر نیفتد و همه مردم سالم باشند. اگر هم گاهی صحبتی پیرامون تعطیلی سینماها و گلایه از وضعیت پیش آمده برای سینماها می‌شود، نیت سینماگران این نیست که سلامتی مردم را نادیده بگیرند. اما از طرفی ثابت شده کرونا حالا حالاها با ما هست و باید زندگی و کسب و کارهایمان را با توجه به وجود این ویروس برنامه‌ریزی کنیم و ادامه بدیم. درباره شرایط سینما و اکران سینماها هم باید با توجه به همین وضعیت تصمیم‌گیری کرد. بالاخره یک حجم بسیاری فیلم در نوبت اکران باقی ماندند و هر چه به جلو می‌رویم زمان و فرصت برای نمایش فیلم‌ها از بین می‌رود. از طرفی با تمام قدرشناسی از زحمات وزارت بهداشت به نظر می‌رسد در جلسات تصمیم گیری برای تعیین تکلیف مشاغل هیچ متخصصی در حوزه سینما و فرهنگ حضور ندارد که نسبت به شرایط شغلی این حرفه اظهارنظر کند. برای همین شاهد هستیم در طول ماه‌های گذشته با وجود باز بودن تمامی مراکز عمومی اعم از مترو و پاساژها و رستوران‌ها و حتی رفت و آمد و سفر به شهرها؛ تنها جایی که تعطیل بود سینما بود. این نشان می‌دهد نگاهی که برای تعطیلی مراکز مختلف وجود ندارد، کارشناسی شده نیست.  

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فیلم در نوبت اکران هستند. از طرفی فرصت اکران در سال ۹۹ تمام شده است و تقریبا دیگر نمی‌توان به ادامه سال برای نمایش فیلم‌ها امیدوار بود. در طول این مدت هم به غیر از فیلم‌های حاضر در اکران آنلاین شاید روی هم رفته حدود ۱۰ فیلم اکران شدند. باید یک فکر جدی و اساسی برای سرمایه‌های معطل مانده در سینمای ایران کرد. اکران نشدن فیلم‌ها هم به صاحبان آثار و سرمایه‌هایشان که تلف شده آسیب می‌رساند و هم سینماداران نمی‌توانند در این وضعیت و بدون هیچ عایدی به فعالیت ادامه دهند. نتیجه اینکه تعداد بسیار زیادی کارمند و کارگر سینماها بیکار می‌شوند و همین بیکاری باعث می‌شود حجم زیادی متقاضی بیمه بیکاری به سمت سازمان تامین اجتماعی بروند که در اوضاع فعلی فکر نمی‌کنم دولت بودجه تامین بیمه بیکاری این حجم از بیکار را داشته باشد.  

وی در ادامه با توجه به تورم و گرانی موجود در کشور گفت: در چنین شرایطی که کشور با تورم بسیار شدیدی روبرو است هرکسی که در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری کرده است، سرمایه‌اش از بین رفته است. این حجم از سرمایه تلف شده در سینمای ایران باعث می‌شود دیگر جانی برای ادامه فعالیت باقی نماند و تولید فیلم هم افت کند. در شرایط فعلی هم تولید فیلم با توجه به این میزان فیلم در نوبت اکران هیچ توجیهی ندارد. به نظر می‌رسد یک تعداد فیلم تنها برای حضور در جشنواره در حال آماده‌سازی هستند.  

وی با انتقاد از تصمیم تعطیلی سینماها از ساعت ۱۸ گفت: این تصمیم از روی ناآگاهی نسبت به فعالیت‌های هنری گرفته شده است. معلومه که کسی صبح به سینما نمی‌رود. دولت باید در کسب و کارها تقسیم‌بندی می‌کرد و مراکز فرهنگی و رستوران‌ها را شب‌ها باز می‌کرد و بقیه مشاغل و فروشگاه‌ها را صبح اجازه فعالیت می‌داد. با این روش عملا سینماها هیچ فرقی با تعطیلی ندارند.  

اسماعیلی با اشاره به شکل‌گیری اکران آنلاین گفت: یک زمانی در همین مملکت حمل ویدئو و نوار VHS جرم بود ولی بعد از مدتی جامعه آن را پذیرفت. اکران آنلاین هم یک ظرفیت بالقوه برای سینمای ایران است که کسی نمی‌تواند منکر آن شود. نمی‌توان جلوی تکنولوژی را گرفت ولی از طرفی معتقدم اکران آنلاین در موقعیت بدی وارد چرخه سینمای ایران شد. ویروس کرونا و دستپاچگی برای استفاده از ظرفیت اکران آنلاین باعث شد برنامه‌ریزی درستی برای چگونگی اکران فیلم‌ها در پلتفرم‌ها شکل نگیرد. اگر یک تقسیم‌بندی صورت بگیرد و از ظرفیت اکران آنلاین برای نمایش فیلم‌هایی که مناسب پرده عریض سینما نیستند استفاده کنند، می‌توان این تقسیم‌بندی به نظم بیشتر فیلم‌ها تعمیم داد. از طرفی اکران آنلاین در بیشتر کشورها همزمان با نمایش فیلم روی پرده هم صورت می‌گیرد. در ایران تنها ۵/۲ میلیون نفر سالانه به سینما می‌روند و این نشان می‌دهد جمعیت بسیار زیادی اصلا به سینما نمی‌روند و اکران آنلاین می‌تواند این ظرفیت را پوشش دهد. ضمن اینکه به دلیل عجله‌ای که در اجرای اکران آنلاین وجود داشت زیر ساخت‌های لازم برای جلوگیری از قاچاق و دانلود غیرقانونی فیلم‌ها شکل نگرفت و الان شاهد هستیم فیلم‌ها به فاصله چند ساعت در شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت غیرقانونی پخش می‌شوند.  

اسماعیلی که سابقه داوری در جشنواره کودک امسال را در شرایط کرونا دارد، با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: تجربه من در داوری جشنواره فیلم کودک به دلیل اینکه از نزدیک شاهد بودم این تجربه جدید برگزاری جشنواره در دوران کرونا تا چه میزان با موفقیت همراه بود؛ نشان داد می‌توان در این شرایط هم جشنواره‌ای برگزار کرد که آسیبی هم به کسی نرسد. همواره تجربه‌های اول با آزمون و خطا روبرو است اما در مجموع به نظر می‌رسد می‌توان از الگوی برگزاری جشنواره کودک برای برگزاری جشنواره فجر استفاده کرد. در جشنواره کودک تعداد سالن‌های نمایش فیلم را به حداقل رساندند و برای تعداد محدودی نمایش فیلم گذاشتند. با همین الگو هم می‌توان فیلم‌های جشنواره فجر را اکران محدود کرد. با توجه به نبود امکان نمایش آنلاین این گزینه برای جشنواره فجر به دلیل حجم بالای سرمایه فیلم‌ها غیرممکن است. البته برگزاری جشنواره فجر هم مشروط به این است که وضعیت کشور را از لحاظ کنترل بیماری کرونا بسنجند. شاید بهترین تصمیم این باشد که با توجه به موج بیماری در زمستان؛ برگزاری جشنواره را به بهار سال آینده موکول کنند. همه اینها به روزها و ماه‌های آینده و شرایط کشور بستگی دارد.

* ایلنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.