چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰

سیدجمال ساداتیان:

پیدا کردن قصه سخت شده و تولید فیلم به لحاظ اقتصادی گران است

سیدجمال ساداتیان

سینماپرس: ساداتیان که اخیرا به کرونا مبتلا شده بود گفت: من دچار عذاب وجدان زیاد شدم که چرا بیشتر رعایت نکردم تا اطرافیانم هم دچار این بیماری نشوند.

به گزارش سینماپرس، سیدجمال ساداتیان تهیه کننده و عضو هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار، درباره انتخاب فیلم «خورشید» مجید مجیدی به عنوان نماینده کشورمان در اسکار با برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران گفتگو کرد.

ساداتیان در گفتگو با این برنامه رادیویی گفت:  ساداتیان در گفتگو با این برنامه رادیویی گفت:  من کرونا گرفتم و متاسفانه  چون نمی دانستم به تمام اعضای خانواده و دفتر منتقل کردم. فکر میکنم ۲۰ نفر بخاطر من کرونا گرفتند اما خوشبختانه خفیف بود و به خیر گذشت. واقعا عذاب وجدان گرفتم که چرا رعایت نکردم و باعث شدم اطرافیان نیز درگیر شوند.

ساداتیان عضوهیات انتخاب برترین فیلم سینمای ایران برای حضور در اسکار گفت: برای انتخاب این فیلم‌ها دستورالعملی توسط آکادمی اسکار به کشورهای مختلف ارسال می شود که طبق آن پروتکل‌ها فیلم‌ها انتخاب می شوند که امسال به خاطر کرونا نمایش آنلاین فیلم در شبکه‌های vod هم در آن گنجانده شده است. در گزینش فیلم‌های واجد شرایط تمامی فاکتورهایی که منجر به ساخت این فیلم شده باید طوری باشد که بتواند در عرصه جهانی به خوبی رقابت کرده و برای کشور افتخارآفرین باشد.

دلایل انتخاب «خورشید» برای اسکار

وی با اشاره به رقابت تنگاتنگ سه فیلم یلدا، درخت گردو و خورشید برای حضور در اسکار اظهار داشت: هیات انتخاب برترین فیلم سینمای ایران برای حضور در اسکار با بررسی مزایای این سه فیلم به این نتیجه رسیدند تا «خورشید» مجید مجیدی به لحاظ موضوعی به عنوان یک فیلمساز بین المللی به اسکار برود.

وی در واکنش به اظهارات مصطفی امامی به احتمال برخی توصیه‌ها به جهت انتخاب فیلم‌های خاص در جشنواره فیلم فجر و اسکار گفت: من نمی‌دانم در مورد بقیه دوستان چه اتفاقی افتاده ولی من برای انتخابم هیچ توصیه‌ای نداشته‌ام.

ساداتیان در ادامه افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود، ابتدا ۱۲ فیلم انتخاب شد که پس از بررسی‌های نهایی فیلم خورشید مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران راهی اسکار می‌شود. شرایط جهانی در حال حاضر نرمال نیست اما به هر ترتیب تمامی کشورها بهترین فیلم‌های خود را به اسکار می‌فرستند باید منتظر بمانیم بببینم دیگر کشورها چه فیلم‌هایی ارائه می‌دهند اما بالطبع ما خواستار این هستیم که فیلم ما برگزیده شود.

وی با اشاره به حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف بین المللی گفت: فیلم‌های ما در بسیاری از جشنواره‌ها درخشیده اند. امیدواریم خورشید بتواند جایگاه مناسبی را در اسکار به خود اختصاص دهد.

فیلمساز را خسته می کنند

ساداتیان با اشاره به اینکه دوست دارم فیلم‌هایی با موضوع اجتماعی بسازم گفت: پیدا کردن قصه سخت شده و تولید فیلم به لحاظ اقتصادی گران است. ضمن اینکه به تصویرکشیدن ثانیه به ثانیه اندیشه کار سختی است. ممیزی‌ها، نقدها و توبیخ ظالمانه و سانسورها از عواملی است که فیلمساز را خسته می‌کند و انگیزه اش را می‌گیرد. فیلم‌هایی مثل دایره زنگی، چهارشنبه سوری، برف روی کاج‌ها و متری شش و نیم همین حواشی را داشتند.

وی با اشاره به فیلم متری شش و نیم به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران گفت: این فیلم، فیلم سختی بود. در بهترین شرایط، ما پول را با پول عوض کردیم. نرخ تورم در ایران به شدت بالا است. قطعا نمی‌توانیم با پول این فیلم دوباره فیلمی جدید بسازیم. پتانسیل اقتصاد سینمای ایران به دلایل مختلف ضعیف شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.