شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

ساسان سالور:

به جای برگزاری بی تاثیر جشنواره ها می توان بودجه آنها را به بدنه سینما تزریق کرد

ساسان سالور

سینماپرس: تهیه کننده فیلم «سه کام حبس» گفت: در قبال سالن‌های سینما فاجعه اتفاق افتاده است، بسیاری کارمندان سالن‌های سینما اخراج شده اند، بسیاری از سالن‌ها تغییر کاربری داده اند و صنف سالن داران در بدترین وضع خود به سر می‌برد. به واقع باید چه اتفاقی بیفتد که نهادهای فرهنگی بخواهند از سینما حمایت کنند.

به گزارش سینماپرس، ساسان سالور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه سینما گفت: در حال حاضر دو اثر سینمایی را در مسیر پیش تولید داریم، اما به دلیل شرایط فعلی بیماری کرونا همه چیز متوقف شده است، شرایط کنونی سینما به نحوی پیش می‌رود که نمی‌توان برنامه ریزی درستی برای ادامه کارها در پیش گرفت و من هم منتظرم تا همه چیز به یک تعادل نسبی برسد.   

وی درباره وضعیت کنونی سینما در دوران اوج گیری دوباره بیماری کرونا افزود: بعید می‌دانم که سینمای کشور در ادامه سال جاری به تغییر عمده‌ای برسد، پیش بینی من بر این است که سینمای ایران از پاییز سال آینده به وضعیت عادی خود باز می‌گردد. به نظر من در خوشبینانه‌ترین حالت ما سینما را تا انتهای تابستان سال ۱۴۰۰ از دست خواهیم داد.   

تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» با نقد انفعال نهادهای سینمایی در وضعیت کرونا تاکید کرد: متاسفانه کرونا به ما نشان داد که در عرصه سینما هیچگونه زیر ساخت درستی وجود ندارد، از نظر من هم اکنون ۱۰ ماه از تعطیلی سینما و شروع بحران کرونا گذشته است، آیا این زمان فرصت خوبی برای یک برنامه صحیح نبوده است؟ ما می‌توانستیم یا یک برنامه ریزی مدون حداقل در بخش اکران آنلاین را به موفقیت برسانیم که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت.  

وی در همین رابطه اظهار کرد: سر و سامان دادن به چرخه اکران آنلاین می‌توانست علاوه بر زنده نگه داشتن سینما منافع تهیه کنندگان و سرمایه گذاران را هم حفظ کند، در جلسه شورای تهیه کنندگان ما پیشنهادی مبنی بر اکران آنلاین رایگان دادیم، به نحوی که تهیه کنندگان سهمشان را از پهنای باند اپراتورها دریافت نمایند، اما این طرح هم به جایی نرسید و طرح فعلی اکران آنلاین به دلیل نبود قانون کپی رایت به طور کامل شکست خورد.  

این تهیه کننده سینما با اشاره به لزوم حمایت های دولتی از سینما اظهار کرد: هرچند سینما در شرایط فعلی هم شاهد برخی تولیدات است اما در واقع تولیدات اخیر نسبت به سالهای گذشته به یک سوم کاهش یافته است، آماری که نشان دهنده تعطیلی اکثریت پروژه‌ها به دلایل گوناگون است.

وی با نقد عملکرد سازمان سینمایی و خانه سینما طی دوران کرونا تصریح کرد: متاسفانه این دو صنف در ماه های گذشته عملی که از آنها انتظار می رفت را انجام نداده اند. در راس آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت خوبی از سینماداران و سینماگران نکرده است، می شد با تخصیص بودجه ای مناسب سینما را از مهلکه فعلی نجات داد. ما اکنون علاوه بر اینکه سینما به اندازه کافی نداریم متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از سینماها در فشار مالی حاصل از کرونا به طور کامل تعطیل شدند و ما سال آینده و بعد از پایان کرونا متوجه ضربه سنگین نبود آنها خواهیم شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر تعداد فیلم‌های در صف اکران بسیار زیاد هستند، در همین حین هم تعداد جدیدی به این آثار اضافه می شود، با توجه به تعطیلی سینماها و ورشکستگی بسیاری از آنها چه آینده‌ای می‌توان برای چرخه اکران در سینماها متصور شد؟. 

وی با اشاره به شکست کامل اکران آنلاین اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم تا فیلم هایلایت را اکران آنلاین کنیم، تنها دو ساعت بعد از این اکران فیلم از پنج شبکه ماهواره‌ای پخش شد و علنا شکست بزرگی برای ما رخ داد، حال در این میان چه کسی پاسخگوی شکست تهیه کننده و سرمایه گذار اثر است؟. تا کی باید به این وضعیت ادامه داده و خودمان را در بخش کپی رایت به بخش بین المللی متصل نکنیم؟. متاسفانه در این میان هیچ همتی هم از نهادهای سینمایی برای جلوگیری از قاچاق آثار دیده نمی شود، این انفعال در حالی رخ می دهد که به راحتی می توان قانون کپی رایت را عملی کرد.  

سالور با تاکید بر وضعیت ناگوار سالن داران سینما افزود: در قبال سالنهای سینما فاجعه اتفاق افتاده است، بسیاری کارمندان سالنهای سینما اخراج شده اند، بسیاری از سالنها تغییر کاربری داده اند و صنف سالن داران در بدترین وضع خود به سر می برد. به واقع باید چه اتفاقی بیفتد که نهادهای فرهنگی بخواهند از سینما حمایت کنند.  

وی تعطیلی هفتگی سینماها را ویران کننده خواند و ادامه داد: ما به عنوان فیلمساز و تهیه کننده با تعطیلی هفتگی و لحظه ای سینماها به هیچ عنوان قادر به برنامه ریزی درست نیستیم. ما نمی توانیم وقتی که هیچ قطعیتی برای بازگشایی سینماها وجود ندارد برای اثرمان تبلیغ کنیم زیرا برای تبلیغات هزینه می دهیم و ممکن است براساس این تعطیلات تمام هزینه هایمان سوخت شود. به نظر من نیاز است تا تعطیلات به صورت بلند مدت اعلام شوند تا تکلیف سینماگر و سینمادار مشخص باشد.  

این تهیه کننده سینما و تلویزیون ادامه داد: از نظر من نهادهای فرهنگی و در راس آن وزارت ارشاد باید از سینما حمایت کنند، اگر این اتفاق نیفتد سال آینده چیزی به نام سینما وجود نخواهد داشت، قطعا برای سینما بودجه سالانه ای در نظر گرفته می شود، بهتر است این بودجه به جای برگزاری بی تاثیر جشنواره ها به خود سینماگران تعلق گیرد.  

وی در همین راستا افزود: متاسفانه طی ماه های اخیر شاهد این هستیم که نهادهای دولتی و فرهنگی سینما را به حال خود رها کرده اند، انگار که سینما در ردیف آخر اهمیت است و هیچ توجهی هم به آن نمی شود.  

سالور با اشاره به احتمال برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم خاطرنشان کرد: به شدت با برگزاری جشنواره فیلم فجر در وضعیت فعلی مخالفم، وقتی سینما با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند معنای برگزاری این جشنواره و یا جشنواره های دیگر که قطعا دارای بودجه سنگینی هستند را درک نمی کنم، به نظر من به جای برگزاری بی تاثیر این جشنواره ها می توان بودجه آنها را به بدنه سینما تزریق کرد تا سال آینده شاهد نابودی کامل سینما نباشیم، حتی می توان به برگزاری آنلاین این جشنواره ها فکر کرد، اتفاقی که باعث می شود هزینه های مراسم و جانبی حذف شده و هزینه کلی جشنواره به یک دهم برسد، اما متاسفانه انگار شاهد آن هستیم که برخی می خواهند صرفا برای هزینه این بودجه به هر طریقی که شده جشنواره ها را برگزار کنند. آن هم در سینمایی که سالنهایش ماه هاست ورشکست شده اند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.