دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

حمیدی مقدم مطرح کرد؛

در حوزه مستند «حیات وحش» ما فقیر هستیم

محمد حمیدی مقدم در نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»

سینماپرس: رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن اشاره به تعامل این مرکز با شبکه‌های مختلف تلویزیونی، برخی اختلاف‌سلیقه‌ها بر سر پخش آثار مستند را قابل حل توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی‌مقدم رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره تعامل این مرکز با تلویزیون در معرفی استعدادهای مستندسازی و تولید اثر به مهر بیان کرد: تلویزیون مهمترین جایگاه پخش فیلم مستند است و همیشه این تعامل بین دو نهاد و به ویژه شبکه‌های مرتبط وجود داشته است. طی یک سالی که من در مرکز گسترش بوده‌ام تعامل خوبی با شبکه مستند، شبکه چهار و حتی شبکه دو و دیگر شبکه‌های برون مرزی وجود داشته است.

وی اضافه کرد: مرکز گسترش به‌عنوان مرکز حامی مستند، انیمیشن و فیلم تجربی باید با تلویزیون این ارتباط تعاملی را داشته باشد و تلویزیون هم باید نگاهی بازتر نسبت به پخش این آثار داشته باشد.

حمیدی مقدم درباره مشکلات موجود در زمینه پخش برخی آثار مستند نیز گفت: مشکل جایی شکل می‌گیرد که این دو نگاه با هم هماهنگ باشد. مرکز گسترش مهمترین حامی مستند، انیمیشن و فیلم‌های تجربی و خلاق است و عمومی‌ترین و بازترین شکل حمایتی را هم دارد. فیلمسازان حرفه‌ای شاید ایده‌ها و اندیشه‌هایی داشته باشند که نتوانند بخشی از آن را با جایی مثل صداوسیما کار کنند و این نقطه‌ای است که این تفاوت در رویکردها را نشان می‌دهد.

شاید برخی مستندها مجوز پخش نداشته باشند اما رویکرد تلویزیون حمایت است

مدیر مرکز گسترش تأکید کرد: بسیاری از آثار هستند که مرکز باید با نگاه حمایتی سعی کند به تولید برساند. آثاری که شاید اجازه پخش از تلویزیون هم نداشته باشند و یا برخی از تصاویر این آثار قابلیت نمایش را نداشته باشد اما رویکرد اصلی تلویزیون در قبال مستند حمایتی است.

وی تصریح کرد: سال گذشته این تعامل در جشنواره سینما حقیقت شکل گرفت و در تولید برنامه‌ها ادامه دارد؛ به صورت رفرنس، مرجع و معرفی یا پرداختن به مهمترین فیلم‌های جریان مستند مورد توجه قرار می‌گیرد.

رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره چالش‌های موجود در مسیر این تعامل نیز عنوان کرد: چالش و اختلاف سلیقه وجود دارد، مهم این است که بدانیم چالش‌ها را چگونه حل کنیم و همچنین بتوانیم از داشته‌های خود به عنوان فرصت استفاده کنیم. مستندسازی که در مرکز گسترش کشف می‌شود در نهایت در یک شبکه تلویزیونی یک مستند می‌سازد و یا تعامل‌های دوطرفه که وجود دارد از این حیث است.

حمیدی مقدم با اشاره به دغدغه مستندسازان در ارتباط با مرکز گسترش و یا تلویزیون یادآور شد: مهمترین نکته در حوزه مستند، «تولید» است. عطش مستندساز وقتی وارد حوزه ساخت شود جواب داده می‌شود. امکان تولید برای مستندساز بزرگترین خدمتی است که می‌توان نسبت به او انجام داد چه در مرکز گسترش و چه در تلویزیون. مثل هنرمندی که هر چقدر هم از او سخن بگویید بیشتر به این نیاز دارد که فضا برای ساخت آثار هنری برایش فراهم شود و اگر این امکان برایش نباشد همیشه حس خلا دارد.

دلیل مورد توجه قرار گرفتن مستندهای «حیات وحش» در تلویزیون

حمیدی‌مقدم در ادامه در واکنش به اینکه طی چند ماه اخیر بیشترین مستندهایی که در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته مستندهای «حیات وحش» بوده است، گفت: سخت‌ترین نوع مستند و گران‌ترین نوع مستند «حیات وحش» است و در این حوزه ما فقیر هستیم، نمی‌توانیم مستندسازمان را تامین کنیم. برخی از رشادت‌ها از سوی مستندسازانی مانند فتح‌الله امیری و دیگران در این حوزه انجام شده اما به شدت کار سختی است که طبیعی‌ترین شکل مستند هم هست و طبیعی است که مخاطب هم داشته باشد.

وی که زمانی ساخت برنامه‌های سینمایی را در تلویزیون بر عهده داشت درباره اینکه چرا موفقیت گذشته در تولید برنامه‌هایی مانند «سینما یک» و یا «مستندچهار» تکرار نمی‌شود؟ اظهار کرد: فکر می‌کنم بخشی از دلیل آن خاطره‌هایی است که به زمان خود تعلق داشت؛ زمانیکه ارتباط‌های همگانی و دسترسی ساده به فیلم‌ها وجود نداشت. زمانیکه فیلم‌های تارکوفسکی را برای اولین بار در تلویزیون می‌دیدند. فکر می‌کنم آن زمان فضای عمومی جامعه، ویژه بودن فیلم‌ها و همچنین گروه‌های پرانرژی عشق سینمایی بودند که باعث جادوی سینما در این برنامه‌ها شدند و ارتباط خوبی با مخاطب ایجاد کرد.

حمیدی مقدم در پایان گفت: تعامل تیم مدیریتی فهیم و اندیشمند و پشتیانی‌ای که از طرف شبکه اتفاق می‌افتاد توانست جریانی را در آن مقطع ایجاد کند که هم برنامه‌سازی صورت بگیرد هم ارزان باشد و هم مخاطب داشته باشد.

وی در پایان درباره برنامه‌های سینمایی فعلی در تلویزیون و ارتقای آنها عنوان کرد: همیشه راهی برای فکر خلاق وجود دارد مهم نگاه‌های نو به موضوع است. برنامه ساز باید از عادات روز جدا شود، مخاطب امروز مخاطب سختی است و بیش از گذشته باید برایش انرژی گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.