یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰

سینمای جهان؛

«لومیر» در «لیون» کلید خورد

جشنواره لومیر فرانسه

سینماپرس: جشنواره لومیر ۲۰۲۰ شب پیش کارش را در لیون فرانسه شروع کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از فرانس ۲۴، جشنواره فیلم لیون قرار است بار دیگر به تجلیل از سینمای کلاسیک بپردازد و با حضور مهمانانی چون ویگو مورتنسن و اولیور استون کارش را انجام دهد.

تیری فرمو با سخنانی مبنی بر اینکه «مرگ سینما، چیزی است که ما به آن باور نداریم» این دوره جشنواره را آغاز کرد.

دوره امسال جشنواره لیون که از شب پیش شروع شد و تا ۱۸ اکتبر (۱۹ تا ۲۷ مهر) ادامه دارد، تحت تدابیر شدید سلامتی برگزار می‌شود که محدود کردن گردهمایی‌ها تا سقف ۱۰۰۰ نفر از جمله آنهاست.

این در حالی است که بیماری کرونا همچنان سایه‌اش را بر صنعت سرگرمی انداخته است.

اولیور استون نیز در این رویداد حضور داشت و تاکید کرد: ما عاشق چنین سینمایی هستیم، فوق العاده است.

ویگو مورتنسن نیز تاکید کرد می‌خواست به این جشنواره بیاید زیرا این راهی عالی است که نشان می‌دهد صنعت فیلم هنوز اینجاست و هنوز زنده است.

این جشنواره به ریاست برتران تاورنیه مدیر انستیتو لومیر و تیری فرمو مدیر جشنواره کن که مدیر انستیتو لومیر هم هست، برگزار می‌شود و یکی از رویدادهای مهم جهانی در تجلیل از میراث سینمایی و بازسازی فیلم است.

جشنواره لومیر امسال به ادای احترام به ژان‌- پی‌یر و لوک داردن برادران بلژیکی می‌پردازد و جایزه یک عمر دستاورد را به این دو برادر اهدا می‌کند. استون نیز فیلم زندگینامه‌ای‌اش با عنوان «تعقیب نور» محصول ۲۰۱۶ را به جشنواره می‌آورد و نسخه بازسازی شده فیلم «متولد چهارم جولای» محصول ۱۹۸۹ را نمایش می‌دهد.

ویگو مورتنسن و توماس وینتربرگ نیز با فیلم‌های «سقوط» و «دور دیگر» در جشنواره خواهند بود.

امسال «روح» پیکسار و ۱۴ فیلم بازسازی شده از جمله «مردم حرف می‌زنند» با بازی کری گرانت محصول ۱۹۵۱ و فیلم «پارک سرگرمی» فیلمی محصول ۱۹۷۳ از جورج ای. رومرو که مدت‌ها گم شده بود و فیلم کلاسیک ترسناک «مرد ترکه‌ای» محصول ۱۹۷۳ ساخته رابین هاردی از جمله فیلم‌هایی هستند که در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند.

با وجود همه مخاطرات ناشی از کرونا گفته شده میزان بلیت‌های فروخته شده از این جشنواره تنها ۲۰ درصد کمتر از دوره ۲۰۱۸ بوده است.

با این حال مسئولان برگزاری جشنواره آماده روبه‌رو شدن با بدترین موقعیت‌ها در صورت تغییر سریع شرایط موجود هستند.

این در حالی است که با شیوع کرونا و اکران نشدن فیلم‌های جدید، اکران فیلم‌های کلاسیک با اقبال در سینماها روبه رو شده و «مرد فیلی» دیوید لینچ محصول ۱۹۸۰ و «طبل حلبی» ولکر شلوندرف محصول ۱۹۷۹ و برنده جایزه اسکار در سینماهای فرانسه و آلمان پرفروش شده‌اند و نسخه بازسازی شده فیلم حماسی «آخرین امپراتور» محصول برناردو برتولوچی از سال ۱۹۸۷ پرفروش‌ترین فیلم تایوان در ماه ژوئن شد.

کشور مهمان امسال این جشنواره سینما تِک پرتغال است که با نمایش شماری از فیلم‌های کلاسیک و بازسازی شده‌اش در این رویداد حضوری ویژه دارد.

امسال حدود ۱۵۰ فیلم در این رویداد نمایش داده می‌شود که ۲۳ فیلم از فیلم‌های منتخب جشنواره کن ۲۰۲۰ که برگزار نشد، از جمله آنها هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.