جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

اندر احوال چرایی اصرار بر برگزاری جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر در روزهای کرونایی؛

جشنواره ای با هفتا و نصفی فیلم سینمایی!

خاطرات درون خانوادگی فجر سی و هشتم

سینماپرس: با معرفی دبیر جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر در روز گذشته، بار دیگر صحبت از چرایی و چگونگی برگزاری این جشنواره در شرایط کرونایی داغ شد.

به گزارش سینماپرس، معرفی طباطبایی‌نژاد به عنوان دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در حالی انجام شد که امکان برگزاری جشنواره در شرایط شیوع کرونا در هاله‌ای از ابهام قرار داشت اما دبیر جشنواره در گفت‌وگویی از عزمش برای برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر با رعایت پروتکل‌ها و الگوبرداری از جشنواره ونیز صحبت کرده است.

از زمان اعلام این خبر اما این سوال در میان مخاطبان سینما مطرح شده که درحالی که در ۷ماه گذشته شیوع کرونا اغلب فعالیت‌های فیلمسازی را تعطیل کرده است جشنواره۳۹ با کدام فیلم‌ها برگزار خواهد شد؟ با هم نگاهی بیندازیم به فیلم‌هایی که در یک سال گذشته در حال تولید بودند و احتمال حضور آنها در جشنواره فیلم فجر وجود دارد.

لازم به توضیح است در این گزارش تنها فیلم‌هایی معرفی شده‌اند که بخش مهمی از تولید خود را پشت سر گذاشته‌اند و احتمال حضور آنها در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر بیشتر است.  

«قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله

«قاتل و وحشی» یکی از فیلم‌های مهمی است که در لیست گزینه‌های احتمالی برای حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هم قرار داشت اما به خاطر مشکلاتی که در راه تولید فیلم و چالش‌هایی که با سرمایه‌گذار آن پیش آمد فیلم به جشنواره سی‌وهشتم نرسید. از آنجایی که نعمت‌الله به تازگی مراحل پایانی ساخت این فیلم را پس از یک سال به انجام رسانده احتمال حضور این فیلم مهم در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر وجود دارد.

لیلا حاتمی، امین حیایی، شهرام حقیقت‌دوست و ستاره اسکندری بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«شیشلیک» محمدحسین مهدویان

مهدویان در ششمین تجربه سینمایی خود به سراغ ساخت یک فیلم طنز رفته است. فیلمی با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی و نویسندگی امیرمهدی ژوله. همین ترکیب بازیگران و قرار گرفتن آنها در کنار نام محمدحسین مهدویان کفایت می‌کند برای اینکه فیلمی کنجکاوی‌برانگیز برای دوستداران سینما را تشکیل بدهند. فیلمی که در تابستان۹۹ و در شرایط شیوع کرونا ساخته شد و این روزها در مرحله پس‌تولید قرار دارد. باید دید این ششمین فیلم محمدحسین مهدویان ششمین تجربه حضور متوالی او در جشنواره فیلم فجر را رقم خواهد زد یا خیر.

«ابلق» نرگس آبیار

فیلم تازه نرگس آبیار با نام «بی وقتی» پروانه ساخت گرفت و بعد در ادامه راه «ابلق» برای آن انتخاب شد.

«ابلق» جدیدترین تجربه فیلمسازی نرگس آبیار پس از فیلم موفق «شبی که ماه کامل شد» در یک لوکیشن در شمال تهران جلوی دوربین رفت.

ساخته جدید آبیار درامی خانوادگی است که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه آن را در کنار پریسا کرزیان بر عهده داشته است، محمدحسین قاسمی همچون سایر آثار آبیار تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد.

تولید این فیلم که قرار بود در اسفند ماه جلوی دوربین برود به خاطر شرایط ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی اغلب فعالیت‌های فیلمسازی از سوی سازمان سینمایی دوماه عقب افتاد و در نهایت از اواخر اردیبهشت جلوی دوربین رفت و در تیرماه تولید آن به پایان رسید.

بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و گلاره عباسی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند و در صورت برگزاری جشنواره فیلم فجر این فیلم هم می‌تواند یکی از گزینه‌های مهم حضور در جشنواره سی‌ونهم باشد.

«روشن» روح‌الله حجازی

روح الله حجازی از جمله کارگردانان صاحب سبک سینمای کشور است که طی سال‌ها فعالیت خود در عرصه کارگردانی دوازده اثر سینمایی، تله‌فیلم و تلویزیونی را به نام خود ثبت کرده است، وی اولین بار با فیلم «اگر باران ببارد» کارگردانی در سینما را تجربه کرد و پس از آن با «هیهات»، «در میان ابرها»، «مرگ ماهی»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «اتاق تاریک» نام خود را به عنوان یک کارگردان پرکار ثبت کرد.

حجازی «روشن» را اواخر سال گذشته کلید زد اما او هم به خاطر تعطیلی پروژه‌های سینمایی به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا یکی دوماه تعطیلی را تجربه کرد و در نهایت در اردیبهشت ماه کار تولید این فیلم را به پایان رساند.

«روشن» مانند فیلم‌های قبلی حجازی اثری پربازیگر است که ترکیبی متفاوت از بازیگران سینما و تئاتر در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری، محمد، ولی زادگان، ابراهیم عزیزی، علی رحیمی، حمیدرضا حیدری، هدیه آذیدهاک، امیر کیوان معصومی، محمد نیکبخت، سید علیرضا میرسالاری، اصغر رضایی، علیرضا نقیبی، صادق حسنی، با معرفی نازنین سهامی زاده و بازیگر خردسال سرگل لواسانی ترکیب بازیگران «روشن» را تشکیل می‌دهند.

«طلاخون» ابراهیم شیبانی

فیلمبرداری «طلاخون» با نام قبلی «خورشید همچنان می درخشد» اسفندماه سال گذشته در قزوین به پایان رسید.

این فیلم به کارگردانی ابراهیم شیبانی است و مدیریت فیلمبرداری آن را حسین جعفریان به عهده دارد.

ترکیب بازیگران «طلاخون» هم اسامی مشهوری هستند که حضور آنها در کنار هم می‌تواند یک فیلم کنجکاوی‌برانگیز را رقم بزند. شهاب حسینی، حسام منظور، زری خوشکام، بازیگران اصلی تازه‌ترین ساخته ابراهیم شیبانی را تشکیل می‌دهند.

حسن کلامی تهیه‌کننده «طلاخون» است.

«بدون همه چیز» محسن قرایی

«بدون همه چیز» تازه‌ترین فیلم محسن قرایی پس از «سد معبر» است. او که در جشنواره سی‌وهفتم برای نوشتن فیلمنامه «قصر شیرین» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از آن خود کرده بود حالا مدتی است که پروژه پربازیگر «بدون همه چیز» را کلید زده است.

پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، پدرام شریفی، مهتاب نصیرپور، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان و هادی حجازی‌فر لیست بازیگران این فیلم را تشکلی می‌دهند.

شهاب حسینی در ابتدا بازیگر اصلی این فیلم بود اما او پس از چند جلسه فیلمبرداری از حضور در این پروژه انصراف داد و هادی حجازی‌فر به عنوان جایگزین این بازیگر به تیم تولید اضافه شد.

«نگهبان شب» رضا میرکریمی

فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی به تازگی وارد مرحله پیش‌تولید شده و هنوز مشخص نیست کار تولید آن چه زمانی آغاز می‌شود.

در حال حاضر نوید محمدزاده اولین بازیگری است که برای حضور در این فیلم انتخاب شده است. رضا میرکریمی سال ۹۷ با فیلم «قصر شیرین» در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و پس از آن با همین فیلم در جشنواره‌های جهانی حضور موفقی را تجربه کرد.

«قلعه» نیما جاویدی

«نیما جاویدی» هم در جشنواره سی‌وهفتم با فیلم «سرخپوست» حضور موفقی را تجربه کرد و حالا در حال ساخت فیلم جدیدی با نام «قلعه» است. تهیه‌کنندگی این فیلم را هم مانند «سرخپوست» مجید مطلبی برعهده دارد اما گفته می‌شود «قلعه» فضایی متفاوت نسبت به فیلم «سرخپوست» دارد.

باید دید در صورت برگزاری جشنواره فیلم فجر در زمان مقرر خود آیا نیما جاویدی می‌تواند فیلم تازه‌اش را به این جشنواره برساند یا ترجیح می‌دهد بدون عجله و با فرصت کافی فیلم خود را بسازد.

* خبرآنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.