جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

محسن محسنی نسب:

الگوی کسانی که در این سال‌ها فیلم‌های دفاع مقدسی می‌سازند، هالیوود است!

محسن محسنی‌نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب گفت: بسیجی به جنگ رفتم؛ بسیجی هم فیلم می‌سازم و حاضرم برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس دستمزد نگیرم.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی نسب کارگردان و تهیه کننده سینما که تولید فیلم‌های دفاع مقدسی چون «یورش»، «باز باران»، «آخرین مرحله» «سپیدیال» و «یاس‌های وحشی» را در کارنامه خود دارد، درباره علت کم توجهی به تولید این نوع آثار به خصوص در دو دهه اخیر، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: دلیل اصلی نساختن فیلم دفاع مقدسی نبود سرمایه گذار است. نهادهایی هم که باید در این زمینه با فیلمسازان همکاری کنند، نمی‌کنند.

این کارگردان ادامه داد: من سال گذشته قصد تولید فیلمی با همین موضوع را داشتم؛ حتی کرایه فانوسقه را از من گرفتند و یا اینکه برای کار کردن در شهرک دفاع مقدس باید پول پرداخت می‌شد. فرض کنید با این هزینه‌های ریز و درشت قرار است، فیلم دفاع مقدسی بسازید که سرشار از جزئیات صحنه و لوکیشن و ... است. پس بخش خصوصی پا پیش نمی‌گذارد و غالباً بودجه ادارات دولتی هم که باید از فیلمساز حمایت کنند، به رانت و رانت خواری کشیده می‌شود.

وی اضافه کرد: اغلب کارگردان‌هایی که این سال‌ها به حوزه دفاع مقدس پرداختند، قدیمی نیستند؛ بنابراین فیلمسازانی مانند من دیگر نتوانستیم در حوزه سینمای دفاع مقدس فعالیت کنیم و به سمت سینمای اجتماعی رفتیم.

محسنی نسب در پاسخ به این سوال که چرا بر اساس کتاب‌های موفق با موضوع دفاع مقدس فیلمنامه‌ای نوشته و ساخته نمی‌شود و بیشتر فیلمسازان تمایل دارند، بر اساس ذهنیت شخصی خودشان پیش بروند، اظهار کرد: الگوی کسانی که در این سال‌ها فیلم‌های دفاع مقدسی می‌سازند، هالیوود است؛ یعنی قصه به لحاظ روحی و فضا، در جنگ ایران و عراق اتفاق می‌افتد، اما داستان‌ها هالیوودی است؛ بنابراین به سمت داستان‌های واقعی که در خاطرات واقعی وجود دارد، نمی‌روند و حتی اغلبشان نسبت به این جریان (داستان‌های واقعی) دافعه دارند.

کارگردان «یاس‌های وحشی» بیان کرد: سینمای دفاع مقدس ما سه فصل دارد؛ فصل اول زمانی که جنگ در جریان بود و مضمون بیشتر فیلم‌ها به رشادت‌ها و سلحشوری رزمندگان اشاره می‌کرد. وقتی جنگ تمام شد، یک سری فیلمساز مانند من که زمان جنگ بسیجی بودیم و خاطرات زیادی از آن داشتیم، به علت رسالت و آرمانی که هنوز داریم دلمان می‌خواست آن خاطرات را در قالب فیلم نشان دهیم. در نتیجه یک سری فیلم ساخته شد که به نوستالژی‌ها و رازهای دفاع مقدس اشاره می‌کرد. فیلم‌های فصل سوم (دوره کنونی) هم توسط کسانی که در جنگ حضور نداشتند، ساخته می‌شود. فیلمسازانی که ژانر اکشن را دوست دارند و اغلب با رانت فیلم‌هایی می‌سازند که موضوعش دفاع مقدس است، اما ربطی به واقعیت جنگ ایران و عراق ندارد. از طرفی مردم هم تمایل ندارند فیلم‌هایی که یادآور و بازگو کننده جنگ و تلخی‌ها است را ببینند؛ بدین علت فیلم‌های دفاع مقدسی ناب ساخته نمی‌شود.

محسنی نسب در پایان عنوان کرد: متاسفانه بیشتر بودجه ارگان‌های مربوط برای تولید فیلم‌های دفاع مقدس، صرف مسائل دیگری شده و یا با رانت به فیلمسازان نزدیک به خودشان تعلق می‌گیرد. از همین جا به عنوان کسی که چندین فیلم دفاع مقدسی ساختم و جوایز خوبی هم برای آن‌ها گرفتم اعلام می‌کنم، اگر هر ارگانی قصد ساخت فیلم‌های اینچنینی داشت رایگان کار می‌کنم و هیچ دستمزدی نخواهم گرفت. یعنی همانطور که بسیجی به جنگ رفتم بسیجی هم فیلم می‌سازم، ولی مطمئن باشید هیچکدام از ارگان‌های متولی سمت ما نمی‌آیند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.