شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸

ویژه‌برنامه‌های شبکه چهار در چهلمین سالگرد دفاع مقدس؛

از آغاز فصل جدید «چراغ مطالعه» تا «اعزام محرمانه» و «مردم بالادست»

شبکه چهار سیما

به منظور گرامی داشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس شبکه چهار سیما ویژه برنامه‌هایی متناسب با این ایام پخش می‌کند.

به گزارش سینماپرس، چراغ مطالعه، برنامه زنده صبحگاهی طلوع، مجله شبانگاهی شب های هنر با بخش های متنوع ویژه دفاع مقدس پخش می شود.
همچنین واحد تامین برنامه شبکه چهار مستندهای جدید «آن یک نفر»، «مردم بالادست»، «اعزام محرمانه»، «یک شهر یک زن»، «متولد آذر»، «زخم الماس» و سینمایی های متناسب با این ایام برای روزهای پایان هفته تدارک دیده است که در ذیل به توضیح برخی از آنها اشاره شده است:

*آغاز فصل جدید «چراغ مطالعه» / کتب دفاع مقدس زیر نور «چراغ مطالعه»
سری جدید برنامه «چراغ مطالعه» که از شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ در ۱۳ قسمت به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود، به گفتگو با نویسندگان کتاب‌های حوزه دفاع مقدس اختصاص دارد و ویژه چهلمین سالگرد دفاع مقدس تولید شده است.
در این برنامه کورش علیانی، نویسنده، پژوهشگر و زبان شناس در قالب گفتگوهایی انتقادی به نقد و ارزیابی کتاب های حوزه دفاع مقدس می پردازد.
اولین قسمت از دور جدید چراغ مطالعه با حضور حسین علایی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، نخستین فرمانده نیزوی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از پژوهشگران جدی در عرصه تاریخ جنگ تحمیلی روی آنتن خواهد رفت.
چراغ مطالعه با تهیه کنندگی مرتضی روحانی در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار تولید می‌شود.


*مستند «آن یک نفر»
مستند «آن یک نفر» به کارگردانی سیدحمید میرحسینی و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوان، روایتگر زندگی شهید هنرمند غلامرضا آتشی گوهری است که در ایام دفاع مقدس در حوزه مستندسازی فعالیت می کرد.
وی در سال ۱۳۳۲ در شهر کرمان بدنیا آمد، در سال ۵۹ کار در صدا و سیما را به عنوان خبرنگار و تصویربردار آغاز کرد و در دوره هشت سال دفاع مقدس به عنوان تصویربردار وقایع گوناگون جنگ را ثبت و ضبط کرد که در نهایت در عملیات کربلای ۵ در حین تصویربرداری به شهادت رسید.
این مستند ۲۹ شهریور ماه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می رود.
عوامل دیگر این پروژه عبارتند از تدوین و صداگذاری: سید حمید میرحسینی، مدیر تولید و برنامه ریز: رفعت نادری پور، دستیار کارگردان و عکاس: آزاده نخعی، تصویربردار: جواد اسماعیل زاده، صدابردار: حسن ادیبان، راوی: زهرا نارویی، علی کهن، طراح پوستر: سمیرا شیخ مظفری، موسیقی: رامتین محمدی، موسیقی تیتراژ: پیروز ارجمند، خواننده: مجید حسین خانی، مجری طرح: افسانه سیفی، نویسندگان: زهرا نارویی، سیدحمید میرحسینی، دستیار تصویر: منصور میراحمدی.

*مستند «بابا آب داد»
مستند بابا آب داد به کارگردانی روح الله فخرو، ۳۰ شهریور ماه ساعت ۷ صبح پخش می شود.
این برنامه در مورد داستان زندگی شهید موسی الرضا سعدی در روستای ابرسج‌ یکی‌ از روستاهای‌ بسطام‌ در استان سمنان است. وی معلم این روستا بود که در شورای محلی فعالیت داشت. به جبهه میرود و در آنجا شهید میشود. وی پنج فرزند دارد. در این برنامه با افراد خانواده و شاگردان وی مصاحبه می شود.

*مستند «زخم الماس»
مستند زخم الماس/ بیوگرافی محمد میرزاوندی، خواننده غیور لرستانی
این فیلم مستند به کارگردانی عزیزبابا نژاد،  زندگی محمد میرزاوندی از خوانندگان مطرح و برجسته لرستانی دوران دفاع مقدس است. از جمله آثار معروف این هنرمند برجسته لرستانی می‌توان به «دایه دایه وقته جنگه» اشاره کرد.
مروری بر زندگی خوانند ه استان لرستان --آقای محمد میرزاوندی -فعالیت های او در قبل وبعد از انقلاب-  شروع دفاع مقدس وآوارهای دلنشین  وتاثیر گذار او  در حال وهوای جبهه ها  -معرفی چند آلبوم  از ایشان-تانفس دارم می جنگم -شوق جبهه -دایه دایه وقت جنگ است --سنگر رزم بسیج و... و. ماجرای تاسف بار سکته مغزی ایشان وخاطرات اوازاین اتفاق وکمک خانواده و دوستانش برای بازگشت دوباره ی او به عرصه ی موسیقی وخوانندگی و... و. از جمله اتفاقات ضبط شده در این مستند است.
این مستند ۳۰ شهریور ماه بعد از پخش مجله شامگاهی «شب های هنر»، همزمان با تغییر ساعت کشوری، ساعت ۲۳ پخش خواهد شد ...

*مستند «مردم بالادست»
«مردم بالادست» به کارگردانی سعید امینی مهر ۳ مهرماه ساعت ۱۳ پخش می شود.
این مستند درباره رضا رزاقی پزشک فوق تخصص بیماریهای عفونی است که ۸ سال در اسارت رژیم بعثی عراق بوده است که در این برنامه خاطرات او و دوستانش از شروع جنگ تحمیلی و دوران پررنج ومشقت اسارت و شرایط سختی که بر ایشان رفته روایت می شود. بیان ویژگی های اخلاقی وعلمی دکتر رزاقی به همراه سمت های او در پزشکی پس از بازگشت به ایران  از دیگر بخش های این متسند است.


«اعزام محرمانه» به کارگردانی سید جمال اسکندری ۴ مهرماه ساعت ۱۳ پخش می شود.
در این مستند خاطرات رزمندگان  دوران دفاع مقدس  از دوران جنگ تحمیلی، اعزام محرمانه چند نفر از  روستای  رکن آباد از توابع  شهر مهراباد یزد به جبهه های جنگ برای عملیاتی کردن  وساخت تونل وکانالی بزرگ برای شروع عملیات فتح المبین جهت محاصره ی دشمن متجاوز به تصویر کشیده می شود.

* «چلچلای سفری» در حال و هوای عشق
این مستند ۳ مهرماه ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می شود.
در این مستند با سفربه روستای تروجن یا شهید آباد در استان مازندران، خاطره ی اهالی روستا از حضور ۵۲ شهید جاوید الاثر در ایام جنگ تحمیلی از استان مازندران و رشادت هایی که آفریدند روایت می شود.

*مستند پرتره مرتضی سرهنگی با نام «متولد آذر»
«متولد آذر» پرتره مرتضی سرهنگی است و به شخصیت ادبی، فرهنگی و اجتماعی این هنرمند برجسته انقلاب اسلامی می‌پردازد.
مرتضی سرهنگی در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی علوم اجتماعی نیمه‌تمام رها کرد. او از سال ۵۸ تا ۶۷ با روزنامه‌های جمهوری اسلامی همکاری کرده و از سال ۶۷ تاکنون در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری مشغول فعالیت است. در سال ۷۵ نیز عضو شورای سردبیری روزنامه ایران و سردبیر دوهفته‌نامه کمان بوده است. از میان آثار او اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی مقام اول انتخاب کتاب سال دفاع مقدس را کسب کرد و کتاب پابه‌پای باران مقام اول گزارش را به‌دست آورد. سرهنگی در سال ۹۳ به عنوان چهره برگزیده هنر انقلاب انتخاب شد.
این مستند از سوی مرکز مستند سوره حوزه هنری به بخش جایزه شهید آوینی شانزدهمین جشنواره فیلم‌های مستند سینماحقیقت راه یافت و در این جشنواره به نمایش درآمد.
«متولد آذر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدرضا حسینی از تولیدات مرکز مستند سوره است که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس جمعه ۴ مهرماه ساعت ۷ از شبکه ۴ پخش خواهد شد.

*مستند یک شهر، یک زن
مستند «یک شهر، یک زن» به کارگردانی طالب رماوندی جمعه ۴ مهرماه ساعت ۱۵:۳۰ پخش می شود.
در این مستند می بینیم: مروری بر زندگی پر از غیرت و مقاومت تنها بانوی رزمنده در منطقه ی شوش -معنی ومفهوم رزمنده بودن از نگاه مردم -معرفی خانم سردار -فردوس مجدیان متولد شهر اهواز  وخاطرات وی از انقلاب ونهضت امام خمینی ره -شروع جنگ تحمیلی وایستادگی وی در شوش ومقاومت در برابر متجاوزان عراقی- خاطرات مردم از دلاوریهای خانم -مجدیان -شهادت بردارش در سال ۶۲-حضور گسترده ی او در مراکز آموزش دفاعی بانوان -کمک به محرومان -سیل زدگان -فعالیت قوی در هیات رزمندگان اسلام و

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.