دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷

انتظارات اهالی سینما از هیأت مدیره جدید خانه سینما چیست؟

از انتقاد به ناکارآمدی این نهاد صنفی تا تأکید بر باندبازی و سیاسی کاری در خانه سینما/ به فکر هنرمندان بی پناه و درمانده باشید!

عباسی-قوی تن-ارجمند-والی زاده-نیک ذات-زرین دست-باقربیگی-گیتی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در پی آغاز فعالیت هیأت مدیره جدید خانه سینما با بیان اینکه خانه سینما عملاً نهادی بی فایده شده تأکید کردند: باید از مدیران خانه سینما سوأل کرد چرا در این ایام کرونایی تدبیر و چاره ای برای رفع گوشه ای از بحران زندگی هنرمندان نداشته اند؟؛ خانه سینما هیچ گونه خدمات صنفی به اعضای خود ارائه نمی کند و عنوان نهاد صنفی را با خود به یدک می کشد!

به گزارش سینماپرس بالاخره پس از مدت ها وقفه در انجام برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و در حالی که مدیران پیشین این نهاد صنفی قبلاً بارها از انجام انتخابات در موعد مقرر و قانونی سر باز زده بودند سرانجام سه‌شنبه ۲۰ مرداد ماه انتخابات پانزدهمین دوره هیات مدیره «خانه سینما» در محوطه آزاد بنیاد سینمایی فارابی با حضور نمایندگان برخی صنوف سینمایی برگزار شد!

این انتخابات در حالی برگزار شد که بسیاری از صنوف سینمایی برخلاف آنچه در اساسنامه خانه سینما آمده اجازه حضور در این مجمع را پیدا نکرده بودند و تنها برخی صنوف دارای شناسه ملی نمایندگان خود را برای حضور در انتخابات معرفی کرده بودند.

بر اساس نتایج این انتخابات اعضای اصلی هیات مدیره جدید «خانه سینما» معرفی شدند؛ محمدعلی نجفی، علیرضا نجف‌زاده، آتیلا پسیانی، سید علی قائم‌مقامی، روانبخش صادقی و پژمان مظاهری‌پور از جمله این افراد بودند.   علی نیک‌رفتار و مرتضی شایسته نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل معرفی شدند. کامران ملکی و مسعود شریفی‌کیا نیز به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل انتخاب شدند.

اما بعد از برگزاری این انتخابات اهالی سینما که همواره سال ها است نسبت به سیاست زدگی های رایج در خانه سینما، اقدامات تبعیض آمیز هیأت مدیره های پیشین و... انتقاد، اعتراض و گلایه داشتند از انتظارات شان از هیأت مدیره جدید این نهاد صنفی برای سینماپرس گفتند. انتظاراتی برحق که بی تردید لازم و واجب است تنها نهاد صنفی اهالی سینما در پی برآورده سازی آن باشد.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: پیمان عباسی، علی قوی تن، داریوش ارجمند، منوچهر والی زاده، ساعد نیک ذات، علیرضا زرین دست، مهدی باقربیگی و حسین گیتی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات آن ها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

پیمان عباسی فیلمنامه نویس مطرح سینما و تلویزیون در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: خانه سینما عملاً نهادی پوچ و بی فایده است که اهالی سینما هیچ منفعتی از آن ندیده اند؛ واقعاً برای ما چه تفاوتی می کند که چه کسانی هیأت مدیره جدید هستند و چه کسانی هیأت مدیره قدیم؟ وقتی ما هیچ سهمی از خدمات صنفی نداریم، وقتی آقایان اصلاً ما را نمی بینند، وقتی این خانه نهادی دکوری است، هیچ چیز برای ما تفاوتی نمی کند! اهالی سینما از کمترین خدمات محروم هستند. برای بیمه تکمیلی از ما پول بالا می گیرند اما خدمات بیمه تحت پوشش بسیار پایین است. برای بیمه تأمین اجتماعی مان هم به شکل خویش فرما پول می دهیم یعنی اصلاً هیچ تفاوتی ندارد خویش فرما بیمه شویم یا از طریق خانه سینما؛ خانه سینما به عنوان نهاد صنفی باید تدبیری اساسی برای برون رفت هنرمندان از معضلاتی باشد که در زندگی با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستند اما افسوس که این اتفاق رخ نمی دهد.

علی قوی تن کارگردان سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: آنچه واضح است اینکه خانه سینما هیچ قدرت اجرایی ندارد؛ طی همه سال هایی که از تأسیس این نهاد گذشته ما شاهد رفع مشکلات مالی و معیشتی اهالی سینما از طریق خانه سینما نبودیم و این در حالی است که مهمترین معضل روز اهالی سینما مشکلات مالی و دغدغه تأمین معاش شان است و مسائل دیگر در حاشیه و زیرمجموعه مسائل مالی قرار دارد. بنده معتقدم حالا که تنها نهاد صنفی اهالی سینما قدرت اجرایی و کارآیی ندارد این مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که باید در این روزهای کرونایی به داد اهالی سینما برسند؛ مسئولان این وزارتخانه ملزم هستند با قدرت و جدیت از یکایک اهالی سینما که در بیکاری مطلق به سر می برند در این شرایط وخیم و حساس حمایت داشته باشند.

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز با انتقاد از وضعیت بحرانی بخشی از اهالی سینما اظهار داشت: باید از مدیران خانه سینما سوأل کرد چرا در این ایام کرونایی تدبیر و چاره ای برای رفع گوشه ای از بحران زندگی هنرمندان نداشته اند؟ بی تردید  مدیران خانه سینما و سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با سینما باید پاسخگوی سهل انگاری شان در خصوص وضعیت وخیم زندگی سینماگران باشند. به فکر فرودستان سینما باشید!؛ در سینما همیشه فرودستان بیچاره تر از سایرین هستند! شما اگر می خواهید کاری برای سینماگران انجام دهید به فکر رفع مشکلات زندگی ایشان باشید نه افرادی که خودشان درآمد دارند و در فقر زندگی نمی کنند!

منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت سینمای کشور و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: امیدوارم هیأت مدیره جدید با دغدغه مندی، هوشمندی و درایت آشفتگی های پیشین خانه سینما را سامان بدهند؛ این روزها وضعیت اهالی سینما خوب نیست و اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان با گرفتاری های بی شمار مشغول دست و پنجه نرم کردن هستند. وضعیت بیمه اهالی سینما چیزی بدتر از فاجعه است! این باعث تأسف است که قشر فرهیخته این کشور با چنین مصائبی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و مسئولان هم تدبیری برای برون رفت از این اوضاع اندیشه نمی کنند. انتظار بنده از مسئولان این است که در خصوص بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی درمان و بیمه بیکاری اعضای خانه سینما اقدامی فوری و اساسی کنند. این وضعیت بیمه ها اصلاً در شأن هنرمندان این کشور نیست.

ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری مطرح سینما نیز گفت: خانه سینما هیچ گونه خدمات صنفی به اعضای خود ارائه نمی کند؛ تنها کاری که طی سال های اخیر شاهد انجام آن بوده ایم ارسال پیامک تشییع جنازه دوستان و همکاران مان بوده است اما دریغ از آنکه شاهد کوچکترین گامی در راستای تحقق انجام امور صنفی باشیم از این رو می توان بر این امر صحه گذاشت که خانه سینما عملاً نهادی است که به شکل کاملاً صوری فعالیت می کند و عنوان نهاد صنفی را با خود به یدک می کشد! مسئولان سال ها است شعار تأمین امنیت شغلی سینماگران را سر می دهند اما دریغ از ذره ای عمل! این باعث شرم است که افرادی که هیچ ماهیت صنفی ندارند به دلیل زدوبندهای تهیه کنندگان در سینما کار می کنند اما افراد شناخته شده و دارای ماهیت صنفی باید در بیکاری به سر ببرند. بی تردید این وظیفه مدیران خانه سینما است که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و... وارد مذاکره و گفتگو بشوند و تأکید داشته باشند که تمامی عوامل فیلم ها تنها از میان اعضای صنوف خانه سینما انتخاب گردند و تهیه کنندگان به دلیل دادن دستمزدهای اندک هر کسی را وارد سینما نکنند.

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: خانه سینما برای صنوف هیچ کار اجرایی و قانونی انجام نمی دهد و نهادی خنثی است؛ داستان انتظارات ما اهالی سینما از مسئولان خانه سینما داستان کهنه ای است شبیه داستان «در انتظار گودو» که مرتب منتظر می مانیم اما از گودو خبری نمی شود! من خودم به عنوان یک عضو خانه سینما سال ها است دچار معضل هستم. بنده ۱۰ سال قبل از تعاونی مسکن خانه سینما آپارتمانی خریدم که هنوز به ما تحویل ندادند. این تعاونی که قبلاً تشکیل شده بود نوعی کلاهبرداری بود و در تعاونی جدید هم برخی افراد هیچ ربطی به سینما ندارند.

مهدی باقربیگی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این راستا اظهار داشت: هنرمندان نان شب ندارند که بخورند و با سیلی صورت شان را سرخ نگه داشته اند؛ زندگی ها امروز بسیار سخت و دشوار شده و هیچ کس در این وانفسا که زندگی هنرمندان نیز مانند سایر آحاد افراد جامعه دستخوش تحول منفی و دردآوری شده به فکر ما نیست! توجه به هنرمندان تنها در ایام منتهی به انتخابات است تا از آن ها بهره برداری جناحی کنند و در سایر موارد متأسفانه هیچ حرمتی برای هنر و هنرمند قائل نیستند. واقعا نمی دانم چرا به هنرمندان که رکن مهم اشاعه و گسترش فرهنگ و هنر ملی هستند چنین بی محلی صورت می گیرد و هیچ کس به فریادشان نمی رسد!

حسین گیتی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: خانه سینما باید مأمن و پناهگاهی امن برای اهالی سینما باشد نه جایی برای غرض ورزی و انتقام جویی؛ خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران باید از حقوق اعضای خود حمایت کند، باید در پی آن باشد که مشکلات اعضای خود را برطرف کند اما متأسفانه ما همواره شاهد کاستی های به شدت پررنگی در خصوص عملکرد مدیران قبلی این نهاد بوده ایم که علیرغم شعارها و وعده ها هیچ وقت اصلاح نشده است. سینماگران در این ایام کرونایی بیش از هر زمان دیگری دچار آسیب و خدشه جدی شده اند و شایسته است مدیران سینمایی تدبیری جدی برای رفع معضلات آن ها داشته باشند. سینمای ایران قبل از کرونا هم کم حال بود و حالا دیگر هیچ جانی در بدن ندارد و کاملاً مرده است!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.