شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴

مسعود تکاور:

باید بهارگونه به مسئله تجدید یاد شهدا و ایثارگران توجه کنیم

مسعود تکاور

سینماپرس: تکاور بیان کرد: اساسا وقتی نهادی تحت عنوان شرکت راه‌آهن که جامعه بزرگی از مردم و فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را در دل خود دارد و به‌عنوان شاهراه‌های حیاتی در اقصی نقاط کشور دارای فعالیت است به این فعالیت فرهنگی پرداخته‌است، پس باید قدردان آن باشیم

به گزارش سینماپرس، مسعود تکاور، کارگردان سینما در گفت‌وگو با مسابقه «طراحی بناییادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» درخصوص تاثیر برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و تجدید دوباره آرمان‌های شهدا و ایثارگران دوران جنگ گفت:با توجه به نگرش انسان به عالم هستی و دیدن چهار فصل زندگی چون بهار، تابستان، پاییز و زمستان یاد و خاطرات نیز نیاز به مزین‌شدن به این چهار فصل دارند و باید بهارگونه به مسئله تجدید یاد شهدا و ایثارگران توجه کنیم و این خاطرات را دوباره در جامعه شکوفا کنیم.

وی افزود: این بزرگان، نوک پیکان غیرت، اندیشه ناب، دلسوزی و از خودگذشتگی هستند. این عزیزان همیشه بهار بوده و ما به‌عنوان اعضای جامعه موظف هستیم که در طول سال‌ها به این مسئله با ارزش، بهارگونه نگاه کنیم و از تلاشی برای بیان دوباره این آرمان‌ها دریغ نکنیم.

تکاور با اشاره به اقدام مثبت فرهنگی شرکت راه‌آهن جهت تجلیل از شهدای خود بیان کرد: اساسا وقتی نهادی تحت عنوان شرکت راه‌آهن که جامعه بزرگی از مردم و فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را در دل خود دارد و به‌عنوان شاهراه‌های حیاتی در اقصی نقاط کشور دارای فعالیت است به این فعالیت فرهنگی پرداخته‌است، پس باید قدردان آن باشیم؛ چراکه راه‌آهن با تمام نقشه راه‌هایی که در اصول کاری خود دارد به بحث فرهنگی ایثار و شهادت نیز توجه می‌کند.

این کارگردان سینما ادامه داد: اما نکته‌ حائز اهمیت این است که، کوچک‌ترین بهانه‌ها برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، باید دیده شده و مورد توجه قرار بگیرند و به‌هر دلیل و در هر شرایطی اقدام به یادآوری این موضوع شود. آن زمان این اتفاق فرهنگی، تاثیر مثبت و چشم‌گیری در جامعه خواهد گذاشت.

کارگردان فیلم «پروانه‌های پشت دیوار» عنوان کرد: در جهان هستی دو نیرو وجود دارد؛ نیرو خیر و شر. از نظر من کسی از نیرو شر خوشش نمی‌آید اما متاسفانه به‌طور ناخودآگاه درگیر این نیرو می‌شویم؛ اما آن چیزی که بشر را در رویارویی با نیرو شر مقاوم و حفظ می‌کند، وجود نیروهای خیر است که این نیروها از یاد و یادواره آدم‌های بزرگ و اتفاقات خیر در جامعه نشات گرفته است و یاد شهدا نیز یک اتفاق ویژه خیر در کشور است که هر اندازه که بیشتر به آن پرداخته شود، می‌توان با نیروی شر با توانایی و قدرت بیشتری مقابله کرد.

وی در ادامه بیان کرد: تاثیرات توجه به بحث ایثار و شهادت در جامعه منعکس می‌شود و پیر و جوان هم نمی‌شناسد و در کل جامعه اثرگذار است. به‌طور مثال اگر پرده‌خوانی نبود، شاهنامه‌ای وجود نداشت، اگر تعزیه‌ای وجود نداشت، شاید محرم این شکل را به خود نمی‌گرفت؛ پس باید راهکارهای مناسب را برای انجام چنین اقدامات مثبتی هموار و هموارتر کنیم.

تکاور درخصوص نقش هنرمندان در بحث توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و مشارکت آن‌ها در تولید محتوای فرهنگی دوران جنگ و دفاع مقدس گفت: رویکرد کلی من نسبت به این جریان این است که باید با نسل تازه‌ای از هنرمندان مواجه شویم، همانطور که منتظر نسل تازه‌ای از ادوات پیچیده کامپیوتری و صنعتی هستیم. رویکرد هنرمندان باید نسبت به این جریان تغییر پیدا کند و آن‌ها باید بیشتر از قبل خود را درگیر این جریان کنند، به‌ویژه سلبریتی‌ها که حاشیه‌های خود را دارند.

این کارگردان در ادامه افزود: توجه به این مسئله مستلزم یک نگاه کاملا حرفه‌ای است، زمانی که شرکت راه‌آهن چنین تصمیمی می‌گیرد باید برای این موضوع نیز سرمایه‌گذاری کند و هنرمندان را پای کار بیاورد و نسبت به این موضوع جذب کند. همچنین بر احساس دین، عواطف و غیرت هنرمندان حساب باز کند، چراکه یک هنرمند همان‌قدر که یک هنرمند است، انگار که یک شهید است که زندگی خود را سر عشق به هنر می‌بازد.

گفتنی است؛ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی‌داشتیاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران‌قدر هشت سال دفاع مقدس و به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بناییادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می‌کند که هنرمندان  فرصت دارند تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir، بخش isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.