سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷

همزمان با هفته دولت صورت گرفت؛

افتتاح سامانه صدور مجوز آثار نمایشی

افتتاح سامانه صدور مجوز آثار نمایشی

سینماپرس: سامانه صدور مجوز آثار نمایشی همزمان با هفته دولت و در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک در حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی راه‌اندازی شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از سامانه صدور مجوز آثار نمایشی صبح امروز سه‌شنبه ۴ شهریورماه، همزمان با هفته دولت در ساختمان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این رونمایی در حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی روی داد.

حسینی در صحبت‌هایی کوتاه ضمن اشاره به لزوم سامان‌دهی فرآیندها به ارائه آماری در این باره پرداخت و گفت: از ابتدای دوره مسئولیتم به این نتیجه رسیدیم که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در معاونت امور هنری باید سامان‌دهی فرآیندها باشد. زیرا نیازمند دست‌یابی به مستندنگاری و پیمایش فرآیندها بودیم تا دست‌مایه نگاهی آمایشی قرار گیرد. در معاونت امور هنری ۱۱۳ فرآیند در حال وقوع بود که پس از اصلاح در قالب ۷۰ یا ۷۱ فرآیند سامان یافت که شامل شش مجوز و ۳۰ خدمت است. برای مجوزها آیین‌نامه نوشته شد و برای خدمات، دستورالعمل و در اختیار واحد IT قرار گرفت تا یکی از کلان‌برنامه‌های وزیر محترم محقق شود. کلان‌برنامه‌ای که سرعت‌بخش است، فضای کار هنرمندان را آسان می‌کند و موجب شفافیت می‌شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از سامانه‌های مورد نیاز مربوط به هنرهای نمایشی بود. هنری که در ۴۰ سال گذشته رشدی ویژه داشته است. رشدی که در دهه گذشته به طرز چشم‌گیرتری قابل رویت است. تعداد هنرمندان و فارغ‌التحصیلان هنرهای نمایشی، نشان‌دهنده استقبال اجتماعی از هنر نمایش است و انتظار می‌رود این روند همچنان با سرعت پیش رود. تعداد مخاطبان نیز آمادگی جهش و رشدی چند برابری در قیاس با میزان موجود را دارد و مجموع این موارد ضرورت وجود این سامانه و به‌روزرسانی آن را به تکلیف جدی ما تبدیل می‌کند.

وی در پایان گفت: این رویداد از آذر ۹۸ شروع شد، در بهمن همان سال به سرانجام رسید، به تفاریق آزمایش شد و استان‌های مختلفی به آن پیوستند و امیدواریم طی سه ماه آینده در تمام کشور شاهد استفاده از آن باشیم. بنای ما بر این است که سایر سامانه‌ها را نیز برخط کنیم که برخی از آنها آماده برخط شدن هستند و امیدواریم سایر موارد نیز تا پایان مهرماه سال جاری برخط شوند.

قادر آشنا دیگر سخنران این مراسم با اشاره به این که افتتاح سامانه صدور مجوز آثار نمایشی کاری است در راستای تحقق سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حرکت در راستای اهداف دولت الکترونیک، گفت: ما به عمل در فضای سنتی عادت کرده‌ایم اما در فضای جدید، کاغذ کنار می‌رود و امور تسهیل می‌شود و این‌گونه می‌توان همه‌چیز را با سرعتی بسیار بیش از پیش رصد کرد. مستندسازی نمایش‌های پس از انقلاب یکی از اموری است که برای انجام آن در حال برنامه‌ریزی هستیم و سامانه صدور مجوز آثار نمایشی در این زمینه یاری‌رسان ما خواهد بود

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اهمیت و لزوم مستندسازی تصریح کرد: مستندسازی نمایش‌های پس از انقلاب یکی از اموری است که برای انجام آن در حال برنامه‌ریزی هستیم و سامانه صدور مجوز آثار نمایشی در این زمینه یاری‌رسان ما خواهد بود. این سامانه ما را غنی خواهد کرد، آمار و اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیارمان خواهد گذاشت و گذشته را به امروز وصل خواهد کرد.

آشنا در پایان تاکید کرد: در پی راه‌اندازی سامانه صدور مجوز آثار نمایشی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری گنجینه‌ای در اختیار خواهند داشت. این اتفاقی بزرگ است و علی‌القاعده هر کاری که شروع می‌شود در ابتدا نواقصی دارد و تلاش ما به حداقل رساندن نواقص است. ان‌شاءالله بتوانیم این کار را به نحو احسنت اجرایی کنیم و شاهد رشدی خوب در عرصه تئاتر باشیم.

در ادامه علی ایمان‌پور مسئول IT معاونت امور هنری با ارائه توضیحاتی در خصوص سامانه صدور مجوز آثار نمایشی تصریح کرد: از آذرماه ۹۸ دستورالعمل راه‌اندازی سامانه صدور مجوز آثار نمایشی کلید خورد و در ادامه طی ۱۲ جلسه دو تا سه ساعته با ذی‌نفع در بهمن ۹۸ به ثمر رسید.

ایمان‌پور تصریح کرد: در سال ۹۹ طی جلساتی سامانه را رصد کردیم و درخواست‌مان استفاده از پنجره واحد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بود به گونه‌ای که با یک بار ورود به سیستم بتوان به تمام مجوزها دسترسی پیدا کرد و همچنین اطلاعات به صورت یکپارچه در سیستم بماند و هنگام گزارش‌گیری کلان نیز قابل برداشت باشد.

مسئول IT معاونت امور هنری با ذکر برخی از ویژگی‌های سامانه صدور مجوز آثار نمایشی افزود: این سیستم از میان چهار یا پنج سیستم بومی‌سازی‌شده در کشور انتخاب شده و توسعه سریع و متمرکز بودن از جمله ویژگی‌های آن است. استفاده از سرویس‌های پایه کشوری در این سامانه نیز مورد توجه بوده است و سعی شده در این سامانه دخالت نیروی انسانی به حداقل برسد.

وی درباره نحوه ورود به سامانه نیز توضیح داد: برای ساخت اکانت باید با کد ملی و شماره تلفنی که به نام خود شخص است وارد سامانه شد و ما از سیستم پیامک و ایمیل برای اعلام مطالب به متقاضی استفاده می‌کنیم. به گونه‌ای که هر کجا لازم باشد متقاضی به کارتابلش مراجعه کند به او پیامک یا ایمیل زده می‌شود.

ایمان‌پور همچنین گفت: طی توافق با مدیرکل هنرهای نمایشی به این نتیجه رسیدیم که امروز، از این سامانه برای صدور مجوز در سطح شهر تهران رونمایی کنیم و بنا به اطلاعاتی که از استان‌ها می‌گیریم و آموزش‌هایی که به آنها می‌دهیم به مرور آن را در سطح کشور گسترش دهیم.

ایمان‌پور با اشاره به جزئیات دیگر سامانه صدور مجوز آثار نمایشی تصریح کرد: آدرس پنجره واحد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سامانه صدور مجوز آثار نمایشی نیز در آن قرار دارد  Sso.farhang.gov.ir است و مهم‌ترین پنجره‌ای که با ورود به آن دیده می‌شود «مجوزها، خدمات و سامانه‌ها» است که پس از کلیک بر روی آن «مجوز پروانه اجرای نمایش» و ۲ دکمه ورود و مشاهده دیده می‌شود. در بخش مشاهده، اطلاعاتی کلی در مورد مجوز، نهاد صادرکننده، فایل‌های راهنما و زمان‌بندی دیده می‌شود. پس از کلیک بر روی دکمه ورود نیز می‌توان اقدام به ثبت درخواست صدور مجوز اجرا کرد.

علی فلاحی مسئول گروه توسعه نرم‌افزار IT وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ذکر ویژگی‌های سامانه صدور مجوز آثار نمایشی گفت: در بسیاری از موارد افراد می‌خواهند از خدمات وزارتخانه مطلع شوند و برای این که بتوانند به آگاهی کامل برسند می‌توانند از سیستم پنجره واحد بهره بگیرند. همچنین می‌توانند تنها با یک کد پیگیری آخرین وضعیت پرونده خود را مشاهده کنند. نکته دیگر این است که وقتی مجوز از حالت فیزیکی خارج و الکترونیکی می‌شود باید به راهکاری برای حفظ ارزش آن و پذیرفته‌شدنش از سوی دیگر نهادها بیندیشیم که این امر نیز مورد توجه بوده است. با افتتاح سامانه صدور مجوز آثار نمایشی مدیران تماشاخانه‌ها و متقاضیان اجراهای محیطی می‌توانند فرآیند صدور مجوز را از طریق این سامانه پیگیری کنند

وی با اشاره به دیگر موارد سامان‌دهی فرآیندها در معاونت امور هنری تصریح کرد: امروز از سامانه صدور مجوز آثار نمایشی رونمایی شد. سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری آماده آزمایش است و در بحث موسیقی و توسعه مهارت‌های آموزشی نیز در حال پیگیری امور هستیم. در خصوص «نگارخانه‌ها» ۸۰ درصد کار پیاده‌سازی شده است و می‌توان در هفته‌های آینده آن را آزمایش کرد. همچنین سامانه ساخت و نصب مجسمه و یادمان‌ها نیز پیاده‌سازی شده است و در هفته‌های آینده آزمایش می‌شود.

با افتتاح سامانه صدور مجوز آثار نمایشی مدیران تماشاخانه‌ها و متقاضیان اجراهای محیطی می‌توانند فرآیند صدور مجوز را از طریق این سامانه پیگیری کنند.

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی بهداروند مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی، سیدمجید پرهیز مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی، امین مویدی مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری، حسین مسافرآستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مجید فروغی مدیر روابط‌عمومی معاونت امور هنری، سعید اسدی مدیر مجموعه تئاترشهر، اتابک نادری مسئول بررسی شرایط و ضرر و زیان‌های گروه‌ها و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت کرونایی پیش‌آمده، سیدوحید فخرموسوی رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی، علی‌اکبر طرخان عضو شورای نظارت و ارزشیابی، علی ایمان‌پور مسئول IT معاونت امور هنری، علی فلاحی مسئول گروه توسعه نرم‌افزار IT وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... از حاضران در این مراسم بودند که با اجرای سیدمحسن حسن‌زاده مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.