چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰

بهرام دهقانیار رییس انجمن سرود بیان کرد:

ارزش‌های موسیقایی و ویژگی‌های نمایشی، معیار داوری مهرواره سرود کانون

بهرام دهقانیار*

سینماپرس: داور نخستین مهرواره سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: آثار رسیده به دبیرخانه‌ بر اساس ارزش‌های موسیقایی و ویژگی‌های نمایشی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، بهرام دهقانیار با بیان این مطلب افزود: فاصله کیفی آثار استان‌های مختلف با یکدیگر زیاد بود بر همین اساس به برخی پارامترها در داوری به عنوان معیار انتخاب توجه شد و آثار بر اساس امکانات و داشته‌های هر استان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: داوران نخستین مهرواره سرود آفرینش کانون طی سه جلسه آثار را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت ۸ گروه «سرود، نمایش» و دو گروه «نماهنگ» را برای قدردانی انتخاب کردند.

این موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز در ادامه یادآور شد: این آثار در سه بخش «سرود»، «نمایش» و «نماهنگ» انتخاب شد تا طی آیینی از تلاش‌های صورت گرفته این گروه‌ها قدردانی شود.

او اضافه کرد: در فرآیند داوری آثار رسیده به دبیرخانه‌ی مهرواره سرود آفرینش، برخی آثار از نظر ارزش موسیقایی، برخی به لحاظ ویژگی‌های نمایشی و تعدادی به خاطر اجرا (هم نمایش و هم سرود) به عنوان آثار برتر انتخاب شد.

داور نخستین مهرواره سرود آفرینش ادامه داد در این مهرواره رتبه‌بندی به عنوان اول، دوم و سوم وجود نداشت و تمام آثار انتخاب شده از سوی داوران مورد قدردانی قرار گرفت.

وی هدف از بررسی و داوری سرودها را قدردانی از تلاش‌های مربیان و کودکان علاقه‌مند این حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: امسال آثار با توجه به چارچوب‌هایی که از قبل وجود داشت مورد ارزیابی قرار گرفت اما در سال‌های آینده این ارزیابی‌ها بر اساس طرحی که از سوی انجمن سرود کانون ارائه می‌شود صورت می‌گیرد.

دهقانیار با بیان این‌که باید تلاش کنیم موسیقی و سرود را در کانون ارتقا دهیم اظهار داشت: آثار این دوره تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشت اما در سال‌های آینده انتظار داریم هر استان در حوزه موسیقی از موسیقی‌دان‌های کارکرده و مطرح بهره بگیرد و از تم‌های موسیقی محلی بیشتر استفاده کند.

او هم‌چنین بر لزوم راه‌اندازی استودیوهای مجهز با امکانات لازم برای ضبط و تنظیم موسیقی و سرود در استان‌ها تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم هم در بخش ساز و هم در بخش خواندن شاهد ارتقای آثار تولید شده باشیم.

رییس انجمن سرود آفرینش از مدیران‌کل کانون در استان‌های مختلف خواست امکانات لازم برای تولید آثار باکیفیت و موسیقی فاخر را فراهم کنند.

او هم‌چنین اظهار داشت انجمن سرود کانون نیز برای آموزش مربیان کارگاه‌های آنلاین در فضای مجازی برگزار می‌کند و با تهیه منابع آموزشی به ارتقای دانش و اطلاعات موسیقی آن‌ها کمک می‌کند.

دهقانیار با اشاره به این‌که امسال یک دوره کارگاه‌های مقدماتی و نظری از سوی انجمن سرود کانون برای مربیان برگزار شد ادامه داد: در سال‌های آینده نیز تلاش خواهیم کرد با نظارت و کمک استادان این حوزه و رفع کاستی‌ها به رشد کیفی موسیقی و سرود کمک کنیم.

وی با بیان این‌که یک دوره آموزش تخصصی سلفژ برای علاقه‌مندان به خوانندگی به منظور آشنایی با نت‌خوانی، سلفژ تئوریک و مهارت‌های درک نوت برگزار شد، افزود: مرحله به مرحله دوره‌های آموزشی طراحی خواهد شد تا میزان اطلاعات مربیان بالا رود و آن‌ها نیز بتوانند این دانش‌ها را به بچه‌ها منتقل کنند.

داور نحستین مهرواره سرود آفرینش ادامه داد تلاش خواهیم کرد مرحله به مرحله این آموزش‌ها را پیش ببریم و بچه‌ها را وارد طرح‌ها کنیم تا در کلاس‌های آموزشی، نحوه صحیح‌خوانی، نت‌شناسی، تبدیل نت به موسیقی و... را فرا گیرند.

وی در پایان ابراز داشت: تمام کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌توانند با عضویت در یکی از مراکز کانون پرورش فکری در سراسر کشور در رشته مورد علاقه خود فعالیت کنند.

مرحله نهایی و کشوری نخستین مهرواره سرود آفرینش قرار بود با حضور ۸ گروه «سرود، نمایش» و دو گروه «نماهنگ» در گیلان برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد اما کانون قصد دارد در برنامه‌ای تلویزیونی از ۱۰ گروه منتخب این رویداد هنری قدردانی کند و برخی از این آثار را به تماشای مخاطبان شبکه امید بگذارد.

این برنامه ساعت ٢٢:٣٠ روزهای ١٧ و 18 مرداد ١٣٩٩ هم‌زمان با عید سعید غدیر خم از شبکه امید سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.