دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

با حضور سردار رستگارپناه؛

«سرچشمه» به غائله کردستان رسید

برنامه سرچشمه

سینماپرس: برنامه این هفته «سرچشمه» با موضوع غائله کردستان پیش از پیروزی انقلاب تا پیش از دفاع مقدس با حضور سردار رستگارپناه روی آنتن رفت.

به گزارش سینماپرس، برنامه این هفته "سرچشمه" با موضوع غائله کردستان پیش از پیروزی انقلاب تا پیش از دفاع مقدس با حضور سردار رستگارپناه روی آنتن رفت. وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به شرایط کردستان پیش از پیروزی انقلاب گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، ایران اعلام بی‌طرفی کرد اما متفقین وارد ایران شدند و بعد از اینکه جنگ دوم جهانی پایان یافت و توافقی بین سران قدرتمند جهان اتفاق افتاد، قرار شد که متفقین از ایران خارج شوند اما هرکدام به تبع منافعی که برای خود می‌دیدند در ایران باقی ماندند از جمله شوروی سابق. شوروی اعلام خودمختاری در آذربایجان را انجام داد و همزمان با این جریانی در کردستان عراق اتفاق افتاد و موضوع خودمختاری کردی در ایران با پشتیبانی شوروی آغاز شد.

سردار رستگارپناه‌ تأکید کرد: دولت آن زمان توافقی با شوروی امضاء کرد و قرار شد امتیاز نفت شمال را به روس‌ها بدهند روی نفت جنوب هم انگلستان مسلط شده بود و با این روند شوروی پشتیبانی از جریانات کردی و جریانات آذربایجان را قطع کرد و تعداد زیادی از عناصر کردی توافقی با قوام‌السلطنه کردند که پس از آن بسیاری از آنها دستگیر شدند و به پای میز محاکمه کشیده شدند. تعدای حکم اعدام گرفتند و تعدای هم از مرز خارج شدند و این سِیر تحولات، رعب و وحشتی را در جامعه کردی ایجاد کرد تا آنها نتوانند کاری کنند. بعد از آن سیستم ساواک سازماندهی شد و این روند حوادث مختلفی در نقاط مختلف را پدید آورد و در منطقه کردستان ساواک گسترش پیدا کرد و در بین کسانی که مخالف رژیم پهلوی بودند نظارت و کنترل و سرکوب شدیدی کردند و اکثر کسانی که در زندان بودند با ساواک توافق کردند که دیگر تحرکی نکنند.

یکی از فرماندهان دفاع‌مقدس اشاره کرد: بعد از پهلوی دوم جریانات چپ مارکسیستی در جریان روشنفکری به اوج خودش می‌رسد و بسیاری از مبارزین به جریانات چپ ملحق می‌شوند و بعد از سال ۱۳۴۲ و قیام امام(ره)  طرفدارانی به سمت امام و اسلام می‌آیند و برخی دستگیر و تبعیدی می‌شوند اما آنچه مهم است اکثر جریانات داعیه‌دار چپ کُردی که بعد از انقلاب داعیه‌داران دفاع از خلق کُرد شده بودند، کسانی‌اند که پیش از انقلاب به ساواک تعهد فعالیت داده بودند و برخی جریانات مذهبی مثل امام جمعه مهاباد نیز همکاری با ساواک را ادامه دادند و در جهت کُند کردن روند حرکت‌های اسلامی فعالیت می‌کردند. البته قبل از انقلاب انتصاب ائمه جمعه توسط ساواک انجام می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: خیزش عمومی مردم در نقاط مختلف کشور از بدنه  اجتماعی مردم شروع شد. در کردستان تا چهار ماه قبل از پیروزی انقلاب چنین جریاناتی را نداریم. ما هیچ‌گونه سندی نداریم که جریانات کُردی که بعد از انقلاب داعیه دار خودمختاری شدند قبل از انقلاب یک بیانه داده باشند. شهید چمران که پاوه را نجات داد روز بعد حضرت امام(ره) پیامی را برای سنندج می‌دهند. شهید چمران از فرصت استفاده می‌کند از مسیر پاوه به نوسود می‌آید و بعد به دزلی مریوان می‌رود و بعد از آن وارد مریوان می‌شود و شهر را نجات می‌دهد. شهید چمران از خطرناک‌ترین مسیر کوهستانی کردستان ستون نیروها را حرکت می‌دهد و در این مسیر پاسگاه‌های مرزی را دوباره سازمان می‌دهد. نهایتاً شهید چمران بانه را آزاد می‌کند و به سردشت می‌رود و قرارگاهی را از ارتش و سپاه ایجاد می‌کند. مردم مرز نشین معتقد به انقلاب به سمت آقای چمران می‌آیند و درخواست سلاح می‌کنند برای حفاظت از انقلاب که شهید چمران آنها را مسلح می‌کند.

سردار رستگارپناه‌ در برنامه "سرچشمه" تصریح کرد: همزمان دو فلش اساسی دیگر برای آزادسازی شهرهای دیگر نیز زده می‌شود که یکی از سنندج به سمت سقز است که سقز از محاصره خارج می‌شود. در سقز جریانات سیاسی کُرد درخواست می‌کنند که بیاید بنشینید صحبت کنیم و می‌خواهیم دست از سلاح برداریم. فرمانده  تیپ سقز که می‌خواهد با اینها مذاکره کند او را داخل شهر شهید می‌کنند.  بعد از آن با وساطت امام جمعه و افراد دیگر ستونی که پشت شهر سقز آمده بود عقب‌نشینی می‌کند اما با تقویت این ستون توسط نیروهای سپاه ستون وارد شهر سقز می‌شود و شهر سقز هم آزاد می‌شود. از سمت ارومیه هم شهید باکری و مرحوم ظهیرنژاد می‌آیند و بوکان و مهاباد هم آزاد می‌شوند. همزمان نیروهای داوطلب سپاه از شهرهای مختلف وارد شهرهای مختلف کردستان می‌شوند.

وی افزود: شهرهای کُرد تا نیمه اول شهریور سال ۱۳۵۸ آزاد می‌شود. همزمان اتفاقی می‌افتد که غیرقابل قبول است از جمله ماجرای حسن‌نیت؛ با وجود اینکه حضرت امام(ره) فرمان صادر کردند که سران ضد انقلاب دستگیر و محاکمه شوند از طرف دولت موقت هیئتی در مناطق کردی می‌آید و داریوش فروهر عزالدین حسینی و قاسلمو را که در حال فرار بودند سوار بر هلی‌کوپتر می‌کند و به مهاباد می‌آورد. گروه‌های سیاسی کُردی در این مقطع شکست سنگینی را از حرکت انقلابی شهید چمران خورده‌اند و دیگر جایگاهی بین مردم کُرد نداشتند و مردم هم امیدوار شده بودند که جمهوری اسلامی در حال تسلط بر منطقه است اما به دلیل ضعف و عدم توجه به فرمان حضرت امام(ره) گروه‌های سیاسی دوباره شهرها را یکی پس از دیگری به تصرف خود در می‌آورند و این بار شدیدتر هم عمل می‌کنند. یعنی از نیمه شهریور تا آخر آبان سال ۱۳۵۸ این اتفاق می‌افتد. تعدادی از نیروهای پاسدار توسط نیروهای چریک‌های فدایی خلق در دارسارین سردشت به شهادت می‌رسند.

این فرمانده دفاع‌مقدس عنوان کرد: خبر که به امام(ره) می‌رسد ایشان به شدت برآشفته می‌شود و به سید احمد آقا دستور می‌دهد که به پزشکی قانونی برو و از خانواده‌های پاسداران شهید دلجویی کن. نهایت امر این حادثه اتفاق می افتد ولی هیئت حسن نیت همزمان در بانه و سردشت با سران ضد انقلاب کُردی مذاکره می کند و هیچ اعتراضی به این جنایت نمی‌کند و حادثه بعد از این در ۱۰ آبان ۱۳۵۸ است که ستون نیروهای ارتش در ورودی بانه یک گردان ارتش منهدم می‌شود از جمله جانشین لشکر شهید اشراف به شهادت می‌رسد. به تعبیری در جریانات کردی حزب دموکرات برای حفظ خودش موافق بحث با دولت مرکزی است اما کومله به شدت مخالف و در حال ایجاد شکاف است. البته همزمان با این جریان احمد متوسلیان یک گروهان نیرو از پادگان  ولیعصر به میاندوآب می‌آورد و در پاکسازی مهاباد به نیروها کمک می‌کند و بعد بر می‌گردد بوکان و پس از آن به سقز می‌آید و بعد از آن به بانه می‌رود.

وی به اولین ضرباتی که جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب خورد اشاره کرد و افزود: شب نیروهای ضد انقلاب به یک گشتی سپاه در بانه حمله می‌کنند و با نارنجک دو نفر را شهید می‌کنند و آقای متوسلیان آن محل را محاصره می‌کند و فردی که از حزب دموکرات بوده است را دستگیر و برای محاکمه تحویل می‌دهد. همزمان بعد از ظهر آقای فروهر به پادگان سپاه می‌رود و می‌گوید این فرد باید آزاد شود و آقای متوسلیان مخالفت می‌کند اما زمانیکه آقای متوسلیان در جلسه بوده است این فرد را سوار بر هلی‌کوپتر می‌کنند و به سقز می‌برند و در آنجا آزادش می‌کنند.

سردار رستگارپناه‌ خاطرنشان کرد: اولین ضرباتی که جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب خورد بحث مذاکره با گروهای ضدانقلاب کُردی بود که توسط انحراف فکری و ضعف مدیریت دولت موقت در کردستان انجام شد و خسارت سنگینی را حین و بعد از مذاکرات برای تأمین امنیت مردم آن مناطق دادیم. در همان هیئت رسیدگی به مسائل کردستان شهید چمران هم یکی از اعضاء بود و در چند جلسه که  می‌بیند برخلاف نظر امام(ره) در حال مذاکره با سران ضد انقلاب و در حال امتیازدهی به آنان‌اند از هیئت خارج می‌شود - بدترین امتیازی که  به سران ضد انقلاب داده شد توافق بر خروج سپاه از تمام شهرهای کردستان بود- یعنی نشستند توافق کردند سپاه از شهرهای کردستان  خارج شود و این خواستِ ضدانقلاب بود که سپاه حق ندارد در شهرهای کُردی حضور داشته باشد.

وی با اشاره به درگیری لفظی شهید متوسلیان با آقای فروهر، تأکید کرد: برای همین آقای متوسلیان در بانه با آقای فروهر درگیری لفظی می‌شود. اما ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ تسخیر لانه جاسوسی اتفاق می‌افتد و نیروهای انقلابی به اسنادی دسترسی پیدا می‌کنند که تمام گروه‌های ضد انقلاب کُردی با سفارت آمریکا در ارتباطند. دولت موقت استعفا می‌دهد این هیئت از امام استفتا می‌کنند که امام (ره) در جواب می‌گوید شما کماکان برای حل مشکلات مردم با معتمدین روحانیون و افراد مختلف صحبت کنید و نظراتتان را به من بدهید. در ۲۶ آبان حضرت امام(ره) پیامی می‌دهند و متذکر می‌شوند که مردم فریب گروه‌های سیاسی را نخورید، به گروه‌ها سیاسی تذکر می‌دهد که از دام رژیم بعث عراق و قدرت های بزرگ خارج شوید و مردم را فریب ندهید و چند دستور هم به شورای انقلاب برای رفع محرومیت و مشکلات مردم می‌دهند.

این فرمانده دفاع‌مقدس خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات آن پیام این می‌شود که یک روز فروش نفت را برای رفع محرومیت در آن سال به استان کردستان بدهند. این پول را به استانداری می دهند و در استانداری گروه های سیاسی کرد با نفوذی که داشتند این پول را بین خودشان تقسیم می‌کنند و کار ادامه پیدا می‌کند و مردم با این پیام امام(ره) خوشحال می‌شوند اما کومله این فضا را برهم می‌زند و یک فضای رعبی را در بین مردم ایجاد می‌کنند و به شدن با نیروهای کرد وفادار به انقلاب برخورد می‌کنند. بسیاری از مردم مسلمان کرد که مورد تعرض ضد انقلاب قرار گرفتند روبروی مجلس خبرگان قانون اساسی تجمع می‌کنند و شهید بهشتی به شهید بروجردی دستور می‌دهد که به منطقه برود و مشکلات مردم را حل کند.

وی افزود: آقای محمد بروجردی از اوایل سال ۱۳۵۸ حضور نقطه‌ای در منطقه دارد اما حضور مستمر ایشان از برج ۹ یا ۱۰ سال ۱۳۵۸ بوده و تا قبل از حضور ایشان سپاه حضور منجسم در کردستان نداشت. آقای بروجردی وقتی با مردم متحضن روبرو می‌شود آنها را کرمانشاه می‌آورد و آنها می‌گویند مشکل ما تصمیمات  غلطی است که دولت موقت گرفت و سیطره گروه‌های ضد انقلاب در منطقه را افزایش داد. اگر دولت نمی‌تواند به ما سلاح بدهید ما خودمان گروه‌های ضدانقلاب را از منطقه بیرون می‌کنیم. شهید بروجردی بلافاصله سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان را از اوایل آذر ۱۳۵۸ در کرمانشاه ایجاد می‌کند. در این شرایط کامیاران به دست ضد انقلاب می‌افتد و پاوه دوباره  محاصره می‌شود. آقای احمد متوسلیان در کرمانشاه به بروجردی می‌پیوندد و آقا متوسلیان مأمور می‌شود تا راه پاوه را باز کند و شهید بروجردی تصمیم می‌گیرد با عده از نیروها شهر کامیاران را از سیطره نیروهای ضد انقلاب آزاد کند.

سردار رستگارپناه افزود: شهر کامیاران و جاده پاوه به کرمانشاه باز می‌شوند. در آنجا مردم متحد  و باینگان و روانسر هم آزاد می‌شود اما نوسود همچنان در اختیار ضدانقلاب است. جریانات سیاسی کُردی بعد از شکست‌های متعددی که از جمهوری اسلامی خوردند جامعه و بدنه اجتماعی مردم به اینها اعتماد نداشتند. من به عینه دیدم کسی که طرفدار نظام بود گروه های کردی می‌رفتند درخت‌های باغ او را از ریشه  می‌کندند و خانه‌های آنها را آتش می‌زدند. روستایی در جاده کامیاران به سنندج بود که مردم آن طرفدار انقلاب بودند. یک شب کومله دو کپسول ۲۰ لیتری گاز را پُر از مواد منفجره کرد و از ارتفاع به سمت روستا سرازیر کرد و در اثر انفجار آن دو خانه  خراب شد و دوخانواده با بچه شیرخوار زیرآوار مردند.

وی خاطرنشان کرد: فرد را اسیر می‌کردند و در اثر شکنجه تمامی دندان‌های او خرد می‌شد و به پایش میخ می‌کوبیدند. گروه‌های ضد انقلاب کردی فردی را که از اسلام و انقلاب دفاع می‌کرد شبانه همسر و فرزند داخل شکمش را به رگبار بستند و کشتند. حاج احمد متوسلیان وقتی از پاکسازی منطقه‌ای بر می‌گردد به او اطلاع می‌دهند خانمی می‌خواهد وضع حمل کند دستور می‌دهد با آمبولانس سپاه شبانه او را به بیمارستان ببرند. وقتی فرزندش به دنیا می‌آید معلوم می‌شود او همسر یکی از سران  ضدانقلاب کُردی بوده است دستور می‌دهد به او آذوقه بدهند و به منزلش ببرند. وقتی شوهرش مطلع می‌شود تسلیم نیروهای سپاه می‌شود.

فصل اول "سرچشمه" از شبکه ۵ سیما روی آنتن رفت و موضوعات مختلف تاریخ انقلاب را با حضور شاهدان عینی و کارشناسان آن بررسی و برای اولین بار فیلم‌های کمتر دیده شده تاریخ انقلاب را منتشر کرد. در کنار پرونده ترور میکونوس به سراغِ بررسی تاریخچه کمیته‌های انقلاب اسلامی رفت. این برنامه هر هفته پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ از شبکه پنج سیما پخش می‌شد و  از روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه با تغییراتی به آنتن برگشته است.  در این فصل حسین جودوی از کارشناسان حوزه رسانه و تاریخ به عنوان مجری مقابل مهمانان "سرچشمه" می‌نشیند و با آنها گپ و گفت خواهد داشت. تیم سردبیری و قسمت پژوهش برنامه به طور کامل تغییر کرده و بیشتر دغدغه "سرچشمه ۲" تمرکز در دهه ۶۰ خواهد بود. برای اتفاقات و موضوعات چالش‌برانگیزی همچون "۹ دی" برنامه‌ریزی دارد و روایت‌ها و حرف‌های گفتنی درباره آن روز خواهند داشت.  

فصل دوم "سرچشمه" ۲۶ قسمتی است و مثل گذشته هفته‌ای یک روز، پنجشنبه‌ها روی آنتن خواهد بود و دو شبکه چهار و خبر، بازپخش آن را پخش می‌کند، فقط روز و ساعت آن هنوز قطعی نشده است. یکی از موضوعات مهم "سرچشمه ۲" بررسی موضوع مک‌فارلین با علی هاشمی، جنگ نفتکش‌ها با سردار فتح‌الله محمدی و موضوع جنایت‌های مهدی هاشمی و اتفاقات دهه ۶۰ با حجت‌الاسلام سالک گفت‌وگو خواهد شد و البته موضوعات و مهمان‌های دیگری که مخاطبین علاقه‌مند می‌توانند از این هفته بیننده این برنامه تلویزیونی باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.