دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹

رییس انجمن سینماداران:

بیشترین آسیب در بین کسب‌وکارهای آسیب دیده از طرف کرونا متعلق به سینمادارهاست!

محمد قاصد اشرفی*

سینماپرس: محمد قاصد اشرفی با بیان اینکه ایران تنها کشوری بوده که در آن اجازه اکران فیلم خارجی داده نمی‌شود، گفت: فیلم‌های خارجی که اکنون روی پرده سینماها می‌روند بدون مجوز قانون کپی رایت اکران می‌شوند. در صورتی که آنها باید مجوز کپی رایت را بگیرند. موانع قانونی این موضوع باید از طریق دولت حل شود تا کمپانی مورد نظر برای وارد کردن فیلم‌های خارجی مشکلی نداشته باشد.

به گزارش سینماپرس، باتوجه به اینکه در شرایط کنونی بسیاری از صاحبان فیلم‌ها راضی به اکران فیلم خود نیستند، اکران فیلم‌های روز دنیا می‌تواند سینماها را زنده نگه دارد. اتفاقی که از گذشته تا امروز موافقان و مخالفان فراوانی داشته است. برخی معتقدند با اکران فیلم‌های خارجی، استقبال از فیلم‌های داخلی کاهش پیدا می‌کند و برخی دیگر عملی شدن این موضوع را سبب رونق صنعت سینما و جذب مخاطبان بیشتر برای فیلم‌های ایرانی می‌دانند.

محمد قاصد اشرفی (رییس انجمن سینماداران) درباره امکان اکران فیلم‌های خارجی در شرایط کنونی به ایلنا گفت: ما به عنوان سینمادار همیشه خواستار این بودیم که بخشی از اکران ما فیلم خارجی باشد. در شرایط کنونی می‌توان گفت که ۱۰۰ درصد فیلم‌های ما ایرانی است. یعنی تنها کشوری هستیم که واقعا هم به عنوان تک محصول فیلم‌ها را اکران می‌کنیم. فیلم خارجی در اکران وجود ندارد؛ اگر هم وجود داشته باشد به صورت تک‌سانس در برخی سینماها بوده که هیچکس هم از آن مطلع نیست.  بخشی از مردم دوست دارند که فیلم خارجی را در سینماها ببینند. ما نباید آنها را از خواسته خود محروم کنیم. علاوه بر این فیلم خارجی می‌تواند بخش زیادی را به مخاطبان سینما اضافه کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما قبلا در سینماها، تئاتر نداشتیم و استدلال سینمادارها این بود که اگر تئاتر در سینما اجرا شود، به سینما ضربه می‌خورد. چراکه تا آن زمان افرادی که دوستدار تئاتر بودند و با سینما میانه خوبی نداشتند، فقط به تماشای تئاتر می‌رفتند. اما اکنون که این اتفاق رخ داده افرادی که سینمایی یا تئاتری هستند، لازم و ملزوم یکدیگر شده‌اند. یعنی هم آنهایی که دوست داشتند تنها فیلم ببینند، به تئاتر کشیده شدند و هم آنهایی که تنها به تئاتر علاقمند بودند، به سینما هم علاقمند شدند. در واقع اجرا شدن تئاتر در سینما نشان داد که این موضوع در افزایش مخاطب هر دو آنها تاثیرگذار است. این قضیه در مورد اکران فیلم خارجی هم صادق است.

اشرفی در ادامه بیان کرد: خیلی از مشتریان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که چرا شما فیلم خارجی نمایش نمی‌دهید. اگر فیلم خارجی درصدی از اکران ما را تامین کند، می‌توانم بگویم مشتری سینما کم که نخواهد شد، زیاد هم می‌شود. در واقع این می‌تواند کمک فیلم‌های خارجی به فیلم‌های ایرانی هم باشد. چراکه وقتی افرادی که فیلم خارجی دوست دارند،  به سینما مراجعه می‌کنند، می‌بینند که فیلم ایرانی هم در سالن‌های دیگر هست و تشویق می‌شوند که فیلم‌های ایرانی را نیز ببینند.  من به عنوان یک سینمادار این نظر را دارم که فیلم خارجی ضرری به اکران داخلی ما که نمی‌زند هیچ، سبب افزایش مخاطبان ما هم می‌شود.

رییس انجمن سینماداران درباره رایزنی با سازمان سینمایی برای اکران فیلم‌های خارجی اظهار داشت: تاکنون درباره اکران فیلم‌های خارجی صحبت‌هایی کرده‌ایم. شخصا این موضوع را مطرح کردم. باتوجه به اینکه کار ما سینماست، در این مورد هم خیلی علاقمندم که فیلم خارجی اکران شود. سال‌های سال است که ما این درخواست را می‌کنیم که حتی این موضوع در اختیار همان دفاتر پخش که فیلم‌های ایرانی را توزیع می‌کنند، قرار گیرد. چون به هر حال آن دفاتر به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند؛  سال‌های سال است تلاش می‌کنند و برای اکران فیلم‌های داخلی زحمت می‌کشند. خب در کنار این موضوع، هر شرکت پخش می‌تواند یکی دو فیلم خارجی هم داشته باشد و در چنین شرایطی این فیلم‌ها را اکران کند. این موضوع می‌تواند خیلی به ما کمک کند.

وی افزود: سازمان سینمایی و در مجموع دولت یک نگرانی دارند؛ آنها احساس می‌کنند اگر فیلم خارجی اکران شود، شاید به تولید داخلی ضرر بزند. در صورتی که واقعیت این نیست. می‌توانم به جرات بگویم که اکران فیلم خارجی نه تنها ضرری نخواهد داشت، بلکه به افزایش مخاطب فیلم‌های ایرانی کمک می‌کند. البته آنها هم یک‌سری محدودیت‌هایی دارند ولی فکر می‌کنم برای سینما باید این محدودیت‌ها را از نظر قانونی بردارند.

اشرفی پیش‌بینی خود از زمانی که اجازه اکران فیلم‌های خارجی به صورت گسترده در سینماها داده شود را این طور عنوان کرد: ما امیدواریم که این اتفاق رخ دهد. حال به صورت گسترده هم نبود، حداقل۲۵ تا ۳۰ درصد اکران فیلم‌های ما بتواند خارجی باشد. البته یکی از مشکلات اصلی ما در این حوزه موضوع کپی‌رایت است. اگر این مشکل حل شود، فیلم‌های خارجی هم به راحتی می‌توانند در سینماها اکران شوند.  

وی درباره قانون کپی رایت برای اکران فیلم‌های خارجی بیان کرد: فیلم‌های خارجی که اکنون روی پرده سینماها می‌روند نیز بدون مجوز قانون کپی رایت اکران می‌شوند. در صورتی که آنها باید مجوز کپی رایت را بگیرند. خیلی از فیلم‌ها از گذشته به این صورت بوده است. حتی فیلم‌هایی که در صداوسیما اکران می‌شود، ‌ مجوز کپی رایت از صاحبان آثار ندارند. موانع قانونی این موضوع باید از طریق دولت حل شود تا کمپانی مورد نظر برای وارد کردن فیلم‌های خارجی مشکلی نداشته باشد و راحت و بدون دغدغه بتوان فیلم‌ها را وارد و در سینماها اکران کرد.   

رییس انجمن سینماداران با اشاره به شرایط کنونی که اغلب صاحبان فیلم‌ها راضی به اکران فیلم خود نیستند، اظهار داشت: به نوبه خودم از صاحبان آثار که فیلم خود را در این شرایط اکران کرده‌اند تشکر می‌کنم. این دوستان سرمایه زیادی را صرف تولید فیلم‌های خود کرده‌اند ولی در این شرایط راضی به اکران فیلم خود شدند. این اتفاق ثابت می‌کند که خارج از سرمایه‌گذاری که انجام دادند، دلشان هم برای سینما می‌سوزد و به نوعی دلسوز سینما هستند. چراکه کمک کردند تا این فیلم‌ها اکران شود و چراغ سینما روشن بماند.  این موضوع نشان می‌دهد که فعالین حوزه سینما هم چندان به مسائل مادی توجه نداشته و عاشق کارشان هستند. همین سه فیلمی که اکنون روی پرده هستند، تنها به خاطر کمک به سالن‌های سینما شرایط اکران را قبول کرده‌اند. چراکه این فیلم‌ها اکران نمی‌شدند، به حسابی می‌توانست سینماها همچون گذشته تعطیل شود.  

اشرفی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در اثر شیوع ویروس کرونا تمام کسب‌وکارها آسیب دیده‌اند. یعنی کسب‌وکاری نبوده که از این ویروس آسیب ندیده باشد. اما بیشترین آسیب در بین کسب‌وکارهای آسیب دیده از طرف کرونا متعلق به سینمادارهاست. چون کارمندان بسیاری داشتند و با مسائل مختلفی درگیر بودند و این موضوع به سینماها آسیب جدی وارد کرد.  ولی از زمانی که سینماها بازگشایی شدند، مقداری از این خسارت‌ها جبران شد. بازگشایی بعد از چند ماه تعطیلی،  رونقی برای سینماها ایجاد کرد. چراکه عاشقان دیدن فیلم‌ها در سینما مجدد به آن مراجعه کرده و فیلم‌های مورد علاقه خود را به تماشا نشستند. به این ترتیب کارگرها و کارمندان مشغول کار شدند که جای خوشحالی بسیاری داشت.

وی افزود: حضور مجدد عاشقان فیلم در سینماها بعد از سه چهار ماه که سینماها تعطیل بود، سبب شد تا از لحاظ روحی هم به پرسنل سینماها و هم صاحبان سینما انرژی خوبی داده شود.  چراکه نزدیک به ۵، ۶ هزار نفر در سینماها کار می‌کنند که در سه، چهار ماه تعطیلی از لحاظ مالی با مشکل مواجه بودند. با این وجود اکثر سینماها پرسنل خود را حفظ و حقوق آنها را پرداخت کردند. البته یکسری از آنها نیز باتوجه به شرایطی که داشتند، برخی را به وزارت کار معرفی کردند که حقوق بیکاری بگیرند. البته تا جایی که من می‌دانم وزارت کار برای حقوق بیکاری مبلغ جزئی را پرداخت می‌کرد.

رییس انجمن سینماداران در ادامه اظهار داشت: در شرایط فعلی ۵، ۶ هزار نفر در سینماها مشغول کار هستند؛ باتوجه به مشکلاتی که از نظر بیکاری در کشور ما وجود دارد، در این موقعیت قاعدتا تلویزیون باید به کمک سینما بیاید. ولی تلویزیون به جای اطلاع‌رسانی درستی مبنی بر باز بودن سینماها که باید برای مردم انجام دهد، مرتب می‌گوید که کسی از مردم به سینما نمی‌رود. در صورتی که واقعا هم اینگونه نیست. قطعا در مرحله اول حفظ سلامتی آدم‌ها برای ما خیلی مهم است. چون به هر ترتیب در آینده می‌توان مسائل مالی را جبران کرد ولی جبرانی برای مسائل جانی وجود ندارد. ولی اگر شما به آمار ابتلای مردم در مکان‌های مختلف نگاه کنید، کم‌خطرترین جا سینما بوده است.  

اشرفی با بیان اینکه اکثر افراد که به کرونا مبتلا شدند در مراسم‌هایی همچون عروسی و عزا بوده‌اند، عنوان کرد: باتوجه به ایمنی و بهداشتی که در سینما رعایت می‌شود، هنوز یک نمونه پیدا نشده که به سینما رفته و خدای ناکرده به بیماری مبتلا شده باشد. شخصا فکر می‌کنم واقعا در هیچ کسب و کاری بهداشت مطابق سینما رعایت نشود. یعنی از نظر ضد عفونی کردن سالن‌ها و مرتب بودن و سرویس دهی کلی که هست اتفاق خوبی را شاهدیم. باید بگویم که در شرایط کنونی خطر رفتن به سوپرمارکت خیلی بیشتر از سینما رفتن است.  

وی در پایان گفت: متاسفانه صداوسیما به جای اینکه کمک کند، مرتب هشدار و اخطار می‌دهد. تلویزیون به جای اینکه بگوید فیلم‌ها اکران شده و سینما باز است؛  می‌گوید کسی به سینما نمی‌رود. این حرف در اصل تعطیل کردن سینماست. باز هم از رییس صداوسیما و افرادی که در بحث اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند،  به خاطر این ۵، ۶ هزار نفری که در سینما مشغول هستند، می‌خواهم کاری نکنند تا این افراد بیکار شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.