یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴

نوشته «سعید مستغاثی»؛

استقبال مخاطبان از حضور «فرانکلین در تهران»

کتاب «فرانکلین در تهران»

سینماپرس: کتاب «فرانکلین در تهران» با استقبال مخاطبان به چاپ دوم رسید.

به گزارش سینماپرس، این کتاب که توسط سعید مستغاثی به رشته تحریر در آمده، مهم‌ترین عملیات ضد فرهنگی سرویس اطلاعاتی آمریکا در ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را مورد بررسی قرار داده که تحت عنوان چاپ و نشر کتاب و برگزاری برنامه‌های به اصطلاح فرهنگی عرضه شد و به نوعی می‌توان گفت که ضمیمه فرهنگی کودتای یاد شده محسوب گردید. در ۱۶ جولای سال ۲۰۰۹ وب‌سایت رسمی ‌دولت آمریکا گزارشی از به‌وجود آمدن و فعالیت‌های موسسه فرانکلین در ایران انتشار داد که بخشی از اسناد آن در کتاب «فرانکلین در تهران» آمده است. در اساسنامه موسسه فرانکلین که اصل آن در این کتاب به چاپ رسیده، هدف اصلی موسسه «برانگیختن علاقه مردم دیگر کشورها به تاریخ، حکومت، فرهنگ، اقتصاد، تکنولوژی، علم و تعلیمات مردم ایالات متحده» ذکر شده، یعنی نوعی شیفته ساختن مردم سرزمین‌های دیگر به فرهنگ و ارزش‌های آمریکایی.
جلال آل‌احمد را اگر نگوییم اولین، مسلما از نخستین کسانی بود که درباره خطر فرهنگی «مؤسسه فرانکلین» هشدار داد؛ سخنرانی کرد و مقاله نوشت. آل‌احمد در کتاب «سه مقاله دیگر» نوشت: «این بنگاه محترم کم‌کم از یک دستگاه سانسور هم برای آزادی کل مملکت خطرناک‌تر شده. [...] وضع جوری شده است که هر که با کتاب و با هر خواندنی مرتب غیرروزنامه‌ای سر و کار دارد، ناچار با این بنگاه محترم سر و کار دارد [...] به همه کتاب‌خوان‌ها و کتاب‌نویس‌ها و کتاب‌فروش‌ها هم اعلام خطر می‌کنم که از این پس سر و کارتان با یک ‌تراست مطبوعاتی است. [...] قبل از اینکه دوره صنعت‌های خرده‌پا را دیده باشیم، دچار عواقب ‌تراست‌های بزرگ شده‌ایم و آن هم در امر مطبوعات و در امر کتاب و این بزرگ‌ترین خطر است برای آزادی، نزدیک‌ترین راه است برای یکدست کردن افکار و عقاید مردم.» آل‌احمد در کتاب «یک چاه و دو چاله» باز هم هشدار داد و نوشت: «فرهنگ مملکت دارد تبدیل می‌شود به شعبه‌ای از شعبات بنگاه فرانکلین.»
در این کتاب برای نخستین‌بار مستندات وابستگی موسساتی همچون «بنگاه فرانکلین» و «بنگاه ‌ترجمه و نشر کتاب» و همچنین نهادهایی مانند «انجمن ایران و آمریکا» به کانون‌های استعماری غرب ارائه می‌شود. مستنداتی که نشان می‌دهد اساس بنیاد این‌گونه موسسات برمبنای طرح و برنامه‌ای شکل گرفت که در دوران موسوم به جنگ سرد از سوی سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب طراحی شد و در کشورهای مختلف به اجرا درآمد.
برخی از اسناد و تصاویر منحصر به فرد «مؤسسه فرانکلین» و افراد و نهادهای وابسته به آن پس از سال‌ها برای اولین بار در این کتاب منتشر می‌شود. کتاب «فرانکلین در تهران» به‌عنوان شصت و چهارمین جلد از مجموعه «نیمه‌پنهان» در ۳۵۰ صفحه به بازار نشر عرضه شده است.
برای تهیه کتاب «فرانکلین در تهران» می‌توانید به فروشگاه انتشارات کیهان واقع در خیابان انقلاب، روبه‌روی دانشگاه تهران مراجعه کنید و یا با شماره تلفن‌های ۳۳۱۱۰۷۰۹ و ۳۳۱۱۰۲۰۱ تماس بگیرید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.