یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸

جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»؛

برگزاری نشست سیاست‌گذاری «سلفی۲۰»

جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»

سینماپرس: محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی تهران در جلسه اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» عنوان کرد که پایداری اجتماعی یک ضرورت در روزهایی کرونایی است.

به گزارش سینماپرس، اولین جلسه اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» با موضوع کرونا و تاثیر آن بر زیست فردی و اجتماعی شب گذشته شنبه ۲۱ تیر در محل دبیرخانه جشنواره برگزار شد.

محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، مهرداد خوشبخت نویسنده و کارگردان سینما، مرجان ریاحی نویسنده و کارگردان سینما، مریم دوستی دبیر و موسس جشنواره به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، مجتبی دانشور مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران و رکسانا قهقرایی مدیر روابط عمومی جشنواره در این نشست حضور داشتند.

محمدجواد حق شناس با اشاره به ضرورت طرح مباحث مربوط به شهر و حقوق شهروندی تاکید کرد: مساله پایداری اجتماعی و آموزش و حقوق شهروندی از جمله ضروریات و تاکیدات شهرداری و شورای شهر در روزهای مقابله با ویروس کروناست و پایداری اجتماعی با شاخص‌هایی نظیر احترام به حقوق کودکان و سالمندان، ایمنی زنان، عدم خشونت، حفظ احترام متقابل، آموزش و حقوق شهروندی، حفظ محیط زیست و حراست از طبیعت و مناظر شهری و… از جمله مباحثی است که می‌تواند در ارتباط با موضوع جشنواره به فرهنگسازی و جلب توجه عمومی کمک کند.

وی با اشاره به پیشنهاداتی درباره نحوه انتخاب و داوری آثار با توجه به رویکرد آنلاین جشنواره افزود: دیده شدن همه آثار ارسال شده به دبیرخانه از سوی اعضای هیات انتخاب و لحاظ کردن انتخاب‌های مشترک آنها از سوی دبیرخانه و جمع‌بندی با توجه به رویکرد آنلاین و غیرحضوری جشنواره می‌تواند ضمن حفظ سیاست‌ها و رویکردهای جشنواره به تعامل بهتر اعضای هیات‌های انتخاب و داوری نیز کمک کند.

مهرداد خوشبخت دیگر عضو شورای سیاستگذاری نیز به توضیحاتی درباره محورهای موضوعی این جشنواره اشاره و بیان کرد: کرونا سرفصل و محور موضوعات این جشنواره است و برای روشن‌تر شدن مصادیق فیلمسازی درباره موضوع کرونا و ارتباط آن با حوزه‌های مختلف از محیط زیست و جامعه گرفته تا سیاست و اقتصاد می‌توان در فراخوان حوزه‌هایی را که شاید کمتر به ذهن برسد اما به کرونا ارتباطی مستقیم یا غیرمستقیم دارد و ساخت آثار خلاقانه را به دنبال خواهد داشت، برای مخاطبان فیلمساز یا مردم شرح داد.

حبیب ایل بیگی نیز توضیح داد: اوقات فراغت و فعالیت این جشنواره در تابستان می‌تواند نوجوانان و حتی کودکان را نیز درگیر جشنواره کند و آنها از فرصت پیش آمده برای اجرایی کردن ایده‌هایشان استفاده کنند. همچنین به نظرم تاکید این جشنواره بیشتر باید بر جذب مخاطبان مردمی باشد و برای درگیر کردن هرچه بیشتر آنها باید موضوعات برایشان بیشتر شرح داده شود.

وی همچنین پیشنهاد کرد برای دیده شدن و ایجاد انگیزه در صاحبان آثار و فیلمسازان نیمه حرفه‌ای و آماتور می‌توان امکانی فراهم کرد تا آنها به معرفی خود در فیلم‌هایشان بپردازند.

مرجان ریاحی نیز با بیان اینکه توجه به تبلیغات محیطی و شهری و کمک گرفتن از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صداوسیما برای مشارکت مردم در جشنواره ضرورت دارد، پیشنهاداتی را نیز برای آماده سازی جشنواره از دوره اول آن به منظور جذب حمایت‌های بین‌المللی و تسهیل شرایط برگزاری آن در دوره‌های دیگر با مقیاس جهانی مطرح کرد.

مجتبی دانشور مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران نیز بیان کرد: به دلیل رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا متاسفانه استفاده بی رویه از مواد پلاستیکی نظیر دستکش و نایلون و… که پیش از این مذموم بود، در حال حاضر به یک رفتار استاندارد تبدیل شده است. اگرچه شهروندان باید مراقب سلامتی شان باشند، اما نباید از این مساله غافل ماند که توجه نکردن به این مساله آسیب‌هایی را برای محیط زیست به دنبال دارد و این موارد مرتبط با طبیعت می‌تواند به عنوان موضوعاتی در جشنواره مورد توجه باشد و آثاری در ارتباط با آنها تولید شود.

مریم دوستی دبیر جشنواره نیز با توضیحاتی را درباره فرآیند پیشبرد فعالیت‌های جشنواره به دیگر اعضای شورای سیاستگذاری ارائه و بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» جشنواره‌ای دغدغه مند و دارای هدف است و تلاش می‌کند تا موضوعات نوپدیدی مثل تغییر سبک زندگی افراد و نحوه تعاملات آنها با خانواده، دوستان و جامعه را که این روزها در حال تجربه‌اش هستیم، در قالب آثار سینمایی به تصویر کشیده و در معرض دید عموم بگذارد.

وی در پایان عنوان کرد: این جشنواره اگرچه مستقل است اما در اولین دوره برگزاری خود نیازمند حمایت مالی و معنوی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی است و خروجی‌های آن می‌تواند به فرهنگسازی در زمینه حفظ سلامت افراد و جامعه در برابر کرونا و بیرون رفت از بحران فعلی کشورمان و دنیا کمک کند.

افشین هاشمی به دلیل حضور در خارج از تهران در این جلسه غایب بود.

جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» نتایج و تبعات شیوع ویروس کرونا را بر انسان، جامعه، محیط زیست، سیاست، اقتصاد و … بررسی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.