سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

در شرایط انفعال وزرات ارشاد؛

«سینمای سیگاری» صدای وزارت بهداشت را درآورد!

سیگار

سینماپرس: وزارت بهداشت که چندسالی است جشنواره‌ای سینمایی موسوم به سلامت برگزار می‌کند این‌بار از زبان معاون وزیر تلویحاً گلایه‌مند انفعال فرهنگ در برابر سیگار شده است

به گزارش سینماپرس، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است صنایع دخانی گاهی برای سیگار کشیدن یک بازیگر مشهور در یک فیلم حتی حاضرند کل هزینه فیلم را پرداخت کنند، شبهه‌ای که مدیران وزارت ارشاد باید به آن پاسخ بدهند.

دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در اظهاراتی پیرامون آسیب‌های مصرف دخانیات در بین افراد جامعه تعریضی هم به مسئله ترویج و تهییج برخی آثار سینمایی نسبت به مصرف سیگار و دخانیات مطرح کرده‌است که لازم است متولیان سازمان سینمایی به عنوان مخاطبان اصلی این موضوع پاسخگوی علل و چرایی ترویج استعمال رو به افزایش دخانیات بازیگران فیلم‌ها در آثار سینمایی چند سال اخیر باشند. معاون وزیر بهداشت گفته است: «شعار امسال دخانیات «محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات در آنها» است. زیرا شاهدیم که برای تبلیغات مصرف مواد دخانی حیله‌های زیادی توسط تولیدکنندگان دخانیات صورت می‌گیرد. این صنایع گاهی برای سیگار کشیدن یک بازیگر مشهور در یک فیلم حتی حاضرند کل هزینه فیلم را بپردازند. استفاده از تبلیغات هوشمند در فضای مجازی ترفند دیگر این صنایع برای تشویق جوانان به مصرف مواد دخانی است.»

بسیاری از فیلمسازان برای نشان دادن تنهایی یا رنج و غمی که کاراکتر با خود به همراه دارد نیز از این حربه استفاده می‌کند و همین عامل نیز موجب شده تا سن مصرف دخانیات امروز به نوجوانان جامعه برسد و حتی زنان نیز از این امر مستثنا نشده و قبح آن در میان افراد جامعه درحال از بین رفتن است. بر اساس اظهارات برخی کارشناسان از جمله دکتر سید محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی سابق وزارت بهداشت، در دهه دوم بعد از انقلاب نسبت به دهه اول، میزان استعمال دخانیات در فیلم‌ها دو برابر شده و در دهه سوم نیز نسبت به دهه دوم مجدداً این میزان به دو برابر افزایش یافته است. یعنی در دهه سوم بعد از انقلاب نسبت به دهه اول، میزان مصرف دخانیات در فیلم‌ها چهار برابر شده است. این آمار قطعاً در دهه چهارم بعد از انقلاب بسیار بیشتر از دهه‌های گذشته هم شده‌است. چه اینکه طی سالیان اخیر استعمال دخانیات در بسیاری از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان ویترین و خروجی سینمای کشورمان یاد می‌شود به شکل عجیبی زیاد شده تا جایی که صدای اهالی رسانه را هم در آورد. این در حالی است که طبق ماده‌۳ آیین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مصوب هیئت وزیران در هفتم‌آبان‌سال‌۱۳۷۶ «سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها و مطبوعات باید ترتیبی اتخاذ نمایند که در کارها و انتشارات خود، فیلم‌ها وسریال‌های تولید، تبلیغ دخانیات به طور مستقیم یا غیرمستقیم صورت نگیرد و شخصیت‌های مثبت فیلم‌ها استعمال دخانیات ننمایند.» اتفاقی که در خروجی سینما و روی پرده هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت. تکثر هیستریک و خلاف قانون نمایش صحنه‌های مصرف دخانیات از سوی بازیگران در سینما و حتی تلویزیون کشورمان در حالی است که نمایش مصرف دخانیات در فیلم‌های بسیاری از کشورها با ممیزی روبه‌رو می‌شود. برای مثال در امریکا اگر فیلمی دارای صحنه سیگار کشیدن باشد در درجه‌بندی (R به طوری که کودکان زیر ۱۷‌سال باید با حضور سرپرست فیلم را ببینند) قرار می‌گیرد. در گزارشی که نهادی رسمی در امریکا منتشر کرده‌است، تخمین زده شده که اعطای درجه R به فیلم‌های حاوی صحنه‌های سیگار کشیدن، مصرف دخانیات در میان جوانان را تا ۱۸‌درصد کاهش می‌دهد. همین محدودیت‌ها باعث می‌شود سینما به طور خودکار سیگار را از فیلم‌ها سانسور کند. بلاتکلیف ماندن مسئله درجه‌بندی سنی آثار سینمایی در معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی باعث شده تا موضوع سیگار کشیدن بدون هشدار سنی در فیلم‌ها رواج داشته‌باشد و حالا هشدار معاون وزیر بهداشت طلب می‌کند تا موضوع فراموش شده رده‌بندی سنی با اصلاحاتی که بر آن انجام می‌شود دوباره رنگ اجرا به خود بگیرد.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.