سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱

سیدجمال ساداتیان:

حکومت‌های چندپاره فدرالی تهیه‌کننده‌های سینمای ایران

سید جمال ساداتیان در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: یک تهیه‌کننده سینما درباره وضعیت نامناسب تهیه‌کننده‌ها در حوزه تصمیم‌گیری‌های سینمایی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، با انتخاب نماینده تهیه‌کننده‌ها از طرف معاونت نظارت ارزشیابی برای جلسه شورای صنفی نمایش این سؤال ایجاد شد که چرا تهیه‌کننده‌های سینمایی کشور برای این جلسه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز نماینده معرفی نکردند. در این خصوص معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگوی خود با مهر پاسخ داد که به علت عدم جامعیت صنفی تهیه‌کننده‌های سینمایی کشور ما با ایشان نامه‌نگاری نکردیم و طبق نظام‌نامه اکران یک نفر را شخصاً انتخاب کردیم.

این موضوع بهانه‌ای شد تا از سیدجمال ساداتیان نایب رئیس جامعه صنفی تهیه‌کننده‌های سینمای ایران، این موضوع را جویا شویم. ساداتیان درباره چرایی وجود چند انجمن، شورا و جامعه تهیه‌کننده‌ها پاسخ داد: واقعیت این است که این یک کار اشتباه است که تهیه‌کننده‌ها آن را باب کردند و وزارت فرهنگ و خانه سینما هم آن را باور کردند. در حالی که از ابتدا این تصمیم اشتباه بود و نباید چنددستگی در حوزه تهیه‌کننده‌های سینمایی درست می‌شد. این حالت شبیه حکومت‌های فدرالی است که هر کدام برای خودشان تصمیم خاصی می‌گیرند.

وی ادامه داد: تا یک نفر موضوعی را مطرح می‌کند که به مذاق دیگری خوش نمی‌آید از او رویگردان می‌شوند و قهر می‌کنند. طبیعتاً در چنین حالتی که انشقاق و چنددستگی وجود دارد، سازمان سینمایی نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و باید به وظایف خود عمل کند. جلسه دیروز نیز دقیقاً نمونه‌ای مشابه همین مورد است؛ به علت اینکه  تهیه‌کننده‌های سینما نظر واحدی نداشتند،  در نتیجه معاونت نظارت و ارزشیابی خود یک نفر را به عنوان تهیه‌کننده معرفی کرد.

این تهیه‌کننده سینما اظهار داشت: همین الان دو سال است که درباره یک موضوع اقتصادی و مالی مدام در حال دویدنم تا معلوم شود که باید به کدام قسمت به عنوان یک تهیه‌کننده رجوع کنم؟ این دست مشکلات و مسائل سینمایی فراوان است و معلوم نیست که واقعاً کدام نهاد و بخش فرهنگی کشور باید پاسخگوی آن باشد؟

وقتی انسجام وجود ندارد هرآدمی داخل صنف مسائل خودش را مطرح و حل می‌کند.  بدترین آفت این شیوه و عملکرد این است که یک تصمیم واحد و خروجی یکسان نمی‌توان از دل این چند شورا بدست آورد.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره «صنفی بودن» جامعه صنفی تهیه‌کننده‌ها گفت که این بخش ظاهراً یک نهاد صنفی است اما چون که چند شورا و انجمن دیگر در کنار خود دارد و انسجام لازم را پیدا نکرده است دیگر چگونه می‌تواند یک صنف باشد؟

زمانی این مشکل حل خواهد شد که تهیه‌کننده‌های سینمایی ما از اراده و تصمیم واحد برخوردار باشند و با اراده خودشان و نه با زور و فشار سازمان سینمایی بخواهند تغییر بکنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.