سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴

علی خودسیانی:

در «نون خ ۲» و «پایتخت ۶» قصه واحدی وجود نداشت/فقط هدفمان این است که زودتر کار تمام شود

علی خودسیانی

سینماپرس: یک فیلمنامه‌نویس با بیان اینکه با گذشت سه سال از پخش سریالش هنوز دستمزدش را نگرفته است، از اعمال نظرها و فشارهایی که متوجه نویسنده‌هاست ابراز نارضایتی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، علی خودسیانی درباره علت ضعف فیلم‌نامه‌های سریال‌های تلویزیونی گفت: در این مدتی که در این حرفه کار کردم یاد گرفته‌ام که به هیچ عنوان ایرادات کار را گردن نویسنده نیندازم زیرا آن چیزی که در فکر نویسنده است تا به مرحله تصویب و بعد تولید و تدوین و در نهایت به پخش برسد زمین تا آسمان عوض می‌شود.

خودسیانی با بیان اینکه همه ایرادها به نحوه مدیریت برمی‌گردد، گفت: تهیه‌کننده‌ها گوش به فرمان هستند چون هدفشان این است که کار پخش شود. کارگردان هم که فقط کارش را انجام می‌دهد و حقوقش را می‌گیرد. نویسنده را هم به مرحله‌ای می‌رسانند که دوست دارد فقط شر آنچه که می‌نویسد از سرش کم شود. در نهایت ملقمه‌ای درست می‌شود که هیچکس حاضر نیست مسوولیتش را بر عهده بگیرد.

او افزود: طرحی که در ذهن نویسنده است حتی تا وقتی به مرحله نگارش هم برسد عوض می‌شود. از کارگردان گرفته تا تهیه‌کننده و مشاور، همه نظر می‌دهند و در فیلمنامه تاثیر می‌گذارند.

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به تجربه چندین ساله‌اش در فیلمنامه‌نویسی عنوان کرد: به عنوان آدمی که ۳۰ سال است در این حرفه کار می‌کنم و حداقل ۱۰ هزار دقیقه سریال پخش شده دارم، می‌گویم ما نویسنده‌ها کاری را با شور و شوق شروع می‌کنیم و فکر می‌کنیم کار متفاوت و جذابی می‌شود اما زمانی که وارد پروسه تولید می‌شود، فقط هدفمان این است که زودتر کار تمام شود و نجات پیدا کنیم. متاسفانه هیچوقت کاری را که با انرژی شروع کردم نتوانستم با همان انرژی تمامش کنم.

خودسیانی یکی دیگر از عوامل بی‌انگیزگی در نویسنده‌ها را مسائل مالی عنوان کرد و گفت: الان سه سال از پخش سریال «هیات مدیره» که من نویسنده‌اش بودم می‌گذرد و هنوز نصف حقوق مرا پرداخت نکرده‌اند؛ البته تلویزیون پرداخت کرده و تهیه‌کننده در جریان تولید سریال خرج کرده است. دستمزد همه را داده‌اند به جز نویسنده. در چنین شرایطی چگونه هدفم از نوشتن فیلمنامه باید خلاقیت باشد؟ مجبورم یک طرحی بدهم و بگویم هر چه می‌خواهید بگویید من‌ میرزابنویس هستم.

او ادامه داد: فشارها روی نویسنده‌ها زیاد است و انقدر تعداد نظردهنده‌ها زیاد است که آدم نمی‌داند با کدامشان باید طرف باشد. گاهی بازیگری قهر می‌کند و باید قصه را تغییر دهیم و گاهی چون لوکیشن مناسب را پیدا نمی‌کنند می‌گوید تغییر دهید. مشاور فیلمنامه هم که از طرف تلویزیون می‌آید اعمال نظر می‌کند و سیاست‌های خودش را دارد. در این شرایط نویسنده به جایی می‌رسد که می‌گوید حداقل نصف پولم را بدهید تا بروم.

خودسیانی با بیان اینکه فعلا برای تلویزیون کاری ندارد، درباره نمایشی گفت که قبل از عید آن را برای صحنه آماده می‌کردند اما بیماری کرونا باعث تعطیلی آن شده است.

او در نقد سریال‌های «نون خ ۲» و «پایتخت ۶» گفت: سریال «نون خ ۲» ایراد اصلی‌اش این بود ‌که قصه نداشت. صرفا موقعیتی بود که ادامه‌اش می‌دادند. همین ایراد در «پایتخت ۶» هم بود و قصه واحدی وجود نداشت. با این وجود به نظرم‌ نویسنده می‌داند که باید تمام سرمایه‌اش را روی قصه بگذارد. باید دید چه اتفاقی می‌افتد که نمی‌گذارند و آن‌قدر خورده قصه و آیتم اضافه می‌شود تا جایی که قصه اصلی فراموش می‌شود. من این را تقصیر نویسنده نمی‌دانم زیرا اگر الفبای نویسندگی را هم‌ بلد باشد این را می‌داند.

علی خودسیانی فیلمنامه‌نویسی است که هم در رادیو و تلویزیون و هم در تئاتر و سینما فعالیت داشته است؛ مجموعه‌های «تولدی دیگر»، «دنیای شیرین دریا» و «خواستگاران» از کارهای تلویزیونی او هستند.

*ایسنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.