چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

سریال های ماه رمضان از منظر اهالی سینما/۲

آب پرور: فرم و محتوای سریال های تلویزیونی باید بر اساس ذائقه مخاطبان امروزی باشد/ مدیران تلویزیون هرچه دیرتر تقلا کنند در آینده حسرت بیشتری خواهیم خورد!

مسعود آب پرور

سینماپرس: مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری گفت: اگر امروزه استقبال چندانی از سریال ها به ویژه سریال های مناسبتی صورت نمی گیرد به دلیل ضعف های ساختاری و محتوایی آن ها و عدم تطابق با ذائقه و نیاز مخاطبان امروزی است از این رو فرم و محتوای سریال های تلویزیونی باید بر اساس ذائقه مخاطبان امروز باشد تا بتوان آن ها را با برنامه های نمایشی در رسانه ملی آشتی داد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «هوش سیاه» و «معما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک نکته مهمی که در خصوص پایین آمدن آمار مخاطبان سریال ها طی سال های اخیر وجود دارد نقش رسانه های جدید و تکنولوژی است؛ امروزه مردم بیش از گذشته به شبکه های اجتماعی علاقه نشان می دهند و این فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نوعی رقابت سنگینی با رسانه های قدیمی مانند تلویزیون دارند.

وی ادامه داد: از این رو کاهش میزان مخاطبان رسانه ملی الزاماً تنها دلیل رویگردان شدن مخاطب از این رسانه نیست! نکته آنجا است که مدیران و سیاست گذاران رسانه ملی باید با تدبیر و هوشمندی تلاش کنند تا همانند رسانه های درجه یک صوتی و تصویری در دنیا بخش قابل توجهی از برنامه های روزانه و هفتگی و ماهانه به انعکاس اخبار شبکه های اجتماعی اختصاص یابد؛ در واقع مسئولان باید تدبیری داشته باشند تا مردم خودشان را در رسانه ملی ببینند و پیدا کنند.

آب پرور با تأکید بر اینکه امروزه مردم نشانی از نیازها و خواسته های خود را در رسانه ملی مشاهده نمی کنند اظهار داشت: این بسیار تأسف بار است که ما همواره به موضوعات جدید دیر واکنش نشان می دهیم، تحلیل درستی از اوضاع نداریم؛ از این بیم داریم که پرداختن به موضوعات جدید با رویکردهای عقیدتی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی مان مغایرت داشته باشد چرا که برای تطبیق دادن آن ها تحلیل ارائه نمی کنیم و همین باعث می شود همواره زمان را از دست بدهیم و نتوانیم به درستی از جایگاه و نقش رسانه ها استفاده کنیم.

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: مدیران تلویزیون هرچه دیرتر تقلا کنند در آینده حسرت بیشتری خواهیم خورد! مدیران باید آگاه باشند که رسانه باید در دل جامعه بوده و از جریانات روز دور نباشد؛ ما باید فرم و محتوا را بر اساس زمانه جلو ببریم. این اتفاقی است که برای رسانه های تصویری در هر کشوری الزامی است!

کارگردان فیلم سینمایی «قتل آنلاین» تأکید کرد: جعبه جادویی که تا چند سال پیش عضو مهمی از خانواده ها بود اما الآن کارکردهای دیگری دارد. در خانه ها با آن گیم بازی می کنند، برنامه های شبکه های ماهواره ای را تماشا می کنند و... بی تردید ما اگر دیرتر بنجیم قافیه را بیشتر می بازیم و حسرت بیشتری خواهیم خورد.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اصولاً محتوا برای هر جامعه ای می تواند دارای محدودیت های اخلاقی، دینی و... باشد؛ این وظیفه برنامه ریزان، سیاست گذاران و مدیران است که بر اساس محدودیت های فرهنگی و اخلاقی و دینی برنامه های شاداب و بروز تولید کنند و باعث جهش جایگاه تلویزیون در خانواده های ایرانی شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.