دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

حسن خجسته:

وی او دی ها بستر جدید ارتباطی هستند/تمام دنیا امروز به این سمت رفته است

حسن خجسته در اعلام نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: حسن خجسته معتقد است که امروزه وی او دی ها بسترهای جدید ارتباطی هستند که نمی توان آنها را نادیده گرفت و بهتر است این ابزار با ایجاد شرایط جدید بامخاطبان خود تعامل ۲ سویه داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، «حسن خجسته» در گفت وگو با فارس گفت: این روزها به واسطه شیوع بیماری کرونا تغییرات بسیاری در عرصه رسانه و نیازهای مردم به وجود آمده است. به عنوان مثال همین استفاده از پلتفرمهای جدید که ظرفیت خوبی در حوزه ارتباطات و امکانات جدید است.

**وی او دی ها بستر جدید ارتباطی هستند

وی ادامه داد: در این زمینه می توان به همین بسترهای وی اودی که فیلم ها و سریال های جدید را به مخاطبان خود عرضه می کنند، اشاره کرد که این روزها رونق بیشتری گرفته اند. چند سال پیش این ظرفیت ها نبود. الان هم چون مردم نمی توانند به سینما بروند، ظرفیت بسیار مناسبی برای بهره برداری است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: خب این پلتفرم خیلی خوب است و ما باید بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی و حداکثری استفاده کنیم. چون وسیله ارتباطی جدید است. البته ممکن است فروش وی او دی ها به میزان فروش سینما نرسد و یا به میزان تلویزیون مخاطب نداشته باشد. اما ما باید ضمن استفاده از آن، ببینیم که انگیزه های تهیه کننده برای استفاده از این پلتفرم جدید چیست؟

**حاتمی کیا اقدام شجاعانه ای در اکران «خروج» کرد

خجسته اظهارداشت: به نظرم نباید با این شیوه پخش فیلم که قبل از اکران در وی او دی ها منتشر می شود، مخالفت کرد. چون شیوه جدیدی است و نباید برایش مانع بتراشیم. البته هنوز نمی شود پیش بینی کرد که این طرح می تواند به چرخه اکران کمک کند یا خیر. اما مثلا حاتمی کیا ریسک بزرگی کرد و کارش شجاعانه بود که فیلم خود را به فیلیمو ارائه داد تا توزیع و اکران اینترنتی داشته باشد چون قطعا در سینما فروش بیشتری داشت. اما این کار او قطعا گام بسیار بزرگی بود و بستر وی او دی ها هم ظرفیت جدیدی است که باید از آن بهره ببریم و تمام دنیا امروز به این سمت رفته است.

** امروزه موضوع قاچاق گریبانگیر همه دنیاست

وی در ادامه به موضوع قاچاق فیلم ها پس از ارائه در وی او دی ها اشاره کرد و عنوان داشت: خوشبختانه با قاچاق خروج خیلی سریع برخورد شد و الان می بینیم که فیلم های دیگر در انتظار نمایش در وی او دی ها هستند. به هر جهت امروزه موضوع قاچاق گریبانگیر همه دنیاست و فقط مختص ایران نیست. خیلی هم نمی توان جلوی آن را گرفت. چون قاچاق کالای فرهنگی مثل عبور کالا از مرز نیست که دیده بشود. از معضلات بزرگ امروز، همین موضوع کپی برداری بدون مجوز است که ما باید در این زمینه موضوع فرهنگ سازی را پررنگ کنیم. الان هم خیلی ها رعایت می کنند، اما همیشه در همه جوامع افرادی هستند که هیچ وقت رعایت نمی کنند. آثار فرهنگی هم معمولا از همین عده آسیب می بینند. خوشبختانه تا به حال وی او دی ها در ایران با موضوع قاچاق برخورد خوبی داشته اند و در این مسیر نسبتا موفق عمل کرده اند.

**به سمت مخاطب مسئولی حرکت کنیم

این استاد ارتباطات در ادامه درباره محتوایی که از سوی وی او دی ها ارائه می شود نیز اظهارداشت: موضوع کنترل محتوا بسیار مهم است. رگلاتوری رسانه ای ۳ محور اساسی دارد. اول اینکه دولت باید آنها را مجاب کند که به وظایف خود عمل کنند. شاخه دوم هم احساس مسئولیت تولید کننده است و این طور نباشد که تحت فشار و محدودیت کار خود را انجام بدهد و دسته سوم مخاطب مسئول است.

وی افزود: مخاطب نسبت به خود و خانواده اش حساسیت دارد و اگر ما بتوانیم از این پتانسیل برای نظارت بر فعالیت های هنری استفاده کنیم، موفقیت بسیاری خواهیم داشت. الان شبکه های اجتماعی این فضا را دارند که مخاطب می تواند اگر محتوای نامناسبی دید، آن را گزارش کند و در همین راستا هم صاحب پلتفرم نسبت به خواسته مخاطبان واکنش نشان می دهد. حالا شما همین موضوع را برای مسائل فرهنگی بگذارید.

**مدیران وی او دی ها تعاملشان را با مخاطب ۲سویه کنند

خجسته ادامه داد: در این باره شاخص هایی مشخص شود و مردم بتوانند در صورت مغایرت یا بروز مشکل، آنها را گزارش کنند. این خود یک ظرفیت جدید برای سامان دادن به فضای نمایش خانگی و آنچه که در وی او دی ها می گذرد، است. یعنی مدیر یک پلتفرم می تواند با استفاده از این بستر تعامل دو طرفه ای با مخاطب خود ایجاد کند و به او دلگرمی بدهد که من نگران محتوایی که به تو ارائه می دهم، هستم و اگر نامناسب باشد این موضوع را پیگیری میکنم.

وی در پایان گفت: این موضوع منجر می شود تا مخاطب هم مشارکت بیشتری داشته باشد. مخاطب یک فیلمی می بیند و ممکن است نسبت به آن نظری داشته باشد. مثلا احساس کند میزان الفاظ رکیک در آن زیاد بود، یا صحنه ای خشونت بار داشت و یا هر نکته دیگری. حالا وی او دی از او بخواهد که اگر موضوعی در نظرش هست، درباره آن توضیح بدهد. همین منجر می شود که مثلا یک اثر از سوی مخاطبان مبتذل شناخته شود و یا بگویند که این محتوا مناسب نیست. این مشارکت باعث می شود که هم مالک وی او دی هر محتوایی را بارگذاری نکند و همچنین تولیدکنندگان هم بدانند که مخاطبان هر اثری را نگاه نمی کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.