یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱

اکبر نبوی:

مناسبات صنفی و ساختار تشکیلاتی سینما معیوب است

 اکبر نبوی

سینماپرس: اکبر نبوی به تحلیل و بررسی برخی مشکلات سینما و انتقاد از مسئولان امر پرداخت.

به گزارش سینماپرس، اکبر نبوی تهیه‌کننده سینما، درباره علت فعالیت نکردنش در چند سال اخیر به خبرنگاران جوان، گفت: تقریباً از اینکه بتوانم در سینما کار کنم ناامید شده‌ام؛ چون نمی‌توانم سرمایه‌گذار مناسبی برای تولید آثارم پیدا کنم.

او افزود: در شرایط موجود امکان کار در سینما برای ما فراهم نیست؛ امثال من اصولی داریم که نمی‌توانیم آن‌ها را زیر پا بگذاریم و هرکاری انجام بدهیم. فعلاً این اصول برایم مهم است و بنا ندارم همرنگ جماعت شوم.

نبوی بیان کرد: کار من بیشتر در بخش تأمین سرمایه به مشکل برخورده است؛ حتی پروانه ساخت گرفتم یا در مرحله دریافت پروانه ساخت بودم که سرمایه گذار فراهم نشد؛ اگر هم آمد مذاکره کردیم و به علت عدم سازگاری اصولمان، به توافق نرسیدیم.

این تهیه‌کننده در پاسخ به چرایی استفاده از افراد تکراری در حوزه بازیگری و حتی پشت دوربین، گفت: سینمای اخیر ایران خانواده کوچکی شده است و این خانواده در بخش تولید و پشت دوربین گرفتار مجموعه‌ای از زد و بندهاست.

او افزود: خیلی از افراد حرفه‌ای با سابقه‌های خوب و پربار بیکارند و این نتیجه همان زد و بندهاست. برای رفع این مشکل باید اصنافی به معنای دقیق کلمه وجود داشته باشند تا بتوانند از حقوق هم صنف‌های خود دفاع کنند، اما متاسفانه صنف سینمایی به معنای درست کلمه وجود ندارد و فقط عناوین آن هست. من خودم عضو صنف کانون تهیه کنندگان هستم، ولی برای بخش تهیه کنندگان نیز به معنای واقعی کلمه صنفی وجود ندارد. در نتیجه شاهد مجموعه‌ای از افراد اگرچه محترم هستیم که امروز در یک پروژه و فردا در پروژه‌ای دیگر فعالیت می‌کنند و این یعنی فضای بسته برای عده‌ای محدود. من‌ نمی‌خواهم تعبیر باندهای مافیایی را اینجا به کار بگیرم، ولی رفتارها شبه مافیایی است.

نبوی بیان کرد: اگر به اسامی فعال در بخش‌های مختلف سینما توجه کنید، به یک عده تکراری بر می‌خورید. این نشان می‌دهد مناسبات صنفی بیمار، ساختار تشکیلاتی سینما معیوب، دچار مشکلات و ضعف‌های جدی است. البته کسی هم به فکر نیست نه سازمان سینمایی و نه خانه سینما. تقریباً هیچ کجا و هیچ کس به فکر حل معضلات نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.