یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی:

مساله بیمه بیکاری مشکلی است که همه اعضای خانه سینما درگیر آن هستند

ایمان کرمیان

سینماپرس: رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی معتقد است بدون بیمه بیکاری نمی‌توانیم به‌عنوان صنف از سینماگران عضو بخواهیم که پروژه‌ها را متوقف کنند.

به گزارش سینماپرس، ایمان کرمیان رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی در گفتگو با مهر با اشاره به قدرت تصمیمگیری صنوف برای مواجهه با بحران‌هایی شبیه کرونا و تعطیلی پروژه‌های سینمایی، گفت: هرچند ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و بسیاری از مشاغل تعطیل شده بود اما برخی از مشاغل مدتی است فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند، البته برخی از مشاغل همچنان تعطیل است که از آن جمله می‌توان به فعالیت در سینمای ایران اشاره کرد.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی هیات مدیره انجمن جلوه‌های ویژه میدانی، نمی‌تواند به اعضای خود بگوید که کار نکنند و یا فعالیت‌های خود را برای مدتی متوقف کنند. در واقع ما تنها می‌توانیم به اعضای انجمن توصیه کنیم تا حداقل با رعایت مسائل بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند.

این مدیر جلوه‌های ویژه میدانی توضیح داد: مساله این است که بسیاری از اعضای خانه سینما در صنوف مختلف یا روزمزد هستند و یا سالی یک بار به آن‌ها کار پیشنهاد می‌شود، در چنین شرایطی و با توجه به مسایل اقتصادی نمی‌توانیم به اعضای خود بگوییم کار نکنید، در این صورت ممکن است اعضای هر انجمنی خواستار تامین مالی برای حفظ و رعایت این پروتکل باشند.

وی تاکید کرد: زمانی که نه صنف من و نه صنوف دیگر قدرت تامین مالی صنف خود را ندارند، نمی‌توانند به اعضای خود دستور دهند که کار نکنند. انجمن‌های سینمایی در چنین شرایطی تنها می‌توانند تذکر و یا هشدار دهند.

رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی گفت: مساله دیگر این است که اکثر صنوف به غیر از صنوف سینمایی در حال فعالیت هستند و براساس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند چرا که اگر کار نکنند امورات زندگی آنها نمی‌گذرد.

وی با اشاره به اینکه سینما نسبت به صنوف دیگر در شرایط بدتری قرار دارد، توضیح داد: سینمای ایران نزدیک به ۳ ماه است که تعطیل است و در همین راستا تقریبا همه اعضای خانه سینما تعطیل بوده‌اند، زمانی که یک صنف نمی‌تواند بستری را فراهم کند تا در این شرایط اعضای خود را تامین مالی کند، نمی‌تواند از اعضای خود بخواهد که کار کنند یا نکنند.

کرمیان گفت: متاسفانه در سینمای ایران بیمه بیکاری وجود ندارد و به همین دلیل است که اعضا نمی‌توانند در چنین شرایطی از پس مسایل مالی خود برآیند. البته این را هم بگویم که به عنوان مثال اگر مواردی مانند شیوع بیماری کرونا نبود، در شرایط عادی نیز به دلیل نبود کار و یا پروژه بخش عمده‌ای از اعضای صنوف بی کار بودند و نمی‌توانستند خود را تامین کنند.

وی بیان کرد: مساله بیمه بیکاری مشکلی است که همه اعضای خانه سینما درگیر آن هستند و با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست که پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی تا کی تعطیل هستند، بی شک مشکلات بیشتری گریبان گیر اعضای خانه سینما می‌شود.

مدیر جلوه‌های ویژه میدانی «درخت گردو» تاکید کرد: معتقدم باید برای سینمای ایران نیز شرایطی فراهم شود که با رعایت موارد بهداشتی فعالیت‌های سینمایی آغاز شود، در جلسه‌ای که با منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما داشتیم تاکید کردم که ما نمی‌توانیم سینمای ایران را تعطیل کنیم، هر چقدر هم که بخواهیم در این زمینه مقاومت کنیم بالاخره باید از جایی به بعد این فعالیت‌ها را آغاز کنیم تا اعضا کمتر دچار ضرر شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما مساله و مشکل بیمه هنرمندان است که در چنین شرایطی خود را نشان می‌دهد و باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود. مشکلی که با تلاش‌های بسیار هنوز برطرف نشده است.

مدیر جلوه‌های ویژه میدانی «خورشید» ادامه داد: تاکید می‌کنم که مشکل بیمه بیکاری یکی از مهمترین مشکلاتی است که سبب می‌شود صنوف نتوانند از قدرت خود برای ادامه توقف پروژه‌های مختلف استفاده کنند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان به اعضای خود که ممکن است روزی ۱۰۰ هزار تومان دستمزد از یک پروژه دریافت کند و در طول سال تنها ۴ یا ۵ ماه می‌تواند کار کند، بگوییم در چنین شرایطی کار نکنید و در خانه بمانید، مگر می‌شود چنین درخواستی را از اعضا داشت.

کرمیان در پایان گفت: اگر مسائل مالی را کنار بگذاریم، معمولا اعضای صنوف از صنف خود در تصمیم‌گیری‌ها حمایت می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که اعضای صنوف از تصمیم‌گیری‌ها حمایت نکرده و آن را اجرایی نکنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.