دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

دفتر موسیقی وزارت ارشاد؛

مجوز برگزاری کنسرت‌های مجازی را چه کسی صادر می‌کند؟

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فراگیر شدن اجرای کنسرت‌های مجازی در پی شیوع ویروس کرونا جزییات نحوه دریافت مجوز برای این شیوه از اجراهای اینترنتی را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش مهر پیرامون نحوه برپایی اجراهای زنده موسیقی در صفحات مجازی که طی این روزها فراگیری بیشتری پیدا کرده است، توضیح داد: ما بعد از تجربه شیوع ویروس کرونا، از سوی هنرمندان با اظهار تمایل زیادی مواجه شدیم که دوست داشتند با اجرا و ارائه آثار هنری به‌صورت اینترنتی در کنار مردم باشند و با خلق آثار هنری در حوزه‌هایی چون ترانه و موسیقی در ارتقای شرایط روحی و تداوم پویش «در خانه بمانیم» کمک‌هایی را انجام دهند.

وی افزود: یکی از پروژه‌هایی که از همان ابتدا به نوعی آغازگر این جریان هنری بود، برگزاری کنسرت‌های مجازی در قالب پروژه «نوروزخانه» برج میلاد، از سوی نهادهای وابسته به شهرداری تهران بود که در این حوزه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط نسبت به محتوای شعر و قطعات در نظر گرفته برای برگزاری کنسرت‌ها اعمال نظر کرده و برای این آثار مجوز صادر می‌کرد.

اله‌یاری ادامه داد: اما آنچه در قالب مجوز از سوی ما صادر می‌شد مجوز «اجرای در فضای مجازی» نبود. چرا که برگزارکنندگان کنسرت‌های آنلاین و آفلاین، باید مجوزهای این حوزه را از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویرفراگیر در فضای مجازی» از نهادهای وابسته به سازمان صدا و سیما دریافت کنند. پس در این زمینه دفتر موسیقی وزارت ارشاد نقشی نداشته و ندارد.

مدیرکل دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: این مجوزهای صادر شده نیز تنها شامل عرضه در شبکه‌های پیام رسان و سامانه‌های مجازی دارای مجوزی می‌شود که در داخل کشور فعالیت دارند و به هیچ عنوان مشمول شبکه‌های خارجی پیام رسان نیست. این مجوزها همان‌گونه که توضیح دادم برای پخش سراسری از «وی‌اودی»‌هایی است که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مجوز فعالیت دارند.

وی افزود: اگر برخی از دوستان هنرمند تمایل داشته باشند که ماجرای کنسرت‌های مجازی را در صفحات شخصی خود ادمه دهند، طبیعتا با منع صدور مجوز همراه خواهد بود. من مجددا تاکید می‌کنم که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه محتوا، شعر و موسیقی آن هم با توجه به حامل‌های پخش مجاز اینترنتی، نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کند و نقش دیگری در این چارچوب ندارد.

اله‌یاری تصریح کرد: برخی از هنرمندان شاید بخواهند در شبکه‌های پیام‌رسانی که زیر مجموعه «ساترا» نیست برای برگزاری کنسرت آنلاین یا آفلاین اقدام کنند که مسئولیت این اقدام متوجه خود هنرمندان است. زیرا در این زمینه باید حتماً مجوزهای لازم از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر شود و بهتر است همه هنرمندان عزیزی که تمایل دارند در فضای مجازی کنسرت آنلاین و یا حتی آفلاین برگزار کنند، نسبت به ماجرای صدور مجوزهای برگزاری کنسرت در فضای مجازی (که ارتباطی به صدور مجوز در حوزه شعر و موسیقی از سوی ارشاد ندارد)، آگاهی بیشتری کسب کرده و بعد برای برپایی اجرای زنده اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.