یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی:

جشنواره تجسمی فجر تسلیم کرونا شد/گالری‌ها می‌توانند باز شوند

هادی مظفری-مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی

سینماپرس: مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر که پیشتر به همین علت به تعویق افتاده بود، دیگر برگزار نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، هادی مظفری در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی سرنوشت مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این بود که تا پایان خرداد ماه شرایط به حالتی برگردد که بتوانیم مراسم اختتامیه جشنواره تجسمی فجر را برگزار کنیم، اما با توجه به وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم و به نظر می‌رسد که همچنان برگزاری تجمعات فعالیت‌های فرهنگی و هنری مورد تایید وزارت بهداشت نیست، در نتیجه برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تجسمی فجر نیز به مصلحت نیست.  

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: بنابراین سعی می‌کنیم در اسرع وقت نتایج جشنواره تجسمی فجر دوازدهم را منتشر و از برگزاری مراسم اختتامیه خودداری کنیم. جوایز و هدایا و مبالغی که برای خرید آثار از سوی دفتر تجسمی در نظر گرفته شده بود نیز به حساب هنرمندان واریز می‌شود.  

برگزاری چند رویداد ملی برای جبران خسارت‌ها

مظفری همچنین درباره وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های هنری در این روزهای کرونایی، اظهار کرد: با توجه به مجوزی که وزارت بهداشت و درمان صادر کرد از تاریخ اول اردیبهشت ماه به شرط آنکه گالری‌ها در سامانه وزارت بهداشت و درمان ثبت‌نام و از برگزاری تجمعات گسترده خودداری کنند، امکان برگزاری نمایشگاه‌های هنری وجود دارد. در حال حاضر نیز تعدادی از گالری‌ها به صورت حقیقی و تعدادی هم به صورت مجازی آثارشان را در معرض نمایش و فروش قرار داده‌اند.  

او درباره برنامه‌های دفتر هنرهای تجسمی برای خسارت‌های واردشده به هنرمندان و گالری‌ها در ماه‌های گذشته، بیان کرد: دولت در حال آسیب‌شناسی و برآورد خسارت مشاغل هنری در کنار سایر مشاغل جامعه است. این پروژه از ایام نوروز آغاز شد و ما نیز خسارت‌های واردشده به هنرمندان، گالری‌ها و آموزشگاه‌ها را برآورد کرده‌ایم که در لایحه‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت تقدیم کرد، ذکر شده است. هم‌اکنون نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات از انجمن‌ها هستیم تا بتوانیم لیستی از اسامی هنرمندان در بخش‌های مختلف، تهیه‌ کنیم. همچنین میزان خسارت گالری‌هایی که به صورت استیجاری اداره می‌شوند نیز برآورد شده و به دولت تقدیم شده است. دولت نیز از طریق وزارت رفاه و تعاون در حال بررسی و برآورد میزان خسارت‌هاست. امیدواریم در صورت امکان آنچه که مقرر شده به این حوزه اختصاص پیدا کند.  

او خاطرنشان کرد: فارغ از موضوع خسارت‌ها، فعالیت‌هایی را نیز در نظر داریم و در حال برنامه‌ریزی هستیم. بر این اساس در شش ماه دوم سال منوط به اینکه شرایط به حالت پایدار برگردد، تصمیم داریم با برگزاری یک یا چند رویداد ملی فرصتی را فراهم کنیم که هنرمندان و گالری‌هایی که در این دوران دچار آسیب شده‌اند از این فضاها برخوردار شوند و بتوانند بخشی از خسارت‌هایشان را جبران کنند.

موزه هنرهای معاصر تا ۳ ماه آینده افتتاح می‌شود

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: موزه هنرهای معاصر آخرین کارگاهی بود که در سال ۹۸ تعطیل شد و تقریبا تا آخرین روزها فعالیتش را دنبال می‌کرد. از ۱۵ فروردین ماه نیز کار خود را با تمام قوا شروع کرده و در دو هفته اخیر دو جلسه شورای مرکزی داشتیم که بر مرمت موزه نظارت دارند. هم‌اکنون بالغ بر ۳۰ نفر پرسنل روزانه در موزه کار می‌کنند و تا الان بالای ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم ظرف دو یا سه ماه آینده کار مرمت را به پایان برسانیم و موزه را برای افتتاح آماده کنیم.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.