دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

بابک بهداد:

اکران اینترنتی یکی از راه‌های نجات سینما در این شرایط است

بابک بهداد

سینماپرس: بابک بهداد مستندساز معتقد است تشکیل اتاق فکر با حضور صنوف سینمایی، هنرمندان و مؤسسه هنر و تجربه برای بررسی خسارات وارده و معرفی راهکارهای جبرانی مهم‌ترین کار در پساکروناست.

به گزارش سینماپرس، تعطیلی چند ماهه سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا خسارت زیادی را به آنان وارد کرده است. دولت از کمک‌هایی به سینماها و صنوف مرتبط حرف زده اما این کمک‌ها تاکنون عملی نشده است.  

در این بین موضوع اکران اینترنتی و نمایش فیلم در شبکه‌های نمایش خانگی مطرح شد؛ ابراهیم حاتمی‌کیا اولین سینماگری بود که اجازه داد فیلمش به صورت اینترنتی به نمایش دربیاید و پس از او چند نفر دیگر از سینماگران نیز برای این کار ابراز علاقه کردند؛ با این حال چیزی پرواضح است که برای دوران پساکرونا باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی نهادهای سینمایی صورت گیرد تا کمترین خسارات به صنوف مختلف و سینماها وارد شود.  

بابک بهداد مستندساز درباره اینکه برای نجات سینمای هنری و تجربی در بحران کرونا و پساکرونا چه باید کرد،  گفت: با توجه به تعطیلی سینماها در دوران کرونا یکی از راهکارهایی که برای نمایش فیلم‌ها مطرح می‌شود اکران اینترنتی با تمهیدات ویژه است که شاید بتوان بخشی از فیلم‌ها را در این فضا به نمایش درآورد.

وی افزود: سینمای هنر و تجربه فیلم‌های هنری و تجربی را روی پرده سینما نمایش می‌داد و در بحث زیبایی‌شناسی فیلم‌ها، نمایش آنها روی پرده با اکران اینترنتی بسیار متفاوت است و ممکن است به فیلم‌ها آسیب بخورد، اما به هر حال اکران اینترنتی یکی از راه‌های نجات سینما در این شرایط است.

کارگردان مستند «بهارستان، خانه ملت» بیان کرد: برای مقابله با بحران کرونا و پساکرونا باید جلساتی با حضور هنرمندان و صنوف مرتبط با آنها مانند صنوف کارگردانان، انجمن صنفی مستندسازان و تهیه‌کنندگان و مسئولان سینمای هنر و تجربه برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

بهداد با بیان اینکه به نظر بهترین کار نمایش فیلم‌ها در سالن سینما است، اظهار کرد: از آنجاکه فیلم‌های هنر و تجربه همیشه با کمبود تعداد سانس‌ها و سالن‌های سینما مواجه بوده است شاید بهترین راه این باشد که پس از بازگشایی سینماها تعداد سانس‌های بیشتری در اختیار فیلم‌های این گروه قرار بدهند که شاید ضررهای وارد شده در دوران کرونا جبران شود.

وی درباره نقش مؤسسه هنر و تجربه در دوران پساکرونا نیز عنوان کرد: تشکیل کارگروه و اتاق فکر با حضور صنوف خانه سینما، گروه هنر و تجربه و هنرمندان برای بررسی خسارات و ارائه راهکارهای لازم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بشود که قطعاً نتیجه خوبی هم خواهد داشت.  

کارگردان «بهارستان، خانه ملت» افزود: همچنین از آنجا که پس از کرونا نیز عده‌ای نگران رفتن به سینما و تئاترند دعوت از دانشجویان و دانشگاه‌ها و یا سازمان‌هایی که برای کارمندان خود تسهیلاتی مانند بلیت رایگان برای نمایش فیلم در نظر می‌گیرند، می‌تواند به رونق این سینمای هنری کمک کند.

بهداد همچنین درباره وظیفه دولت برای کمک به سینماها گفت: در این شرایط حتماً دولت صندوقی را برای این زمان در نظر گرفته است؛  من فکر می‌کنم دولت باید به هنرمندان خسارت مالی پرداخت کند به ویژه زمانی که اعلام می‌کند سالن‌های سینما تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که دولت می‌تواند در دوران پساکرونا انجام بدهد این است که تبلیغات درستی برای این گروه از فیلم‌ها در سطح شهر انجام بدهد؛  به عنوان مثال شهرداری در این زمینه می‌تواند همکاری کند اما متأسفانه من می‌بینم در سطح شهر اصلاً تبلیغاتی برای فیلم‌های هنر و تجربه نمی‌شود.

کارگردان «بهارستان، خانه ملت» در پایان گفت: تلویزیون نیز آنونس تبلیغ فیلم برای دوستان فیلمساز در گروه هنر و تجربه را پخش می‌کرد، اما برای این کار مسیر بسیار سختی باید طی می‌شد؛ این مسیر می‌تواند هموارتر شود و شهرداری و ارگان‌های دیگر که قدرت تبلیغاتی دارند می‌توانند در این بحث همکاری کنند تا مخاطبان بیشتری برای دیدن فیلم‌ها به سینما بیایند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.