جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲

پروانه معصومی:

در این شرایط ترجیح می‌دهم کار نکنم/کیفیت فیلمنامه‌ها در سال‌های اخیر خیلی افت کرده

پروانه معصومی

سینماپرس: پروانه معصومی دلیل کم‌کاری‌ و دورماندن از سینما و تلویزیون را در پیشنهاداتی می‌داند که خوب نیستند و فیلمنامه‌هایی که جذبش نمی‌کنند.

به گزارش سینماپرس، پروانه معصومی «هاجر» سریال امام علی(ع) بوده و «فاطمه» مسافر ری و «بانو تیه» سریال یوسف پیامبر. او در این سریال ساخته مرحوم سلحشور نقش همسر فرعون وقت مصر، آمن‌هوتپ سوم را بازی می‌کند، نقشی که در کارنامه او نقطه تمایزی به شمار می‌رود. پروانه معصومی اعتقاد دارد که کاراکتر "بانو تیه" نسبت به سایر شخصیت‌هایی که ایفاگر نقش‌شان بوده است، بسیار متفاوت و خاص به نظر می‌رسد.

او در جریان گفت‌وگوی کوتاهش به این نکته اشاره دارد که  ۶ ماه درگیر بازی در سریال "یوسف پیامبر" بوده است، همکاری با مرحوم فرج‌الله سلحشور در این مجموعه تاریخی و مذهبی را نقطه عطفی در کارنامه هنری خود عنوان می‌کند. این بازیگر پیشکسوت در عین حال، استقبال بی‌نظیر از سریال "یوسف پیامبر" را به موضوع جهانی این اثر مرتبط می‌داند.

پروانه معصومی که روزگاری بازیگر پُرکاری بود و مخاطبان سینما و تلویزیون هنرنمایی‌اش را در آثاری همچون "ناخدا خورشید"، "گل‌های داوودی"، "ملاقات"، "خارج از محدوده"، "امام علی(ع) "، "مسافر ری"، "پلیس جوان" و "همشاگردی‌ها" دیده بودند، چند سالی است که کم‌کار شده است. خودش دلیل این کم‌کاری را به عدم جذاب بودن فیلمنامه‌های پیشنهادی مرتبط می‌داند.

این بازیگر پیشکسوت ترجیح داد درباره نقطه تمایز بازیگری‌اش نقش "بانو تیه" همان زن فرعون صحبت کند؛ سریالی که این شب‌ها از شبکه قرآن و آی‌فیلم عربی پخش می‌شود و مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است. به گونه‌ای شبکه قرآن ساعت پخش آن را یک ساعت به عقب کشیده تا هم مخاطبین بتوانند بهتر از برنامه‌های ویژه ماه رمضان بهره ببرند و هم بیننده سریال "یوسف پیامبر" از ساعت ۲۳ باشند.

پروانه معصومی در خصوص تمایز نقش همسر فرعون در سریال "یوسف پیامبر" با دیگر آثار کارنامه بازیگری‌اش، تصریح کرد: به دلیل اینکه نسبت به کاراکترهای دیگر سریال طرز فکر متفاوتی داشت و طور دیگری می‌اندیشید. اصولاً نسبت به دیگر شخصیت‌هایی که قبلاً بازی کرده بودم خیلی متفاوت و خاص به نظر می‌رسید. او در عین حال شخصیت مستبد و خشنی هم داشت و از این لحاظ هم از خود من خیلی دور بود.

او درباره نزدیک شدن به این کاراکتر و شخصیت‌پردازی درست در بازیگری، اشاره کرد: من خودم برای نزدیک شدن به این کاراکتر، کتاب‌های تاریخی مطالعه کردم. شناخت این شخصیت‌ها و دوره و زمانه‌ای که در آن زندگی کرده‌اند و نوع روابط اجتماعی که آن زمان برقرار بوده کمک می‌کند که خصوصیات و مشخصات کاراکترهای تاریخی را بهتر بشناسیم. البته که برای شخصیت‌پردازی، مطالعه و توجه به بخش‌های مختلف شخصیتی آن کاراکتر حائز اهمیت است. البته کارگردان هم نقش مهمی ایفا می‌کند؛ همچنان که مرحوم سلحشور به خوبی جزئیات و ریزه‌کاری شخصیت‌ها را در فیلمنامه آورده بودند و با مطالعه آن می‌شد به مختصات کاراکترها پی برد. ضمن این که، توضیحات ایشان درباره شخصیت‌ها هم به بازیگران کمک زیادی می‌کرد.

وی با اشاره به شروع فیلمبرداری با تلاوت قرآن، تأکید کرد: همکاری با مرحوم سلحشور نقطه عطفی در کارنامه هنری من بود. انسان بسیار شریفی بودند. خیلی از قضاوت‌هایی هم که درباره ایشان می‌شد واقعاً غیرمنصفانه بود. مرحوم سلحشور معمولاً قبل از بازیگران در لوکیشن حاضر می‌شدند و معمولاً کار را هم با تلاوت قرآن آغاز می‌کردند. بسیار هم مراعات حال بازیگران و سایر عوامل را از هر لحاظ می‌کردند.

معصومی در پاسخ به این سؤال که چرا در چند سال اخیر کم‌کار شده است، افزود: پیشنهادات خوبی نمی‌شود. فیلمنامه‌ها آن قدر جذاب نیستند که نظرم را جلب کنند. در این شرایط ترجیح می‌دهم کار نکنم. کیفیت فیلمنامه‌ها در سال‌های اخیر خیلی افت کرده است.

او در خصوص روزهای کرونایی گفت: به خاطر نپذیرفتن فیلمنامه‌ها، خانه‌نشین بودم و فعالیتی نمی‌کردم و این روزها به علت کرونا هم کاملاً در خانه می‌مانم.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.