شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

ولنگاری در رسانه ملی؛

وقتی «مهران مدیری» رقص نور را به حضور در تلویزیون ترجیح می‌دهد!

مهران مدیری

سینماپرس: متلک‌پرانی‌های وقت و بی‌وقت "دورهمی" کار را به تخریب خود تلویزیون رساند؛ جایی که آقای مجری به جای حمایت از رسانه‌ملی که سریال‌هایش را بازپخش می‌کند و برنامه پربیننده‌ای را در اختیارش گذاشته، رقص نور را به تلویزیون ترجیح می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، برنامه "دورهمی" در ایام نوروز با مشکی‌پوشی مهمانانش و گهگاهِ مجری‌اش، حاشیه‌ساز شد؛ البته برخی از پلاتوهای مهران مدیری هم واکنش‌هایی را در پی داشت. شائبه‌های هم کماکان برای حضور تماشاگرانش وجود دارد؛ چرا که علاوه بر اعلام زیرنویس "این تصاویر آرشیوی‌ است"، به یک باره می‌بینیم مهران مدیری- مجری برنامه- دو نفر از تماشاگران را انتخاب می‌کند که روی جایگاه (سن) حاضر شوند. قرار بود در فاصله‌گذاری اجتماعی از هرگونه اجتماع خاصی جلوگیری شود اما گویا در "دورهمی" کماکان به سبک و سیاق دیگری این اتفاق دنبال می‌شود.

در حالیکه مهران مدیری چندی پیش اعلام کرد که این برنامه برای حفظ سلامت مردم بدون تماشاگر ضبط می‌شود و حتی روی تصاویر تماشاگران از عنوان آرشیوی استفاده می‌شود؛ این نوع رفتارها و اتفاقات هم قابل تأمل است! البته شواهد تصویری که روی آنتن دیده می‌شود گویای این موضوع است؛ اتفاقاً باید در این مورد شفاف‌سازی کنند که این شائبه‌ها کماکان از سوی افرادی در فضای مجازی نقل قول نشود! با این حال برخی از کامنت‌هایی هم توسط مهران مدیری در برنامه خوانده می‌شود که مخاطبی نوشته: "آنقدر تصاویر آرشیوی برخی اوقات تکراری است که بعضاً تماشاگران را به نام می‌شناسیم. "

حالا بعد از گفت‌وگوهای تکراری و بعضاً بدون محتوا با مهمانان برنامه، کار به جایی رسیده که مهران مدیری با سیاست‌های تلویزیون هم تخریبی برخورد می‌کند. وقتی برخی به دنبال پایین آوردن و زیر سؤال بردن تلویزیون‌ جمهوری اسلامی‌اند؛ چه در آن سوی مرزها و چه برخی که دستشان از آنتن کوتاه شده است؛ در این میان، رفتار برخی که تلویزیون مورد حمایت‌شان قرار می‌دهد تأسف‌برانگیز است و جای سؤال دارد! با سلام و صلوات به تلویزیون برگردانده می‌شوند، پای کنایه‌ها و طعنه‌هایشان می‌ایستند، حاشیه‌ها و جنجال‌های وقت و بی‌وقت‌شان را به جان می‌خرند، از طرفی توهین هم می‌شنوند.

شب گذشته مهران مدیری در جریان دیالوگ‌های استندآپ خودش به صداوسیما هم تاخت! تلویزیون فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نوستالژی‌اش را براساس تقاضای مردمی پخش می‌کند و در این بین شاید بارها برخی از آثار تکرار شوند؛ مصداق بارز آن سریال‌های "مختارنامه"، "یوسف پیامبر"؛ اما به این معنا نیست که اینطور رسانه‌ملی مورد شماتت قرار بگیرد! بعد از برخی تاختن‌ها، حالا نوبت به مهران مدیری می‌رسد که تلویزیون را سنگ روی یخ کند.

او در میانه کنایه‌ و طعنه‌هایش به تلویزیون و پخش سریال‌هایش گفت: "یک حلالیت باید از همه هموطنانم بطلبم که هرچی کانال تلویزیونی عوض می‌کنید دارد من را نشون میده. یکی از شبکه‌ها زیرنویس رفت ادامه مدیری بعد از اذان مغرب! باور کنید حال خود من از این قضیه از همه بدتره. کم کم یکجوری شده که پدر خانواده به بچه‌اش میگه اون مدیری را روشن کن ببینم چی داره! باور کنید تقصیر من نیست. من خودم خیلی وقته تلویزیونم را دادم رقص نور گرفتم! بارها از مسئولین تلویزیون خواهش کردم اینقدر سریال‌های من را پخش نکنید. نامه نوشتم، خواهش کردم، حضوری گفتم، با فریاد گفتم، هیچ‌کس گوش نمیده! از این طریق می‌گویم شاید مؤثر باشد؛ کافیه! مردم دارد حالشون از من بهم می‌خورد، خودم هم همینطور...

رسانه‌ملی راه شناساندن بسیاری از بازیگران و هنرمندان امروز بوده که سری از سرها درآوردند و انگار به رویه‌ای تبدیل شده که هم‌صدا با برخی تریبون‌های دیگر، صداوسیما را زیر سؤال ببرند؛ مسئله فقط ترجیحِ رقص نور به جای تلویزیون نیست، خنده خنده تخریب کردن یکسری تلاش‌ها، کار پسندیده‌ای نیست. تلویزیون سعی کرده با فراهم کردن بسترهای حضور شما و امثالهم، مردم را خوشحال کند و در این ایام به خصوص، پای مسئولیت رسانه‌ای‌اش بایستد. ایرادات و اشتباهات کثیری هم دارد که به جای خودش نقد و بررسی شده اما شما به عنوان مجریان و راهبران اصلی که مخاطب شما را در آیینه اصلی تلویزیون می‌بیند، هم نقد کنید و هم حمایت از رسانه‌ای که متعلق به ایران و ایرانی است. چرا طوری رفتار می‌کنید که نگاهِ مخاطب به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای و با حمایت از فن‌پیج‌ها سرگرمِ فضای مجازی شود! با حضورتان به کمک تقویت این رسانه بیایید و بلندگوی شبکه‌های معاند نشوید که دوست ندارند تلویزیونی در کار باشد!

همچنین در پیام‌های اینستاگرامی "دورهمی" خواندم که تغییراتی در راه است؛ امیدوارم روی محتوای گفت‌وگوها، دعوت میهمانان و شکل و شمایل استندآپ کمدی آقای مجری تجدیدنظری شود! واقعاً "دورهمی" نه تنها در ایام نوروز که مدتی است جز ترغیبِ مخاطب برای دیدنِ خود "مدیری" چیزی ندارد. تلویزیون و تهیه‌کنندگانش باید برای حفظ برندهایشان فکر و اندیشه‌ جدیدی را در دستور کارشان قرار دهند، به جای تقلید از دکورها و رفتارهای برنامه‌سازی خارجی‌ها، یاد بگیرید که آنها چطور برندهایشان را حفظ می‌کنند و جذابیت و محتوا را توأمان جلو می‌برند. بیاموزید که وقت مردم را با بداهه‌گویی‌های آقای مجری و چند متلک و انتقاد دلخوش‌کُنکِ "مهران مدیری" نگیرید! در واقع فکر و طرح جدیدی دراندازید.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.