جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

در شرایط کرونایی؛

واکنش مدیرعامل هنر و تجربه به آیین‌نامه نمایش آنلاین فیلم‌ها

جعفر صانعی مقدم در مراسم افتتاحیه هفته فیلم‌ اروپایی

سینماپرس: در بند ۳ آیین‌نامه‌ «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» درباره جزییات حمایت سازمان سینمایی از عرضه فیلم‌های اکران نشده آمده است: فیلم‌های هنر و تجربه نمی‌توانند از این امکان استفاده کنند.

به گزارش سینماپرس، جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل موسسه سینمایی هنر و تجربه در گفتگو با ایلنا، با اشاره به شیوع کرونا و وضعیت کشور گفت: زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد و تقریبا فعالیت‌ها را تعطیل کرد، ما در موسسه در حال برگزاری هفته فیلم ایتالیا بودیم که به دلیل تعطیلی بر اثر کرونا از همان برنامه به بعد همه چیز نیمه‌کاره باقی ماند.

وی ادامه داد: کرونا ابتدا به یک ترس و خانه‌نشینی منجر شد اما این خانه‌نشینی به مرور تبدیل به یک بازگشت به خویشتن و نوعی احساس همدلی و همدردی در افراد شد.

صانعی مقدم با اشاره به برنامه‌های دولت برای حل مشکلات ناشی از کرونا گفت:‌ وزارت ارشاد برنامه‌هایی را مدنظر قرار داده که طی آن از هنرمندانی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، حمایت کند.

صانعی مقدم با اشاره به سابقه موسسه هنر و تجربه و لزوم حمایت از آن گفت: موسسه هنر و تجربه در طول سال‌های گذشته تنها متولی اکران فیلم‌های کوتاه، مستند و هنری و تجربی بوده است؛ آنهم فیلم‌هایی که چه در زمان ساخت و چه در زمان اکران بیشتر از سایر آثار فشار مالی تحمل می‌کنند و به همین منظور سازمان سینمایی کمک‌هزینه‌ای هرچند اندک در اختیار این موسسه قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: لازم به یادآوری است که تمام درآمدی که از اکران این فیلم‌ها در سینماهای هنر و تجربه حاصل می‌شود مستقیما به سازندگان داده می‌شود و سهمی از فروش فیلم‌ها در اختیار موسسه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: آنچه که باعث شده موسسه هنر و تجربه بتواند فعالیت‌های متنوع و متکثر خود را با موفقیت انجام بدهد همراهی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و علاقمندان است و اگر قرار بود به کمک‌های دولتی بسنده کنیم، نمی‌توانستیم این گونه موفق شویم. بسیاری از سینماداران نیز در بخش خصوصی سالن‌های خود را در اختیار موسسه هنر و تجربه قرار داده‌اند و به صورت مساوی سهم از فروش فیلم‌ها برمی‌دارند.

صانعی مقدم با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی این موسسه گفت: در بخش بین‌الملل نیز تمامی برنامه‌هایی که اجرا شده با همکاری و بودجه‌ای بوده که سفارت‌های کشورهای مدعو یا نهادهایی که از طرف آن کشورها معرفی می‌شدند، پرداخت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که در هنر و تجربه اجرا شده چندین برابر کمک‌هایی است که به آن شده، گفت: «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» به تازگی آیین‌نامه‌ای را منتشر کرده که جزییات حمایت سازمان سینمایی از عرضه فیلم‌های اکران نشده برای عرضه در شبکه نمایش خانگی است. در بند ۳ اعلام شده که فیلم‌های سینمایی منهای هنر و تجربه می‌توانند از این امکان استفاده کنند که به نظر می‌رسد منظور این است که در برابر فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های غیرسینمایی و ویدیویی قرار دارند.

صانعی‌مقدم افزود: باید بپذیریم فیلم‌های سینمایی که تازه ساخته شده‌اند هنوز محل نمایش خود را معلوم نکرده‌اند که می‌خواهند در اکران عمومی شرکت کنند یا در گروه هنر و تجربه یا هر دو.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که این آیین‌نامه صادر شد، مساله را پیگیری کرده است، افزود: با آقایان غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری و محمدمهدی طباطبایی نژاد از اعضای کارگروه صحبت کردم و آنها نیز تاکید داشتند که این پرانتز باید حذف شود.

صانعی‌مقدم افزود: وجود این پرانتز در بند ۳ بار روانی خوبی ندارد و مسئولان سازمان سینمایی نیز متقاعد شدند اما آقای طباطبایی‌نژاد اعلام کرد که فعلا این بند باشد چون تازه آیین‌نامه صادر شده است ولی سازمان سینمایی مخالفتی با ارایه خدمات به همه فیلم ها ندارد.

این مدیر سینمایی افزود: هر چند آن پرانتز هنوز در خبرها اصلاح نشده ولی اشکالی که به وجود آمده، ناخواسته بوده است و وجود آن پرانتز فقط بار روانی دارد و با صحبت‌هایی که با دوستان داشتیم تاکید شد که سینمای هنر و تجربه همچنان مورد توجه جدی سازمان سینمایی است.

وی در پایان عنوان کرد: من تقاضا دارم که مانند سابق حمایت از فیلم‌های هنر و تجربه و نمایش آنها ادامه پیدا کند زیرا این گروه ارزش افزوده خوبی برای سینما است و کمک بزرگی به آثاری که تاکنون امکان اکران نداشته‌اند، انجام داده و اگر قرار است حمایتی از سینما بشود لازم است، شامل فیلم های موسسه هنر و تجربه نیز بشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.