جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸

درباره چالش رقصی که برخی به راه انداختند؛

دسته‌گل جدید سلبریتی‌ها در نطفه خفه شد!/ هنرمندانی که زیادی مجازی‌اند

سلبریتی

سینماپرس: هنرمندانی که امروز به‌درستی و یا به‌غلط تحت عنوان سلبریتی حتی فضای مجازی را رهبری می‌کنند، بهتر است با داشتن کمی سواد رسانه‌ای، فرصت‌سنجی و نیز احترام به این همه مخاطب حاضر در آن فضا، صفحات مجازی خود را همانند رسانه‌ای در خدمت آموزش و هدایت عموم قرار دهند.

به گزارش سینماپرس، واژه و فرهنگ «سلبریتی» هرچند بالذات پدیده جدیدی نیست؛ اما با رونق فضای مجازی و تعدد صفحات منتسب به هنرمندان و چهره‌های سرشناس، خود موجد جریانی نوظهور و مروج فرهنگ‌های خاصی شده است.

لااقل در کشور ما که فرهنگ اخلاقی و سنتی خاص خودش را دارد، بارها طی چند سال اخیر همین سلبریتی‌ها باعث چالش‌های عجیبی و غریبی شده‌اند که این مسئله خصوصا در برهه‌ها و در واکنش به اتفاقاتی حساس، شکل غیرمعقول و بی‌منطقی هم به خود می‌گیرد.

شیوع کرونا، حواشی و اتفاقات و صدالبته نگرانی‌هایی که در پی داشته، سلبریتی‌ها را نیز بی‌نصیب نگذاشته است. چهره‌هایی که بطور متداول درحال تزریق ایده و برنامه به فالوورهای خود هستند و عمدتاً نیز به شکلی هیجانی دست به اقدام می‌زنند؛ به طوری که گاه حتی سیلی از انتقادات ریز و درشت را نصیبشان هم می‌کند.

ایجاد چالش‌هایی مثل همین رقص و دستاویز شدن به موضوعات عجیب از سوی سلبریتی‌ها، جز اینکه فضا را متشنج‌تر می‌کند، عایدی جز از بین رفتن اعتماد عمومی نخواهد داشت.

بعد از پخش چند کلیپ رقص از کادر درمانی بیمارستانی که عمده آنها نیز مربوط به مراکز درمانی بیماران کرونایی نبود، فضای مجازی با دامن زدن به این ماجرا، برخی از هنرمندان را به درون این بازی کشاند.

امین زندگانی از این طیف سلبریتی‌هاست که برخلاف کارنامه شخصیتی و حتی حرفه‌ای خود، «چالش رقص» را به جامعه هنری و غیره پیشنهاد داد؛ به این بهانه که تزریق روحیه‌ای خواهد بود به پزشکان و پرستاران! ماجرایی که بلافاصله حتی مورد انتقاد و سخره برخی دیگر از چهره‌ها نیز قرار گرفت.

بسیاری از کاربران هم این نوع جریان‌سازی‌ها را خصوصاً در این وضعیت از نگرانی مردم در پی بیماری کرونا، بی‌ربط و ابتر خواندند و به انتقاد از امین زندگانی پرداختند. در جدیدترین واکنش نیز رئیس پلیس فتا از برخورد قانونی با چالش رقص و مرتکبان آن در فضای مجازی خبر داده است.

در مقابل این نوع چالش‌ها که خوشبختانه مورد انتقاد قرار گرفت، برخی دیگر از سلبریتی‌ها با صفحات مجازی و فالوورهای زیادی که دارند، لااقل سعی می‌کنند سراغ آموزش و اطلاع‌رسانی درباره شیوع کرونا بروند که البته تعدادشان زیاد نیست. با این حال وقت‌شناسی و استفاده از صفحات مجازی برای فرهنگسازی در این باره، از سوی این عده محدود نیز جای خوشحالی دارد.

اگر سری به صفحات ریز و درشت مجازی چهره‌های متفکر جامعه بزنید، خواهید دید که سعی دارند با مدیریت این فضا، ضمن دوری از تشنج و چندصدایی برای گمراه کردن مردم، اگر تخصصی هم دارند به اطلاع‌رسانی و حتی ارائه پیشنهاد برای روزهای خانه‌نشینی عموم بزنند.

هنرمندانی که امروز به‌درستی و یا به‌غلط تحت عنوان سلبریتی حتی فضای مجازی را رهبری می‌کنند، بهتر است با داشتن کمی سواد رسانه‌ای، فرصت‌سنجی و نیز احترام به این همه مخاطب حاضر در آن فضا، صفحات مجازی خود را همانند رسانه‌ای در خدمت آموزش و هدایت عموم قرار دهند. ایجاد چالش‌هایی مثل همین رقص و دستاویز شدن به موضوعات عجیب از سوی سلبریتی‌ها، جز اینکه فضا را متشنج‌تر می‌کند، عایدی جز از بین رفتن اعتماد عمومی نخواهد داشت.

این روزها اگر سری به صفحات ریز و درشت مجازی چهره‌های متفکر جامعه بزنید، خواهید دید که سعی دارند با مدیریت این فضا، ضمن دوری از تشنج و چندصدایی برای گمراه کردن مردم، اگر تخصصی هم دارند به اطلاع‌رسانی و حتی ارائه پیشنهاد برای روزهای خانه‌نشینی عموم بزنند. این نکته متأسفانه مثل اکثریت بازه‌های زمانی از سوی سلبریتی‌های وادی هنر رعایت نمی‌شود و به صرف بودن و عقب نماندن از بقیه، به مراتب به دنبال ایده و تزهای هیجانی می‌روند.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.