سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱

مدیرعامل خانه موسیقی:

دولت برای معیشت هنرمندان موسیقی چاره اندیشی کند

حمیدرضا نوربخش در مراسم تشییع پیکر مرحوم «ناصر چشم آذر»

سینماپرس: مدیرعامل خانه موسیقی چند روز پس از شیوع ویروس کرونا در کشورمات از دولت خواست تا برای موضوعات معیشتی هنرمندان در این شرایط چاره اندیشی کند.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: بسیاری از فعالیت های موسیقی پس از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اندو اکنون دغدغه جدی خانه موسیقی معیشت هنرمندان است که دولت باید برای آن چاره ای بیندیشد.  در حال حاضر اتفاق ناگواری همه کشور را تحت تاثیر قرار داده است که به مثابه یک شوک برای کشور بوده است. ضمن اینکه همه می‌دانیم که ماه‌های پایانی سال فعالیت همه صنوف به خصوص فعالیت‌های موسیقی شدت می‌گیرد اما  متاسفانه با این اتفاقی که افتاد همه چیز مختل شد، همه دچار مشکل شدند و جامعه هنری و موسیقی کشور هم از این موضوع مستثنی نبود. فعالیت‌های موسیقی هم به این دلیل  که با مخاطب و اجتماع سروکار دارد بیشتر آسیب دیده و فعالیت‌های اهالی موسیقی و به خصوص کنسرت‌های موسیقی عملاً میسر نیست.

 وی با اشاره به مختل شدن حوزه آموزش موسیقی نیز گفت: بسیاری از آموزشگاه‌ها و کلاس‌های موسیقی عملا تعطیل شده اند که این مسأله بسیار جدی و مهمی است. از طرفی هم معلوم نیست این مسأله تا چه زمانی ادامه دارد. در این مدت تماس‌هایی از سوی هنرمندان داشتیم نگرانی‌هایشان ابراز کرده و می‌کنند.

 مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به گردش اقتصادی ناچیز آموزشگاه های موسیقی گفت: آموزش موسیقی به آن معنا کار اقتصادی نبوده و نیست و آموزشگاه‌ها به زحمت خودشان را سرپا نگه داشته‌اند و بحران مخاطب همیشه وجود داشته است. ممکن است یک یا دو آموزشگاه توانسته باشند خوب کار کنند اما در کل وضعیت خوبی ندارد. از سوی دیگر دامنه این تعطیلی ها و فعالیت های موسیقی تمام شهرها را گرفته و فقط مختص تهران نیست. شهرستان ها که به زحمت سرپا بودند و با مضیقه‌های بسیاری روبرو هستند. حتی  بسیاری از آموزشگاه ها برای پرداخت اجاره ملکشان مشکل دارند، بسیاری ثبت نام ترم های جدید ندارند و مدرسان موسیقی که معیشت‌شان از این طریق بوده و راه دیگری ندارند با مشکل روبرو هستند.

 نوربخش در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در بخش‌های پاپ کنسرت‌هایی بود که درآمد زایی داشت اما در بخش کلاسیک و نواحی به آن معنا رونق اقتصادی وجود نداشت بنابراین آموزش بخشی بود که این‌ها می توانستند فعالیت کنند که الان با تهدید جدی روبرو شده‌اند. در واقع الان کل جامعه موسیقی درآمدزایی ندارند. پس  باید به این مساله به طور جدی اندیشید و از مجموعه دولت و شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد خواهش جدی داریم فکری برای بخش موسیقی بکنند. باید برای برای جبران این خسارت ها و تامین معشیت هنرمندان موسیقی با تاکید بر بربخش‌های آسیب‌پذیر فکری اساسی کنند و چاره ای بیاندیشند. به هر حال  این دغدغه جدی خانه موسیقی است. امیدواریم از این ورطه عبور کنیم و هرچه زود تر این مساله تمام شود. چرا که اگر ادامه یابد تبعات بعدی هم دارد. تا همه چیز به روال عادی برگردد بسیار طول می‌کشد. الان اولویت‌های مردم چیز دیگری است اول سلامت و بعد معشیت است و همه این موضوعات را کنار می‌گذاریم می‌بنیم که بخش موسیقی نیاز به یک تمهید جدی دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.